Air France-KLM og Delta udvider joint venture med Virgin Atlantic

Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.

KLM, Air France og Delta Airlines har i mange år arbejdet sammen om ruterne mellem Europa og Nordamerika. Selskaberne vil udvide deres joint venture med Virgin Atlantic. I første omgang står Alitalia udenfor det fremtidige samarbejde.

I 1997 startede KLM sammen med Northwest Airlines den første transatlantiske Joint Venture. De to virksomheder var i stand til at samarbejde intensivt og dermed tilbyde et omfattende netværk til passagererne. Ti år senere, efter fusionen mellem Air France og KLM, og Delta med Northwest, blev der indgået et fornyet joint venture på hub-to-hub ruterne. I 2009 blev samarbejdet yderlige udvidet. Endeligt sluttede Alitalia sig også til denne SkyTeam joint venture i 2010.

Storbritanien

I mellemtiden har markedet ændret sig markant, med nye flyselskaber, alliancer og også et stærkt joint venture mellem Oneworld medlemmer. Især fra Storbritanien er British Airways en stor spiller sammen med American Airlines, Iberia og Finnair. SkyTeams joint venture har i en årrække spillet ind på det gennem et samarbejde med Virgin Atlantic. Selvom det britiske selskab ikke (endnu) er medlem af SkyTeam, samarbejder det intensivt med Delta, som ejer 49% i Virgin. Air France-KLM har for nylig erhvervet 31% af selskabet. I maj blev det meddelt, at Virgin Atlantic ønsker at deltage i den transatlantiske joint venture. Det var fortsat underlagt tilladelse fra myndighederne. I sidste uge søgte kombinationen om anti-trust immunitet hos US Department of Transport, ifølge et dokument fra ministeriet.

Virgin Atlantic

Immunitet

For at forhindre kartelldannelse – og dermed for at beskytte forbrugerne – skal luftfartsselskaber søge immunitet over for antitrustregler, hvis de samarbejder intensivt. I dette tilfælde både på den amerikanske og europæiske side, og efter Brexit måske også hos briterne. Under et joint venture er ikke kun tidsplanerne, marketing og salg koordineret, men også priser, og indtægter og omkostninger deles. Der er ‘metalneutralitet’, som betyder at der ikke er forskel på, hvilket firma der udfører en bestemt rute. Dette burde føre til flere valgmuligheder, bedre forbindelser, spredte afgangstider og lavere priser (gennem codeshares) for passagerer.

I anmodningen hævder de anmodende parter, at det fornyede joint venture ikke vil skade konkurrencen, men vil byde på “væsentligt flere” fordele for rejsende. Det fremhæves især, at samarbejdet skaber mere konkurrence for British Airways og partnere fra Storbritannien og i mindre grad Star Alliance og lavprisflyselskaber som Norwegian og Wow air. Der vil være fuld codesharing. For frequent flyers vil et joint venture også betyde, at de kan optjene og bruge miles på flyvninger fra alle deltagende flyselskaber.

Air France-KLM og Virgin Atlantic konkurrerer ikke på de samme ruter, og de færreste britiske passagerer rejser til USA via Paris eller Amsterdam – en betingelse for den tidligere joint venture – ifølge flyselskaberne. Det ville simpelthen være et spørgsmål om at kombinere de to eksisterende joint ventures, som Delta har indgået; den med AF-KLM og den med Virgin.

Delta Airlines

Ikke plads til Alitalia

En bemærkelsesværdig passage om Alitalia kan findes i anmodningen. Ifølge dokumentet vil den italienske SkyTeam-partner ikke indgå i det fornyede transatlantiske joint venture. Ifølge AF-KLM, Delta og Virgin, er “fremtiden for ejendomsstrukturen til Alitalia usikker på grund af omstruktureringen”. Luftfartsselskaberne håber, at Alitalia senere vil indgå i et metalneutralt samarbejde, men tidsrummet er usikkert.

Det hedder dog, at det fornyede joint venture med Virgin ikke træder i kraft før det nuværende joint venture med Alitalia er afsluttet. Det er ifølge aftalen i april 2022. Det ville være en lang ventetid for flyselskaberne, så jeg spekulerer på, om den eksisterende joint venture vil blive opløst tidligere.

Alitalia bliver således mere og mere isoleret. Tidligere var det europæiske joint venture med Air France og KLM allerede blevet afbrudt. Hertil kommer, at selskabet næppe kan regne med Etihad-partnere længere. Selve Etihad har lukket for pengekranen, og den administrerende direktør, der ønskede at investere i europæiske virksomheder, er væk efter den investeringsstrategi fejlede.

 

 

Denne artikel er oprindeligt skrevet af The Flying Dutchboy fra vores søsterside Insideflyer.nl.

Trackbacks & Pingbacks

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *