Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.
Sidst på eftermiddagen i dag, tirsdag den 4. april, åbner Austrian Airlines en direkte forbindelse mellem Billund og Wien. InsideFlyer følger eftermiddagens ruteåbning, men her er lidt forskudsglæde!
Med en start i 1957 ser Austrian Airlines tilbage på en lang historie både som et nationalt luftfartselskab og også et udpræget niche-selskab. Ikke mindst under den Kolde Krig fandt selskabet fra det neutrale Østrig en stærk position som et vestligt selskab med gode forbindelser til Østeuropa og Mellemøsten. Som stort set alle europæiske “flag barriers”, var Austrian statsejet, og som alle andre fandt de overgangen til det liberaliserede luftfartsmarked vanskelig at håndtere. Mangel på kritisk masse, mangel på opgør med nedarvede forretningstrukturer og medarbejder-relationer fra den sikre stats-tid blev tunge møllesten om halsen i konkurrencen med de nye, private selvskaber, der dukkede op på markedet – først Lauda og sidenhen andre af luftfartsbranchens “unge løver”. Kampen for overlevelse har over lange stræk været en del af Austrians historie, men i 2008 inviterede man Lufthansa ombord med en ejerandel på godt 40 %, for senere at blive overtaget helt og blive fuldt integreret i Lufthansa Group, den stærkeste luftfartsgruppe i dagens Europa. I 2019 transporterede Austrian knap 15 mio. gæster med en flåde på 82 fly og 7000 medarbejdere, heraf halvdelen flyvende personale.
Servus, Österreich!
Alligevel er man ikke i tvivl om, at selskabet har sin egen unikke identitet og stadig minder os om Østrigs storhedstid – med charme, elegance, flair og en verden, hvor klassiske omgangsformer stadig har en høj værdi. Om slottene Hofburg, Belvedere og Schönbrunn, om den legendariske Kejserinde “Sissi”, om Mozart og Strauss. Den romantiske stemning er der fra det øjeblik, man går ombord i Austrian Airlines’ fly – med Wienervals i højtalerne.
Wien: Wein, weib und Gesang
Wien er naturligvis selskabets hjembase og hub. Som destination er byen en af Europas smukkeste og mest spændende storbyer og som indfaldsport til Østrig også adgangsvejen til alpelandets storladne natur både sommer og vinter – uden at forklejne Salzburg og Innsbruck. Det er naturligvis de skønne kunsters by par excellence, med fremragende kunstmuseer, klassiske koncerter og meget, meget mere. Også for ganen. Fra de klassiske retter som den “rigtige” Wienerschnitzel (ikke som den misforståede danske kopi), Tafelspitz og Kaiserschmarrn til den verdensberømte Sachertorte og, måske, et bæger med årets vin på en af byens hyggelige Heuriggen vingårde i Grinzing. Sprogkyndige vil more sig over den særlige “wiener schmäh” og den beske humor, der bobler i sprogets nuancer og udtryk. Også værd at prøve: Et besøg i et af byens historiske “kaffeehäuser” med et væld af kaffevarianter, som en Melange, Verlängerten, Amerikaner, große Braune, eller en Fiaker. Men bestil for Guds skyld ikke bare “en kaffe”! Ikke underligt, at Wien har scoret topkarakteren som Europas mest leveværdige by flere gange.
En vigtig hub for Lufthansa Gruppen
Men man kan selvfølgelig også bruge den moderniserede Schwechat lufthavn som springbræt til mange andre steder. I sommerperioden 2023 flyver Austrian til 120 destinationer fra Wien med 1270 ugentlige flyvninger. Det inkluderer rejsemål i Nordafrika, Den Nære og Mellemste Orient og langdistance-ruter til Nordamerika og Fjernøsten. Derved er Wien den 5. europæiske hub for Lufthansa Gruppens verdensomspændende rutenetværk. Det betyder Rejser a la Carte på et næsten uendeligt stort menukort. Zum Wohl, Austrian!
Forsidebillede: Demel, Wiens “kongelige og kejserlige” sukkerbager, er et traditionsfirma fra det Østrig-Ungarske dobbeltmonarkis storhedstid – med bopæl lige uden for kejserslottets port. Foto: Claus Madsen
Skriv et svar