Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.
I Danmark, og dermed også på disse sider, taler vi meget om vores ‘eget’ luftfartselskab SAS. I dag tager vi dig med på en tur med et andet Star Alliance medlem, Brussels Airlines, når vi flyver fra Billund til Bruxelles.
I sommers, skulle jeg i sidste øjeblik deltage i et møde i nærheden af Bruxelles med mit arbejde. Jeg flyver sjældent eller aldrig med Brussels Airlines (SN), fordi flyvetiderne ikke altid er ideelle. Jeg har heller ikke status hos Star Alliance og flyver normalt med Skyteam eller Oneworld. Desuden er er flyene fra Billund til Bruxelles meget ofte forsinket. Men denne gang var SN den bedste løsning, og jeg bestilte omgående.
Brussels Airlines tilbyder 3 forskellige typer economy class billetter.
På udrejsen var Check & Go-prisen tilgængelig, men på returrejsen kun den dyrere Flex & Fast, men så kunne jeg opleve forskellene. Check & Go er grundlæggende et basic ecnomy produkt, men du optjener stadig miles. Til gengæld er alt derudover mod et gebyr. Flex & Fast produktet tilbyder, som navnet antyder, fleksibilitet og hastighed. Du får adgang til fast track i sikkerhedskontrol og også prioriteret boarding er inkluderet.
CityJet
SN flyver ikke på denne rute selv, men har en wet lease aftale med irske CityJet. CityJet udfører også flyvninger for f.eks. Air France (Paris CDG til Dublin) og også SAS, som omfatter en hel flåde af Bombardier CRJ-900 i SAS farver. Den gennemsnitlige passager vil ikke opdage, at skulle flyve med et CityJet-fly. Det er anderledes med denne flyvning, fordi livery er CityJet.
Sukhoi Superjet
Ruten mellem Bruxelles og Billund udføres med et Sukhoi Superjet 100-95. Dette er en forholdsvis ny model fra den russiske producent Sukhoi. Flyet skal konkurrere med Embraer E-serien og Airbus A220, som tidligere hed Bombardier C-series. Der er plads til 102 passagerer, og rækkeviden er omkring 3.000 kilometer, hvilket sikrer, at flyvet kan nå hele Europa og endda Moskva og Nordafrika fra Bruxelles.
Afgang i Billund gik hurtigt og smidigt på trods af den ekstreme varme i sidste uge. I Billund var det allerede 34 grader, men i Bruxelles forventedes der 38 grader. Jeg forventede, at denne varme kunne forårsage forsinkelser, men alt gik i efter planen. I Billund er der en separat kø for Flex & Fast passagerer. Dette indikeres pænt ved disse 2 skilte:
Jeg var en af de første passagerer om bord og kunne derfor tage et billede af en tom kabine. Stolene er i en 2-3 opstilling og kabinen ser frisk og ny ud. Farveskemaet er neutralt, hvilket sandsynligvis er gjort med vilje, for at gøre udlejningen til andre selskaber så let som muligt.
Afgang var til tide, og før jeg tænkte mig om, havde lagt det varme Billund bag os.
Ombord
Jeg havde fået tildelt et sæde ved vinduet i række 16. Flyet var ca. 80% fyldt, og jeg var heldig at sædet ved siden af mig forblev tomt. Siddekomforten er faktisk uden fortilfælde i denne Sukhoi. Benpladsen er meget generøst, næsten på niveau med et KLM Economy Comfort sæde, og sædet selv er rigtig godt, bedre end ethvert andet economy class sæde, jeg nogensinde har prøvet. God støtte i siderne, bred nok og også sædepuder, der er lange nok. Med min 1,87 meter i højde er det ikke altid en selvfølge. Den eneste ulempe er de lave vinduer, så du skal sidde i en ubehagelig stilling for at se ud af vinduet. Flyet er stille, roligere end for eksempel en Embraer 170 eller endda en Boeing 737-800.
Service om bord er sobert på alle måder. Besætningen er næsten usynlig, hvilket ikke nødvendigvis er en dårlig ting. Forfriskninger og drikkevarer kan købes. Tilbuddet er enormt, menuen ville ikke være malplaceret på en pub. Priserne er rimelige og baseret på den gratis wrap, jeg fik på returflyvningen, kan jeg konkludere, at kvaliteten er i orden.
Efter nøjagtigt 1 time i luften ankom vi før ankomsttidspunktet. Det gik også yderst hurtigt at komme ud ad flyet. Jeg var glad for at komme ind i en afkølet terminal, fordi temperaturen i broen til terminalen var steget til over 40 grader.
Denne artikel er oprindeligt skrevet af Insideflyer.nl
fra vores søsterside
Skriv et svar