Fra Vestdanmark til England med Eastern Airways

Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.

Rejsende især fra det sydlige Jylland med ærinde i England får nu en ny hurtig fly-forbindelse med Eastern Airways’ ruteåbning mellem Esbjerg og Humberside, Storbritanniens energicenter. For mange vil det medføre en betydelig tidsbesparelse. InsideFlyer var med på premiereflyvningen.

Eastern Airways’ ERJ-190 lander i Esbjerg. Foto: BongoPlanes.

Der var stort opbud i Esbjerg Airport ved middagstid d. 14. december, da Eastern Airways Flight T3-590 landede og derved åbnede den nye flyverute mellem Humberside Airport og Esbjerg. Ombord befandt sig en hel erhvervsdelegation, foruden det lokale parlamentsmedlem for Greater Grimsby, Lia Nici-Townend, Eastern Airways’ ejer, Richard Lake, og hans nærmeste medarbejdere og endeligt direktøren for Humberside Airport, Deborah Zost. De blev mødt af Esbjergs borgmester, Jesper Frost Rasmussen, Esbjerg Airports leder, Susanne Kruse Sørensen, og indbudte gæster fra det lokale erhvervsliv.

Humberside har tidligere været forbundet med Danmark gennem SAS (til/fra København) og Sun Air (Ålborg via Billund), og nu er det så Eastern Airways, der prøver kræfter med en Danmarksrute.

Eastern Airways er næppe et navn, der vækker megen genkendelse blandt flyrejsende i Danmark (bortset, måske, fra en forveksling med det hedengangne amerikanske selskab Eastern Airlines). Det kan skyldes, at selskabet i en årrække fløj som franchise-partner under Flybe mærket, men efter en omskiftelig ejerskabshistorie er selskabet nu tilbage på den ene af de oprindelige stifteres hænder og satser på sit eget navn. For et år siden blev selskabet medlem af IATA.

Roger Hage, Eastern Airways Commercial Director. Foto: BongoPlanes.

Eastern Airways er et regionalt flyselskab baseret i UK,” fortæller Roger Hage, Eastern Airways Commercial Director til InsideFlyer. “Vi har fejret 25-års jubilæum netop i denne måned. Vi startede med at fokusere på transport af medarbejdere primært i olie- og gasindustrien, men det har udviklet sig til leisure-ruter, og nu går vi ind i den vedvarende-energi sektor. Vi har 20 fly – fra Embraer regionaljets til Jetstreams – som forbinder destinationer i UK, Irland og dele af Europa, inklusiv charterflyvninger og flyvninger for corporate kunder.

Vigtig Rute for Erhvervslivet

Interessen for den nye rute er stor, og den er tydeligvis gensidig på begge sider af Nordsøen. Esbjerg har i forvejen mange årtiers tætte forbindelser til den engelske østkyst, men som Danmarks “energi-metropol”, der spiller en nøglerolle i den grønne omstilling i hele Nordsø-området, glæder man sig over den nye, hurtige forbindelse til Humberside området, der på mange måder spejler Esbjergs rolle i den britiske Nordsø-sektor. Humberside er nemlig i de seneste år blevet centrum for grøn energi, og er en verdenskendt og attraktiv energihub, der tiltrækker både virksomheder og arbejdskraft. Ikke overraskende er den nye flyverute derfor målrettet behovet i den maritime og off-shore branchen, og glæden var derfor nem at spore ved den networking-reception, som Esbjerg Lufthavn havde organiseret i dagens anledning.

For Esbjerg er denne ruteåbning meget vigtig. Offshore aktiviteterne, især indenfor vindindustrien, er et meget vigtigt erhvervsområde i Esbjerg, og det er det samme omkring Humberside. I år havde vi Nordsø-topmødet og underskrivelsen af Esbjerg-deklarationen med  ambitionen om at producere 150 GigaWatt vindenergi i Nordsøen. Konnektivitet omkring Nordsøen er derfor meget vigtig, og jeg har store forventninger til denne rute, udtaler Esbjergs borgmester, Jesper Frost Rasmussen.

Susanne Kruse Sørensen, Esbjerg Airport CEO. Foto: BongoPlanes.

Esbjerg Airports Susanne Kruse Sørensen stemmer i:

“Dette er ikke ‘bare’ en ny rute, men en rute, som følger vor strategi, som fokuserer på at understøtte  aktiviteterne i Nordsøen, både olie- og gas og vindindustrien. Vi starter nu med tre ugentlige afgange, men vi håber at komme op på seks flyvninger. Vi ser også et potentiale for yderligere ruter. Vi har et marked, især i betragtning af de fremtidige planer for vindmølleparker.”

Det er tydeligt, at den nye rute primært sigter mod erhvervslivet, men der ligger også et potentiale i de ofte nære familieforbindelser, der gennem mange årtiers samkvem er vokset mellem de to Nordsølande.

For rejsende til det nordlige Lincolnshire er ruten en sand gave, fordi den byder på en betydelig tidsbesparelse. Flyforbindelser har været få og har typisk indebåret omstigning i Amsterdam, med hvad dertil hører af tidstab og de udfordringer, de store megahubs giver for passagerer og transportselskaber. Nu klares turen med en simpel non-stop flyvning på omkring en 1 1/2 time – dog 1 t 50 min, når flyvningen foregår med den langsommere BAe Jetstream. 

Ruteåbningen markeredes ved den obligatoriske klipning af båndet, der blev udført af Esbjergs borgmester, Jesper Frost Rasmussen, assisteret af Roger Hage (Eastern Airways Commercial Director), Deborah Zost (begge t.v.) og Susanne Kruse Sørensen fra Esbjerg Airport. Foto: BongoPlanes.
Chefstewardesse Amanda Clark sørgede for god stemning på premiereflyvningen. Foto: BongoPlanes.
Kabineinteriøret er ikke ophidseende, men det er ordentligt, rent og lædersæderne er komfortable. Det gælder også for de ældre Jetstream-fly. Foto: BongoPlanes.

Til at begynde med flyves der med British Aerospace Jetstream og ATR regionalfly – med en formiddagsafgang fra Humberside og returflyvning fra Esbjerg om eftermiddagen. Håbet er naturligvis, at man med tid kan øge frekvensen til en daglig forbindelse. Med åbningen af den nye rute har Esbjerg Airport tre udlandsruter til hh. Stavanger, Aberdeen og Humberside, alle tilpasset energibranchens behov.

Afgangstavlen i Esbjerg Airport vil forekomme mangen en passager en smule mystisk med destinationer som Syd Arne, Crossway Eagle og Haven. Men der er også mere alment kendte navne på listen – Aberdeen, Stavanger og nu Humberside. Foto: BongoPlanes.

Forsidebillede: Eastern Airways BAe Jetstrean 41, flytypen, som i starten vil blive indsat på ruten Esbjerg-Humberside. Foto: BongoPlanes.



Husk at ved at følge os på Facebook og Twitter - Så får du besked så snart vi udgiver noget!


Kommentarer

  1. Jens Hansen siger

    Der har også tidligere været direkte fly Esbjerg/Humberside. Så vidt jeg husker omkring 1980.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *