Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.
Air France–KLM, der er på vej til at blive hovedaktionær i SAS, har netop præsenteret et solidt regnskab for andet kvartal af 2025. Med en omsætning på 736 millioner euro – en vækst på 6,2 % i forhold til samme periode sidste år – og en driftsmargin på 8,7 %, sender koncernen et klart signal om finansiel styrke og strategisk fremdrift.
Tallene blev taget godt imod på børsen, hvor aktien steg med 4,44 % efter offentliggørelsen. Ifølge data fra InvestingPro scorer Air France–KLM desuden et sundt Financial Health Score på 2,85 ud af 5, og selskabet oplever fortsat fremgang med en tolvmåneders vækst på 5,36 %.
Et af nøgleområderne bag fremgangen er stigende efterspørgsel på premiumkabiner og forretningsrejser, hvor omsætningen voksede med 11 %. Samtidig har selskabet reduceret sin nettogæld med 200 millioner euro og opretholder en lav leverage-faktor på 1,5 – noget CFO Stephen Zatt kalder “den lave ende af vores ambitionsniveau.”
Hvad betyder det for rejsende i Danmark og Skandinavien?
På dagens investor kald fortalte CEO Benjamin Smith en del om hvad SAS vil få af betydning i fremtiden.
Med opkøbet af SAS står Air France–KLM til at spille en langt større rolle i det nordiske luftfartsmarked. På analytikertelefonen fremhævede ledelsen potentialet i Københavns Lufthavn som et styrket knudepunkt efter SAS-fusionen – en spændende nyhed for både forretningsrejsende og feriegæster, der kan forvente forbedret netværk og flere forbindelser.
Og med hensyn til SAS’ fremtidige langdistanceflåde er det også noget, der er under evaluering. Selvfølgelig styrer vi ikke flyselskabet på nuværende tidspunkt.
Men da vi traf beslutningen om at investere i SAS, var en videreudvikling af knudepunktet i København en central del af strategien. Så ja, alt dette vil blive genovervejet. Vi håber, at vi kan få SAS med i joint venture-samarbejdet mellem Delta, Air France, KLM og Virgin, hvilket vil få en meget, meget stor betydning for, hvordan SAS’ fremtidige langdistanceflåde kommer til at se ud.
Benjamin Smith
Ifølge CEO Benjamin Smith satser koncernen på såkaldt “premiumization” – altså bedre service og produkter på alle niveauer. Det lover godt for rejsende med SAS, der i fremtiden kan se frem til nye synergier med koncernens andre flyselskaber som KLM og Air France.
Som I ved, erhvervede Air France–KLM i august 2024 en ejerandel på 19,9 % i SAS uden bestemmende indflydelse. Vi har for nylig annonceret vores hensigt om at øge denne andel til 60,5 % ved at overtage de aktier, som i dag ejes af Castlelake og Lind Invest. Denne transaktion – som er betinget af myndighedernes godkendelse – vil give os en majoritetsandel i SAS og dermed kontrol over flyselskabet inden 2026. SAS er et stærkt og betroet brand på det nordiske marked med høj betalingsvillighed, en loyal kundebase og en veletableret kommerciel tilstedeværelse i hele Europa. Det er et strategisk skridt for Air France–KLM.
Det vil styrke vores position i Nordeuropa og forstærke vores rolle i vigtige transfermarkeder på tværs af kontinentet.
Benjamin Smith
Fremtiden
Air France–KLM fastholder en kapacitetsvækst på 4,5 % og forventer investeringer på over 3 milliarder euro i nye fly og infrastruktur frem mod 2028. Brændstofpriser er desuden afdækket i høj grad, hvilket giver økonomisk stabilitet i et ellers volatilt marked.
Alt i alt er der god grund til optimisme – både for Air France–KLM som virksomhed og for danske rejsende, der kan få gavn af de nye ejeres styrkede position i Norden.
Foto: Air France – KLM / PR






Skriv et svar