Anmeldelse: Hurtig forbindelse mellem Nordengland og Jylland, nostalgi inklusive

Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.

At flyve med Eastern Airways er lidt af en tur tilbage til “memory lane”. Men det kan også være den hurtigste – og mest stressfrie – forbindelse mellem det nordlige England og Jylland. InsideFlyer tog turen og her er, hvad vi oplevede.

Eastern Airways er det seneste selskab, der har valgt at åbne en rute til Esbjerg Lufthavn. Siden December 2022 forbinder Eastern med 3 ugentlige afgange Danmarks Energimetropol med Englands pendant, Humberside regionen i det nord-østlige England nær Hull og Grimsby. Det er da også især de olie, gas og vindenergi-nære aktiviteter, der på begge sider af Nordsøen danner grundlag for ruten. Men der er dog også mange andre gode grunde til at benytte sig af den nye dansk-engelske forbindelse i form af tourisme, og så byder ruten på lidt af en lækkerbidsken for alle fly-entusiaster.

Eastern Airways BAe Jetstream 41 i Humberside Airport. Foto: BongoPlanes

Turen starter i engelske Huberside Airport. Lufthavnen bliver betjent af Eastern med deres Esbjerg og Aberdeen ruter og KLM til Amsterdam. Derudover er Eastern Airways’ hovedkvarter og hjembase placeret ved lufthaven, men Eastern opretholder et tæt netværk af indenrigsruter i England og Skotland – og har gjort det i mange år. Hvis selskabet ikke er så kendt, skyldes det at selskabet til trods for sine 25 år på bagen, i mange år har fløjet på vegne af andre selskaber. Men i de senere år har Eastern Airways meldt sig tilbage på markedet under egen fane.

Lufthavnen i Humberside er lille, men det gør bare, at alle veje er korte og effektive. Så efter at kufferten er blevet afleveret, er der blot få skridt til sikkerhedskontrollen og derefter igen kun få skridt til afgangshallen. Her er der mulighed for at købe de gængse forplejninger, men ellers udmærker afgangshallen sig med et overdådigt udvalg af siddepladser. Da der var god tid til afgang var der tid til at gå på opdagelse og ja, afgangshallen er lille, men man kan finde gemte kroge og her fandt jeg minsandten en Aspire Lounge. Den var desværre Corona-betinget lukket, men det vil forhåbentligt ikke vare for evigt. Så skulle man have et loungeunderskud, kan Humberside dække dette. Det havde jeg ikke regnet med.

Det skulle dog ikke forblive den eneste overaskelse på turen. Med lidt forsinkelse begyndte boarding og dermed det, der jo er det sjove, flyveturen. Eastern Airways flåde består af én Embraer E90 og nogle få ATR72, men hovedslæbet tager selskabets Jetstream 41. Ja, du læste rigtigt. Eastern Airways har stadig Jetstream 41 og de bliver flittigt brugt. I dag er Eastern det sidste selskab i Europa der bruger flytypen i regulær rutetrafik. Typen blev bygget af British Aerospace (BAe), altså dem der også står for ikoniske fly som BAe 146, også kendt under kælenavnet Jumbolino’en og, selvfølgelig, Concorden.

Jetstream 41 er dog ikke til at forveksle med en Concorde, da den med sine 2 turboprop motorer unægteligt må give sig fortabt på hastigheden af en supersonisk flyver. Men larme kan den også, men mere om dette senere.

Det kan være en fordel at aflevere håndbagagen før man går ombord. Foto BongoPlanes

Ombord på det lille fly mødes man af en én-klasses kabine med sæder i 1+2 konfiguration. Sæderne er komfortable, men smalle. Hvis man er højere end gennemsnittet eller på anden måde større anbefaler jeg at få et enkeltmands sæde, da det giver lidt mere plads. Grundet flyets størrelse er der ingen plads til håndbagage over sædet, så håndbagen bør begrænses til et minimum – eller afleveres ved flyet inden man stiger ombord.

Kabinen af Eastern Airways BAe Jetstream 41. Foto: BongoPlanes
Læs mere: Ny hurtig fly-forbindelse med Eastern Airways

En teknisk fejl på flyet betød en forsinkelse af afgangen. Hvad man så ofte oplever i en sådan situation er, at man bare får lov at sidde og vente uden information om, hvordan tingene vil udvikle sig – og bestemt uden nogen form for service. Her viste Eastern sig dog meget resolut og handlingstærke. Efter en kort drøftelse om hvad der ville være mest bekvemt for passagererne, en tur tilbage i terminalen eller at blive i flyet, blev det afgjort at lade passagererne forblive i flyet, men i samme åndedræt blev der startet en servicerunde. En flaske vand, te, kaffe og snacks blev der budt på.

Det tog noget tid at få gang i det gamle fly, men takket være den gode service var stemningen i kabinen god, og så blev motoren da også endeligt sat igang. Og ja, man er ikke i tvivle når propellerne snurrer rundt, for larme kan de. Det er som sagt et gammelt fly. Realistisk set var det nok ikke så meget motorerne, der larmede, men en mere beskeden lydisolering af kabinen, der resulterede i det højere lydniveau. Og inden jeg får det til at lyde som om ørene var ved at flade af, så var en normal samtale uden problemer mulig, lydniveauet er bare tydeligt højere end i et moderne fly. Et moderne fly har så til gengæld knap så meget charme. Så med motorstøj og lidt rusken fra side til side lettede flyet med kurs mod Danmark.

I luften blev så den næste servicerunde startet, igen med varm drikke og snacks, men inden kom den næste overaskelse i form af små varme håndklæder til gæsterne. Jeg kan ikke huske nogensinde at have oplevet dette før på mine mange economy-class rejser i Europa.

Jetstream 41 er ikke et hurtigt fly, så flyvetiden til Esbjerg vil typisk ligge på omkring 1 time og 50 minutter. Man har med andre ord god tid til at nyde flyveoplevelsen fra en næsten glemt fortid og holde øje med diverse havvindmølleparker på det åbne hav.

Da flyet nærmer sig den danske vestkyst, startes der så endnu en servicerunde, igen med varme håndklæder, kaffe, te og snacks. Det kan virke fjollet at gå så meget op i et eller to varme håndklæder, men for mig viste hele servicen ombord på flyet et aspekt, der synes tabt i dagens luftfartsverden. Hvor industien er gennemrationaliseret og man som kunde nærmest skal være glad for, at man ikke skal betale ekstra for den luft, man indånder mens man er ombord. Eastern viser overskud. Overskud til at alt ikke skal spares væk og skæres helt ind til benet. Det betød også at alle passagere tydeligvis var mere afslappede, end det så ofte er tilfældet nu om dage.

Med en times forsinkelse landede vi i Esbjerg, men da det jo er et direkte fly var der ingen stress med mistede connections, og hvis noget er stressfrit, så det at komme ud af Esbjerg Lufthavn – det tager blot meget få minutter.

Eastern Airways BAe Jetstream 41 lander i Esbjerg Airport. Foto: BongoPlanes

Forsidebillede: Eastern Airways BAe Jetstream 41 (G-MAJB) i Humberside Airport (HUY) (Foto: BongoPlanes)



Husk at ved at følge os på Facebook og Twitter - Så får du besked så snart vi udgiver noget!


Overblik

Pros

+ Direkte forbindelse
+ God service ombord
+ Fly nostalgi med JS41

Cons

- Ingen online check-in
- Ingen plads til håndbagage
- Langsomt fly

Komfort

Mad/Drikke

Service

Value 4 Money

Generel Vurdering

Konklusion

Eastern Airways tilbyder et produkt der på nogle punkter kan virke en smule gammeldags. Det er ikke muligt at checke ind online eller vælge sæde før man er i lufthavnen, men den gode service og afslappethed, kombineret med fornøjelsen af at kunne flyve det meget sjældne Jetstream 41 fly, giver en rejseoplevelse man i nutidens hektik sjældent finder. Fordelen af en direkte forbindelse skal bestemt heller ikke underkendes, da man undgår de store og ofte totalt overbelastede knudepunkter i flyverdenen.

4

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *