Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.
Airbus A220 er navnet på det nye familiemedlem, som Airbus i går sagde officielt velkommen i Toulouse. Et helt nyt fly er det ikke, men det er det tidligere Bombardier C-series, som nu er en del af Airbus familien.
Airbus købte sidste år en ejerandel på 51% i netop Bombardier C-series. Det gælder lige nu 3 forskellige modeller. Den mindste er CS100. Den mest populære version er CS300, som vi har stiftet bekendtskab med ved airBaltic der var lanceringskunden på denne version. Senere er det planen at der skal komme en CS500.
Airbus har valgt at kalde denne nye model for A220. Det ses derfor forsat som en seperat serie og ikke som en del af egenproduktionen, som fra starten af har haft modelnavnet A3xx. Så de nye navne bliver følgende:
- Cs100 bliver til A220-100
- CS300 bliver til A220-300
- CS500 bliver til A220-500
Flyene er dessignet til netop ruter, som er lidt tyndere rent passagermæssigt. De to første versioner kan medbringe mellem 100-150 passagerer. De passer derfor som sådan godt med den nuværende Airbus A320 familie. Der er dog nogle sammenfald med A319 modellen. Så det kan være denne ender med at blive faset ud over tid. Det skal dog tænkes således at har du en A319 og en A320, så er det “næsten samme fly”. Derfor er det billigere at omskole piloter og vedligeholdelsen er også meget ens. Så dette er et af de område, som kan blive udfordrene for Airbus at løse.
Populært fly
Bombardier A220-300 er et popilært fly. airBaltic har som lanceringskunde sikret sig mulighed for at købe hele 80 fly af denne type. Næsten i forbindelse med afsløringen i går, så kunne JetBlue så offentliggøre at de ville modernisere deres flyflåde og købe 60 fly af netop A220-300 modellen. Så der er ikke tvivl om det er en populær model for flyselskaberne.
Af ovenstående grafik fra JetBlue, så ses det at de forsat kan holde sig til en leverandør med A220-300 modellen. I fremtiden vil deres fly, så udelukkende bestå af A321 og A220 modellerne. Oprindeligt have JetBlue en bestilling på 25 A320neo’er, men med ordren på A220 modellen blev disse konvereteret til A321neo’er.
Det kan få en til at tænke på om SAS kunne gå samme vej. A220 model serien passer rigtigt godt til SAS og kan reelt afløse de CRJ’er og ATR’er som lige bruges og drives af underleverandørerne (blandt andet CityJet og Nordica).
Boeing vil også være med
Da Airbus og Bombardier sidste år annoncerede dette samarbejde, så var Boeing hurtig til at annoncere at de havde indledt et ligende samarbejde med brasilienske Embraer. Boeing ville overtage Embraers E175 og E190 serie. Vi kender dette fly fra Widerøe, som var lanceringskunde på netop E175-E2 versionen.
Vi ser derfor en konsolidering inden for flyfabrikkerne, hvor både Airbus og Boeing er med helt fremme for at bibeholde deres markedsandele.
Du kan se videoen fra gårsdagens lanceringen i Toulouse her:
https://www.facebook.com/airbus/videos/2241191369230468/
[…] Airbus A220 er oprindelig udviklet af Bombardier i Canada, som Bombardier C-series – CS100, CS300 og CS500. Da Airbus i 2017 købte en ejerandel på 51% i Bombardier C-series, valgte man at omdøbe flyfamilien til Airbus A220. Læs mere her. […]