Anmeldelse: Avianca mellem Madrid og Bogotá

Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.

Efter at have brugt 9 dage i Spanien var det tid til at fortsætte min jordomrejse og sætte kursen mod det Sydamerikanske land Chile. Første del af den lange rejse til Santiago de Chile gik fra Madrid til Bogotá med det colombianske selskab Avianca.

Check-in og boarding

Avianca har tre daglige afgange fra Madrid til Colombias hovedstad Bogotá, og flyver herudover også til to andre colombianske byer fra Madrid. Jeg havde valgt morgenafgangen og rejsedagen startede derfor tidligt med en taxi fra det indre Madrid kl. 6.30. Der er gode muligheder for offentlig transport mellem bymidten og lufthavnen, men det tager 40 – 60 minutter mod de 20 minutter i taxi. Herudover er prisen fast på 30 euro, som jeg tænkte var meget godt givet ud eftersom rejsedagen først ville slutte 22 timer senere.

Der var ingen kø ved check-in, men det tog alligevel lidt tid, da Avianca ikke kunne forbinde min guldstatus fra SAS. Dette var et problem, da SAS og Avianca er partnere, og jeg derfor kan tjekke en kuffert ind gratis, selvom jeg køber en billet uden bagage. Problemet blev løst efter 10 minutters tid. Normalt ville guldstatus også give fast track og loungeadgang, men Avianca tilbyder ingen af disse servicer i Madrid. Der var dog ingen kø ved security eller paskontrol, og boarding startede allerede en time før afgang, så tiden gik hurtigt efter at have spist en sandwich. Udover dette skal man også medregne 15 minutters transporttid fra security, da Avianca flyver fra Terminal 4S, der er en satellitterminal til Terminal 4. Boarding foregik til tiden, og vi kom afsted med en lille forsinkelse på 10 minutter.

Afgang fra Madrid.

Sæde

Avianca flyver på deres lange ruter med 787-8 dreamlinere i en to-klasses konfiguration. Fra vingerne og frem er 28 lie-flat business class sæder. Resten af flyet er indrettet med økonomi sæder i en 3-3-3 konfiguration. De fleste sæder har en pitch på 31 inches, som er standarden ved de fleste selskaber på de lange ruter. Sædet er komfortabelt og der var nok plads til mig selv med en højde på 194 cm. Når sædet foran læses tilbage kan det dog godt blive en smule klemt.

Mad og drikke

På Aviancas afgange til Europa og Los Angeles er mad og drikkevare inkluderet. Jeg er vegetar og havde derfor forudbestilt et vegetarisk måltid – hvilket ikke var lige så nemt som man skulle tro. Jeg skrev til de kontaktoplysninger Avianca har på deres hjemmeside, men fik ikke noget svar. Jeg endte derfor med at gå forbi deres kontor i Barcelona. På flyvningen var der dog også vegetariske muligheder. Fordelen ved at forudbestille et specialmåltid er også, at de fleste selskaber serverer disse som de første, og det var også tilfældet med Avianca. Det eneste selskab, hvor jeg har prøvet at få mit specialmåltid som den sidste, er på flyvninger med Turkish Airlines.

Første servering.

Crewet startede første servering efter tre kvarter. Mit vegetariske måltid bestod af polenta, bagte grøntsager, to kiks, skåret frugt og marmelade. En lidt sjov kombination, men det fungerede fint. Hertil juice, vand, kaffe eller the. Efter crewet havde samlet bakkerne ind blev lyset slukket indtil 5 timer inde i flyvningen, hvor anden servering startede. Denne gang bestod måltidet af ris, bagte grøntsager, salat, frugt og kiks. Heller ikke dette var den største oplevelse, men jeg spiste det hele sammen med et glas cola. Der var også mulighed for både vin og øl.

Anden servering.

