Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.
Hvad gør man, når man skal teste verdens kraftigste flymotor? Man erstatter en af de fire motorer på en Boeing 747 med den nye GE9X motor. Se video fra den første flytur.
Den 13. marts kunne GE Aviations 747 for første gang gå i luften med den nye GE9X motor under vingerne. Den nye motor skal bruges på Boeings nye 777X fly. På den første flyvning, som varede mere end fire timer, fuldførte motoren de krævede test og man kan nu fortsætte med de efterfølgende testflyvninger. GE forventer at have motoren endelig certificeret i 2019.
Af sikkerhedsmæssige hensyn havde GE beholdt de tre CF6 motorer under vingerne, hvis den nye motor skulle fejle. CF6 har været en arbejdshest siden 70’erne, men er løbende blevet moderniseret.
På videoen kan man se, hvor stor den nye Ge9X er sammenlignet med de ældre motorer. Det er verdens største turbofan motor, hvor de forreste blade har en diameter på 3,4 meter. Det skal sammenlignes med den indre diameter af kabinen i en Boeing 737, som er 3,6 meter.
GE9X kan give et tryk på 100.000 pound og er forsynet med 16 fjerdegenerations kulfiber composite faneblade. Det vil være den mest lydløse motor , som GE nogensinde har bygget. Den vil ikke kunne give det samme tryk som GE90-115B, der sidder på de nuværende Boeing 777-300ER, men den vil være 10 procent mere effektiv og dermed kunne flyve længere end de nuværende 777’ere. Da motorerne samtidig er lavet med komposit materialer, behøver de heller ikke være så kraftfulde, da vægten er mindre.
Der er indtil i dag allerede bestil 700 GE9X motorer.
Foto og video fra GE Aviation
Skriv et svar