Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.
Italiens nationale luftfartsselskab Alitalia er blevet indgivet til konkurs for tredje gang. Da Alitalia gik konkurs i 2008, hjalp regeringen og paven til, med at betale med skattepenge. Seks år senere kom selskabet igen i problemer og igen blev de reddet af staten.
Men i går, tirsdag var ikke engang hjælp fra paven nok til at redde selskabet fra det der ser ud som at være Alitalias sidste chance. Flyselskabet er blevet indgivet til konkurs og denne gang med tegn på, at hverken regeringen eller den italienske befolkning ønsker at hjælpe til igen, selvom Alitalia har været en af Italiens største arbejdsgivere siden grundlæggelsen i 1947.
Denne gang udtaler en embedsmand, at man heller ikke fra regeringens side ikke ønsker at pumpe flere penge i flyselskabets kapital.
“Det er et privat selskab og skæbnen ligger i hænderne på aktionærerne og ledelsen”
Efter den italienske regering godkendte konkursansøgningen i går tirsdag, stemte aktionærer ja til at oprette en specialadministration. Administrationens opgaver bliver at overtage virksomheden og komme med en ny strategi, der både kan medføre salg, reducering af ruter og medarbejdere med det formål, at gøre flyselskabet levedygtigt indenfor 180 dage.
Selskabets ledelse udtalte, at for at man kunne holde luftfartsselskabet i live, var der behov for en nedskæring i de 12.400 medarbejder der opererer omkring 120 fly og omkring 22,6 millioner passagerer (i 2016). Men da fagforeningen og ledelsen forhandlede om en regningsplan med en afsked af 1600 medarbejdere, 8% i lønnedskæring og flere arbejdsdage om året afviste Alitalias medarbejdere det.
Alitalia, som har haft tab i det meste af det senest årti, var ellers begyndt at blive rentabel igen efter at regeringen forhandlede en redning af Etihad Airways i 2014. Etihas Airways lavede nye investeringer og finansierede en revision af Alitalias forretningsplan for at kunne konkurrerer mod andre lavprisselskaber. Alitalia kunne dog ikke afværge den hårde konkurrence fra andre lavprisselskaber og i 2015 havde man et minus på næsten 200 mio. Euro.
De næste 180 dage skal nu vise, hvad der skal ske i fremtiden for det Italienske flyselskab. Ingen andre flyselskaber har endnu udtrykt sin interesse om overtagelse af selskabet.
[…] på vores artikel om at Alitalia havde indgivet konkurs var ikke tørt, før selskabet blev reddet endnu en gang i […]