Verdens fedeste studiejob? Patrick tjener penge på, at rejse verden rundt

Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.

30 årige Patrick har muligvis et af de fedeste studiejob, hvis man altså er vild med at rejse og være på farten konstant. Når han ikke er i skole, hvor han læser til logistikøkonom, arbejder han nemlig som on-board-courier (kurer).

Hvis du ikke helt ved hvad det er, så er det nok ikke så mærkeligt. Som on-board courier er man ansat af et firma til at fragte en pakke, et vigtigt dokument eller noget helt tredje fra et sted til et andet, indenfor få timer. Det hele foregår med kommercielle flyselskaber som f.eks. SAS eller Emirates.

Nogen gange skal pakken bare fra Aalborg til Oslo og andre gange er det en af de lidt længere ture, som kræver både overnatning og skift af fly. Oftest rejser man også kun med håndbagage (med mindre man skal transportere noget, der er for stort eller for tungt).

Vi har taget en snak med Patrick om, hvordan en typisk opgave ser ud samt hvad det kræver at arbejde som on-board-courier.

Min første tur gik til Kaohsiung i Taiwan.

Kl. 10:45 en fredag morgen tikker der en besked ind på min telefon, hvor der står, om jeg har mulighed for at “tage på en mission, der varer 5 dage”.

På dette tidspunkt har jeg ingen idé om hvor turen går hen eller hvad jeg skal transportere.

Jeg siger ja til, at jeg kan tage afsted. Herefter får jeg besked om, at turen går til Taiwan og at de venter på endelig bekræftelse fra firmaet, der i dette tilfælde skal have transporteret nogen dele til et skib.


Der går ca. 45 min inden det er bekræftet, at jeg skal afsted, men herfra går det også stærkt.

Kl. 12:30 er jeg på vej mod Københavns Lufthavn. Jeg har en afgang kl. 14:00 mod Aalborg, hvor jeg skal samle den pakke op, der skal med mig til Taiwan.

Jeg skal hele tiden opdatere min kontaktperson om, hvor jeg er, at jeg nu er kommet igennem secuerity og at jeg er på vej til gaten. Samtidig med at jeg opdaterer dem, opdaterer de også mig.
De sender mig info om alle mine flybilletter, hotelbooking, kontaktinformationer og pakkeliste.
Det er nemlig firmaet jeg arbejder for, der sørger for alt det praktiske. Jeg skal faktisk bare sørger for, at udføre opgaven og aflevere pakken.

Ved ankomst til Aalborg har jeg fået af vide, at pakkerne er sat i informationen, hvor jeg kan afhente dem.

De to pakker, der skal med til Taiwan.

Pakkerne fylder en hel del, men delene i pakkerne er ikke særlig store, og derfor er jeg nødt til at åbne pakkerne og pakke det ned i min kuffert, før jeg kan komme afsted.

Herefter går turen tilbage til København inden jeg skal flyve mod Hong Kong og derefter videre mod Kaohsiung.
24 timer senere, fra jeg bare sad derhjemme og så tv, står jeg nu på den anden side af jorden.

Da jeg lander i Kaohsiung, er det aftalt med dem der skal afhente pakken, at de skal mødes med mig i terminalen. Da alt papirarbejdet er overstået, er arbejdsdagen slut for mig. Missionen er klaret og nu kan jeg slappe af.

Herefter tager en taxa til hotellet og nu har jeg tre dage i Kaohsiung, hvor jeg har mulighed for at opleve byen, slappe af og udforske landet.

Man ved aldrig, hvornår man skal afsted

Som on-board-courier kræver det først og fremmest at man er utrolig fleksibel. Derfor fungerer jobbet rigtigt fint for mig, imens jeg studerer. Jeg kan nemlig tage mine bøger med i flyet og læse.

Jeg ved dog aldrig, hvornår jeg skal afsted. Nogen gange får jeg flere tilbud og ture om ugen, andre gange går der måske 3 uger før jeg hører fra dem. Derfor er det bestemt heller ikke et job, jeg ville kunne leve af, selvom det ville være fedt. Det er heller ikke alle tilbud jeg får, som bliver aktuelle. Når først firmaet har spurgt mig, om jeg har mulighed for at tage afsted, udregner de hotelpriser, flybilletter, løn, transport mm. Denne pris sender de herefter til firmaet som har noget de skal have transporteret og så kan de enten sige ja eller nej. Derfor er det heller ikke alle tilbud man får, som bliver en realitet.

Udover løn, så dækker firmaet flybilletterne, hotelophold, transport til/fra hotellet samt til leveringstedet. De gange hvor jeg har haft længere ophold, har jeg haft morgenmad med i mit ophold på hotellet, hvilket er super fedt.
Da jeg var i New Orleans, USA spurgte de mig, om jeg helst ville bo tæt på lufthavnen eller midt i byen. Jeg valgte byen og fik et hotel super tæt på Mercedes Superdome (NFL stadion og hjemmebane for New Orleans Saints)

Hvad kræver det?

Udover at være virkelig fleksibel, kræver det også en del andre ting. Man skal være rigtig god til engelsk, da alt kommunikation foregår på engelsk. Derudover kræver det en ren straffeattest, gyldigt pas og evt. indrejsetilladelser til flere steder (f.eks. ESTA og ETA). Udover alt dette, skal man også igennem div. tests hvor der bliver opstillet forskellige scenarier du skal tage stilling til.

Som on-board-courier er to ture aldrig ens. Der kan opstå forsinkelser på ens fly og så kræver det, at man ikke stresser fuldstændig.
Dette er også en af grundene til, at man hele tiden er i kontakt med sin kontaktperson.

Der findes mange forskellige firmaer der tilbyder on-board-courier services. Jeg er tilmeldt hos et firma der hedder Wings samt et firma der hedder Time:Matters.
Siden jeg startede som on-board-courier, har jeg besøgt både USA og Asien, været et par gange i Europa og er på vej mod et guldkort hos SAS. Fordelen er nemlig, at alle flyvninger foregår med kommercielle flyselskaber og man har derfor mulighed for, at optjene bonuspoint.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *