Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.
Mange af InsideFlyers læsere vil gerne rejse ud i verden igen. Men også i 2021 må vi nok holde ferierne og de forlængde week-ender i Danmark.
VisitDenmark har planlagt markedsføringen: København og den frie luft ved kysterne bliver fokusområderne. Du kan allerede nu overveje, om du også vil rejse til de områder, som VisitDenmark har valgt at fokusere på. Eller om du foretrækker købstæderne i provinsen og den jyske hede. Vi præsenterer i denne artikel planerne i VisitDenmark. Så kan du være på forkant og reservere din ferie i Danmark, før de store markedsføringskampagner går i gang.
I 2021 sætter VisitDenmark igen stort ind over for danske turister for at få dem til at blive i Danmark. VisitDenmark vil gerne holde på danskerne, når det igen bliver muligt at rejse udenlands. Men VisitDenmark arbejder også på at få turister fra nabolandene til at vælge Danmark.
Vores undersøgelse af danske turisters præferencer i 2020 viste, at 55 procent gerne vil rejse udenlands i 2021. Derfor er det vigtigt, at vi fastholder, at Danmark er en attraktiv feriedestination med masser af spændende oplevelser, også selvom man godt kan rejse ud af landet.
Janne Grønkjær Henriksen, marketingdirektør i VisitDenmark
Ferie- og erhvervsturisme
Indsatsen på det danske marked udvides i 2021 også med bearbejdning af erhvervsturismen. Det skal få danske virksomheder til at bruge mødefaciliteter på tværs af landet. Virksomhederne kan dermed bidrage til at aktivere det danske møde- og oplevelseserhverv, som på grund af corona har været meget udfordret.
Med gode erfaringer fra kampagnen i 2020 glæder vi os meget til at udvide kampagnen til også at inkludere bearbejdning af mødemarkedet i Danmark. Også her vil vi gerne skabe en fælles fortælling, som destinationer og møde- og konferencesteder kan være en del af.
Janne Grønkjær Henriksen, marketingdirektør i VisitDenmark
Task force fortsætter
I forbindelse med projektopstart i 2020 blev der oprettet en task force for det danske marked bestående af fem destinationer. Gruppen har givet værdifuldt input til strategi, kreative oplæg, muligheder og udfordringer. Derfor fortsætter arbejdet med en task force for markedet også i 2021.
Dedikeret team
VisitDenmark har et team, der i 2021 udelukkende skal bearbejde det danske marked. En række ekstrabevillinger gør det muligt at sætte et ekstraordinært tryk på kampagnerne i 2021. Det skal gerne kickstarte dansk turisme. VisitDenmark er klar med en ny kampagnestrategi.
Når smitten falder, og turisterne igen begynder at søge efter rejser, er vi klar til at gå i markedet med to store tværnationale indsatser for henholdsvis storbyferie i København og outdoorferie ved kysterne.
Janne Grønkjær Henriksen, marketingdirektør i VisitDenmark
Også markedsføring i nabolandene
De to store indsatser er en del af kampagnestrategien for 2021, som skal være med til at stimulere turismen til Danmark, når verden åbner, og turisterne igen kan rejse hertil.
Turismeerhvervet bløder i hele Europa. Vi kan forventer, at konkurrencen om turisterne bliver endnu hårdere, end vi er vant til. Men vi er klar og har som følge af ekstra bevillinger mulighed for at sætte ekstraordinært stort tryk på i 2021, så vi kan kickstarte turismen i Danmark. Vi planlægger blandt andet at gå på tv i Tyskland og Holland som en del af kampagnen for outdoorferie ved kysterne. I det hele taget får alle aktiviteter et ekstra tryk næste år.
Janne Grønkjær Henriksen, marketingdirektør i VisitDenmark
Kampagnerne skal skabe opmærksom om Danmark. Indsatsen for København udvikles i samarbejde med Wonderful Copenhagen. Og indsatsen for outdoorferie ved kysterne gennemføres i samarbejde med en task force og en lang række samarbejdspartnere.
Lancering i faser
Kampagnestrategien tager højde for, at rejseadfærden kan ændre sig med meget kort varsel. Derfor følger planerne ikke som normalt kalenderåret, men er delt op i faser.
Faserne afhænger af udviklingen og bookinghorisonten på det enkelte marked, og derfor kan kampagner blive lanceret forskudt af hinanden på markederne.
De første kampagner, som bliver lanceret, er de to omtalte brandingindsatser for henholdsvis København og outdoorferie ved kysterne. Indsatserne skal sætte gang i drømmene om Danmark. De lanceres, når markedet rører på sig, og søgningerne efter rejser er stigende.
Herefter er det planen at lancere en kampagne, som har fokus på de danske wonders, og som skaber en ny bølge af interesse for Danmark og danske destinationer.
Vi udvikler nye aktiviteter, men vi fortsætter også med planlagte og velkendte aktiviteter som fx gastronomi, som vi ved virker, og hvor Danmark har en styrkeposition. Og så vil der i kampagnerne være fokus på de danske ”wonders”, som vil blive foldet ud på en ny og mere involverende måde.
Janne Grønkjær Henriksen, marketingdirektør i VisitDenmark
Rejsesøgninger er afgørende
Ud over det danske marked vil VisitDenmark prioritere nærmarkederne Tyskland, Sverige, Norge og Holland. Efterspørgslen forventes at være størst fra disse markeder, hvor turisterne har mulighed for at rejse hertil i bil.
Storbritannien vil også være et prioriteret marked for København. Det er et af de største markeder for hovedstaden, og briterne kommer i over hele året. Italien og Frankrig vil blive koblet på kampagnerne, lige så snart flykapaciteten kan følge med rejselysten. Fjernmarkederne har længere udsigter.
Det er vores erfaring fra foråret, at når myndighederne melder positive nyheder ud, så reagerer mange turister med det samme og begynder at søge efter rejser ud fra en forventning om, at nu vil de snart kunne rejse igen. Derfor vil vi være klar til at lancere de første kampagner, lige så snart vi kan se en stigning i rejseadfærden.
Janne Grønkjær Henriksen, marketingdirektør i VisitDenmark
Skriv et svar