Jeg var stadig sulten efter anden servering og spurgte derfor crewet om de eventuelt havde nogle nudler eller lignende. De tilbød mig et af de normale måltider, som jeg sagde ja til. Det bestod af pasta med ost, salat med tun, en bolle og en chokoladekage. Endnu en gang en kedelig omgang, men det bedste af de tre måltider. Imellem serveringerne var der opsat en lille bar med drikkevare bagerst i kabinen, hvor der var mulighed for selv at skænke juice, vand, sodavand, the og kaffe. Som ved næsten alle andre flyselskaber tilbyder Avianca ikke den store kulinariske oplevelse, men det hele smagte fint, og jeg gik mæt fra flyet.

Ekstra servering.

Service

Serveringerne på denne flyvning foregik meget effektivt. Herefter var der dog ikke meget service fra crewet, der alle satte sig sammen for at snakke eller læse bøger. Udover serveringerne kom crewet heller ikke rundt med drikkevare undervejs, men havde opstillet en bar bagerst.

Inflight entertainment

Aviancas Dreamlinere er udstyre med IFE-skærme ved alle sæder. Her er det muligt at se omkring 30 forskellige film og 10 forskellige serier med nogle afsnit hver. Der er ikke det store udvalg og ingen blockbusterfilm, men der burde være noget for alle, da der er film og serier fra mange forskellige genre blandt andet komedie, animation, gyser og drama. Systemet og udvalgsstørrelsen minder en del om det jeg har oplevet på SAS-flyvninger til USA.

Udover film og serier er det også muligt at følge med på et interaktivt kort over ruten, der også viser forskellig data som højde, hastighed etc. På kortet kan man også se en smule information om de byer, man flyver over. Hvis man rejser flere personer sammen, men har fået tildelt sæder hver for sig, kan man chatte med hinanden. Jeg rejste alene og fik derfor ikke testet hvor godt dette virker.

Jeg behøvede ikke mere end det systemet tilbød og nåede at se tre film på turen. Vil man gerne have et større udvalg af film, høre musik eller spille spil er det dog nok en smule mangelfuldt. Avianca har som så mange andre selskaber efter pandemien heller ikke et inflight-magasin, men dem læser jeg alligevel ikke.

Pris

På flyvninger til/fra Europa tilbyder Avianca tre billetklasser på economy; S, M og L. Alle tre typer inkluderer mad/drikkevare, et styk håndbagage og en mindre taske. Herudover inkluderer M også 23 kg indtjekket bagage, gratis check-in i lufthavnen og sædevalg på udvalgte rækker. L inkluderer også 23 kg indtjekket bagage og gratis check-in i lufthavnen, samt sædevalgt på alle rækker, gratis ændring/refundering og priority boarding. Da jeg bestilte kostede det cirka 100 euro at gå en billetklasse op.

Da jeg har guldstatus ved SAS valgte jeg billetklasse S, da jeg stadig kan tjekke 23 kg bagage ind. Jeg valgte dog at vælge et sæde ved nødudgang på flyet fra Bogotá-Santiago de Chile, da denne rute betjenes med A320NEO og tager op mod seks timer. Billetten kostede derfor 456 euro + 44 euro for sædevalg. I alt en pris på 500 euro (≈3.720 DKK).

Ankomst til Bogotá.

Husk at ved at følge os på Facebook og Twitter - Så får du besked så snart vi udgiver noget!

Overblik

Pros

- Komfortable sæder
- Fin mad
- Afgang til tiden

Cons

- Crew
- IFE-udvalg
- Ingen lounge i Madrid

Komfort

Mad/drikke

Service

Value for Money

Generel Vurdering

Konklusion

Alt i alt tilbyde Avianca et godt produkt til en god pris. Selskabet halter lidt efter på IFE og service, men dette betyder ikke så meget for mig, da jeg vægter pris og sædekomfort højere. Jeg ville helt klart vælge Avianca igen mellem Europa og Sydamerika.

3.8

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *