Air France sender den første Airbus A380 på pension

Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.

For et stykke tid siden meddelte Air France, at de ville udfase hele Airbus A380-flåden. I sidste uge sagde selskabet farvel til den første af dets resterende syv superjumboer.

Air France bekræftede i sommers, at de ville skille sig af med de resterende Airbus A380-fly i år 2022. Selskabet har ikke kunnet udnytte den enorme kapacitet, flytypen leverer, og det er blevet sværere at holde A380-ruterne rentable. Derudover er både vedligeholdelsesomkostninger og driftsomkostninger langt højere end for andre flytyper. Sammenlignet med fly som Boeing 787 og Airbus A350 bruger superjumbo op til 25% mere brændstof pr. sæde. Air France ønsker også at forenkle flådesammensætningen for at reducere omkostningerne. Det ville også have været nødvendigt at opgradere kabinerne, hvis man skulle beholde flytypen.

Air France ejer selv fem af flyene, mens to er leaset. Det var et af disse to fly, nærmere bestemt F-HPJB, der blev fløjet tilbage til leasingselskabet på Malta i weekenden. Dette fly har hovedsageligt betjent selskabets ruter til Johannesburg og Los Angeles.

Ikke alene om at kvitte A380

Det franske flyselskab er ikke alene om at ville skippe A380. Singapore Airlines, Lufthansa og Qatar Airways er nogle af de flyselskaber, der også ønsker at slippe af med A380. Emirates, som er langt den største køber af denne flytype, har annulleret næsten 40 fly fra sin ordre. De har i stedet valgt Airbus A350. Emirates modtager sin sidste A380 i 2021, og så er den endelig forbi. Airbus har derfor tidligere i år annoncerede, at de ville lukke produktionen af A380.

Emirates vil med mere end 100 fly i flåden, fortsætte med Airbus A380 i mange år fremover. Foto: Emirates

Brugt-markedet for denne type fly er heller ikke noget at prale med. Flyene, der nu udfases, står derfor over for en usikker fremtid. Vi vil helt sikkert savne A380, men heldigvis bruges flytypen stadig af mange flyselskaber. Flere flyselskaber, herunder Singapore Airlines og Qantas, har endda opgraderet produktet om bord for at give flytypen en længere levetid.

Nye Qantas business class

Nye Qantas first class

Artiklen er oversat og lettere bearbejdet. Den er oprindelig skrevet af Martin Damm Laupstad og bragt på vores norske søsterside

Forsidefoto: Air France

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *