Aeroflot køber 50 russiske fly

Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.

I dag består det russiske flyselskab Aeroflots flåde hovedsagelig af fly fra Boeing og Airbus, men i 2020 modtager man de første russisk byggede MC-21 mellemdistancefly fra Rostec.

MC-21 findes i en 200 og en 300 version. Aeroflot har valgt den største version MC-21 300, som har plads til 169 passagerer. Der er plads til 16 på business og 153 på economy. De første 25 fly vil blive leveret med motorer, som ikke kommer fra Rusland. Derefter vil de blive leveret med en ny russisk bygget PD-14 motor, som i øjeblikket er ved at blive certificeret.

Rostecs leasingselskab Aviacapital-Service leverer flyene til Aeroflot på operationelle leasingaftaler, hvilket gør Aeroflot til den største leaser af det nye fly. Den samlede ordre løber op i fem milliarder dollars for leasing og vedligehold.

Det første fly er planlagt til at blive leveret til Aeroflot I det første kvartal I 2020 og ordren et planlagt til at blive afsluttet I 2026. Hvert fly vil blive leaset i 12 år med mulighed for op til tre forlængelser på to år. Aeroflot planlægger at operere flyet både på indenrigs- og udenrigsruter.

MC-21 er verdens første fly af sin type, der anvender polymere kompositter til konstruktion af vingerne. Kompositter udgør mere end 30 procent af MC-21, hvilket er med til at øge nyttelasten.

Cabin mock-up, By Alex Beltyukov

Passagererne vil også opleve den bredeste kabine i et mellemdistancefly, da kabinen er 3,81 meter bred, hvor Airbus 320 måler 3,7 meter og Boeing 737 3,54 meter. Det er også planlagt at forsyne flyene med WiFi.

Aeroflot opererer allerede en af verdens yngste flyflåder med 224 fly, bestående af Boeing 777, Boeing 737, Airbus 330, Airbus 321/320 og det russisk byggede Sukhoi SuperJet 100.

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *