Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.
Efter et fantastisk ophold på Hilton Salalah Resort, som du kan læse min anmeldelse af her, tog jeg en taxa til lufthavnen. Til kun $14 og 6.000 miles, havde jeg bestilt en award rejse i business class fra Salalah til Muscat.
Oman Air er et 4-stjerne flyselskab i Mellemøsten med basis i Muscat. Selskabet flyver til adskillige destinationer i Europa, men ikke direkte til Danmark. Lufthavnen i Salalah var ikke ret stor, men så moderne ud. Der er ikke ret mange flyselskaber der flyver til lufthavnen. Udover ruten til Muscat, flyver Oman Air også til Dubai. Derudover har Qatar Airways en rute til Doha. Resten er primært charterselskaber, der flyver gæster fra Italien og Polen til Salalah.
Check ind og lounge
Jeg behøvede ikke vente ved business class check ind disken. Jeg fik at vide, at der var to lounger i lufthavnen: Oman Air Lounge og Plaza Premium Lounge. Jeg kunne gratis bruge Oman Air Lounge, fordi jeg fløj på business class. Væbnet med mit pas, boardingkort og loungeinvitation fortsætte jeg igennem sikkerhedskontrollen for at sætte mig tilrette i loungen. Den fandt jeg næsten for enden af gangen, direkte ved min gate 3B. Jeg havde omkring en time jeg kunne tilbringe i loungen. Ligesom lufthavnen, ser også loungen moderne ud. På venstre side, er der et buffetområde med lækre snacks og varme retter. Jeg var positivt overrasket over udvalget. Især sammenlignet med Majan Lounge i Muscat, som jeg brugte på vej over.
Der bliver dog ikke skænket alkohol i loungen. På højre side, er der et par liggestole og et computerhjørne. Der er enda massagestole i loungen. Alle siddepladser var fint forsynet med stikkontakter. Efter omkring en time, var det tid til boarding.
Boarding
Egentlig skulle denne flyvning være udført med en Boeing 737-800, men da jeg kom ind, kunne jeg se at den var blevet erstattet med en Embraer 175. Flyet har 11 pladser i business class i en 1-2 opstilling og 60 i economy class in en 2-2 opstilling. Jeg havde sæde 3A, en vinduesplads ved gangen.
Sæderne har meget benplads for en kort flytur, især for nogen som mig på 1,87m. Min håndbagage passede ikke ind i bagagehylden over sædet. Da jeg ville sætte mig, blev jeg med det samme tilbudt at min bagage blev opbevaret et andet sted. Derefter blev jeg tilbudt et varmt håndklæde. Udvalget af velkomstdrinks inden afgang, var vand og juice. Oman Air serverer ingen alkohol på indenrigsflyvninger.
Flyvning
Der gik ikke lang tid før vi kørte til startbanen. Afgang var til tide. Turen skulle vare omkring 1 time og 30 minutter. Kabinepersonalet kom derfor hurtig forbi for at spørge om hvad jeg ønskede at spise. Jeg kunne vælge mellem en kød- eller kyllingeret. Jeg kan godt lidt kød, så det var ikke et svært valg. Maden blev serveret med frugt, en dessert og appelsinjuice.
Mens jeg kunne se ud på en flot solnedgang, kunne jeg nyde måltiden. Efter at have spist, udforskede jeg underholdningssystemet. Der var et fint udvalg af film og musik, så der var ingen grund til at kede sig. Inden jeg lagde mærke til det, lagde vi allerede an til landing i Muscat. Da jeg kom ind i flyet, kunne jeg ikke rigtig tage nogle billeder på grund af de mange mennesker ombord. Efter landingen, fik jeg heldigvis lov af personalet til at tage nogle billeder efter passagerene havde forladt flyet. Jeg takkede kabinepersonalet for deres venlige service og forlod også selv flyet. Vi blev efterfølgende kørt til terminalen med bus.
Konklusion
Jeg havde en meget behagelig flyvning med Oman Air. Loungen i Salalah har fine faciliteter, især for sådan en kort tur. De komfortable sæder på denne Embraer 175 byder på meget benplads og personalet er yderst venlig. Maden ombord var af god kvalitet. Der bliver dog ikke skænket alkohol på indenrigsflyvninger i Oman. Efter den korte tur, kunne jeg ikke vente på at flyve long-haul med Oman Air!
Denne artikel er oprindeligt skrevet af Goffe de Boer fra vores søsterside Insideflyer.nl
Skriv et svar