Anmeldelse: China Eastern til Shanghai og transitvisum ved ankomst

Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.

I foråret fløj jeg med China Eastern fra Macau til Shanghai i economy class i en Airbus A320. I denne anmeldelse tager jeg dig med ombord og viser hvor nemt det nu om dagen er, at blive i Shanghai i et par dage inden du rejser videre til din næste destination.

China Eastern til Shanghai
Den Airbus A320 jeg fløj med ved ankomst til Shanghai

Hjemmeside China Eastern

Efter jeg bestilte min billet med China Eastern til Shanghai, ville jeg med det samme reservere mit sæde ombord, men efter lang tids søgning viste det sig ikke at være mulig. Jeg må indrømme at jeg synes China Eastern’s hjemmeside er forfærdelig. “Booking Self-Service’ siderne er svære at finde og i mit tilfælde ubrugelige. Jeg kunne hverken vælge mit sæde eller bestille en speciel måltid. Derudover er hjemmesiden temmelig uoverskuelig. Jeg fandt aldrig ud af hvordan jeg kunne bestille en speciel måltid. Hvis jeg havde været hjemme, kunne jeg havet ringet til kontoret på lufthavnen i Amsterdam.

Check ind

Dagen inden afgang, forsøgte jeg at checke ind på hjemmesiden. I første omgang så alt ud til at fungere. Jeg kunne indtaste mine informationer og fik automatisk tildelt et sæde (det var ikke mulig at vælge selv). Til sidst fik jeg en fejlmeddelelse at de skulle bruge yderlige informationer for at fuldføre kontrollen. Et par timer senere, fik jeg dog alligevel et boardingkort på email.

Dagen efter var jeg på lufthavnen i god tid. Jeg kunne dog endnu ikke checke min kuffert ind. Der var en del mennesker der stod og ventede. Som sædvanlig, åbnede check ind 3 timer inden afgang. Efter at have ventet en halv time, var det hurtig min tur på grund af min Elite status hos KLM. Som Skyteam Elite kan du bruge business class check ind skrankerne.

Jordpersonalet var meget venlig. Efter jeg overrakte min bookinginformationer, spurgte om det var muligt at ændre mit sæde til et vinduesæde. I første omgang var det ikke muligt, men efter en kort samtale med en manager, fik jeg tildelt sæde 35L.

China Eastern til Shanghai
På vej til Shanghai

Flyvning

På grund af min Elite status kunne jeg boarde som en af de første. Fra stewarden og stewardessen ombord fik jeg en kold hilsen (et smil var for meget at forvente), men det er jeg efterhånden vandt til i Kina.

Efter sikkerhedsinstruktionen, på overraskende godt engelsk, fik vi at vide at vi ikke kunne tage afsted på grund af problemer hos flyledelsen. Et lille kvarter senere, var vi på vej til Shanghai.

China Eastern til Shanghai
Solnedgang på vej til Shanghai
En time efter vi kom i luften, startede personalet servicen. Alle fik en måltid med kylling og ris, en lille flaske vand og en bolle med margarine. Jeg spurgte om der tilfældigvis var en mulighed uden kød (jeg er vegetar) og jeg fik et blik som om jeg var sindsyg. Jeg fik stukket to boller i hånden og det måtte jeg nøjes med.

Lidt senere kom kabinepersonalet forbi med kaffe og te. Også den gang var servicen ikke særlig venlig. Hvis du sagde du ville have kaffe eller te, blev det nærmest modvilligt serveret.

Der var ingen underholdningssystem ombord. Jeg syntes ikke det var et problem, eftersom flyvningen varede knap 2 timer. Derimod syntes jeg at stolen var meget ubehagelig. Det var ligesom at sidde på et stykke jern. Derudover var mængden af benplads meget begrænset.

China Eastern til Shanghai
Begrænset mængde benplads

Transitvisum Shanghai

Ved ankomst var det tydligt skiltet med hvor du skulle gå hen til transfer. Eftersom jeg havde et flyskift på 6 timer, ville jeg se om det var muligt at komme lidt udenfor lufthavnen. Det er nemlig muligt at få et transitvisum hvis du har en videre forbindelse indenfor 144 timer. Som vi kunne berette i går, var netop Shanghai den første by i Kina til at udvide denne mulighed fra 3 til 6 dage, og det vil snart også være muligt i Beijing og andre byer.

Immigrationsbetjenten studerede mit pas og mit boardingkort til den næste flyvning grundigt. Hun kiggede på mit ansigt en gang til og stemplede mit pas. Sådan, jeg var i Kina! Så nemt er det altså.

Eftersom mit fly skulle tage afsted samme dag, fik jeg et transitvisum på 24 timer. Afhængig af din videre forbindelse kan du få et visum på op til 6 dage. Met dette visum kan du ikke bare besøge Shanghai, men også de nærliggende byer Suzhou, Hangzhou og Nanking. Jeg havde desværre ikke nok til til at tage ind i selve Shanghai, men jeg havde fået et ekstra stempel til min samling.

I terminalen så jeg en Subway og spiste en Veggie Patty. Noget jeg havde behov for efter alt det tørre brød ombord hos China Eastern. En time senere gik jeg igen igennem immigrationen og fik et stempel til.

Suzhou, Hangzhou en Nanking
Transitvisum til Shanghai

Konklusion

Jeg havde ingen høje forventninger til China Eastern, og alligevel var det en skuffende oplevelse. For det første var hjemmesiden ikke ret brugbar. Jeg kunne godt have tænkt mig at kunne vælge et sæde og bestille en speciel måltid på forhånd. For det andet var personalet ombord ikke særlig venlig. Dernæst var måltidsservicen begrænset og der var ingen underholdningssytem. Også stolen var ikke særlig komfortabel og benpladsen begrænset.

Det er meget nemt at få et transitvisum i Shanghai. Eftersom Shanghai er en stor hub for China Eastern er det en stor fordel. Du kan bryde din rejse op og besøge verdensbyen Shanghai.

 

Denne artikel er oprindeligt skrevet af Roij Scholten fra vores søsterside Insideflyer.nl

Overblik

Pros

- Venlig jordpersonale i Macau og Shanghai
- Anerkendelse af Skyteam Elite
- Gratis transitvisum på op til 6 dage ved ankomst ti Shanghai

Cons

- China Eastern hjemmeside ikke særlig brugbar
- Kabinepersonale ikke særlig venlig
- Måltidsservice meget begrænset
- Inden underholdningssystem
- Stolene er ikke komfortable og mængden af benplads er minimal

Rejseklasse

Sæde

Mad- og drikkevarer

Personale

Værdi

Generel Vurdering

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *