Anmeldelse: Radisson Blu Malmø

Hvis du skal bo billigt på et Radisson hotel ved København, skal du overveje turen over sundet. Hotellet i Malmø har miljø og giver god service. Og så har de styr på statussen i Radisson Rewards – jeg fik faktisk alle fordelene.

Når jeg søger efter et Radisson hotel i København, så dukker Radisson Blu i Malmø altid op som en mulighed. Indtil nu har jeg altid valgt at se bort fra en rejse over Øresund. Men denne gang fik jeg lyst til at afprøve det svenske hotel. Så jeg hoppede på Øresundstoget i Lufthavnen – og en god halv times tid senere kunne jeg trække vejret på gaden i Malmø.

Hotellet ligger på Östergatan, 10 minutters rask gang fra banegården. Min første tanke var, at hotellet virker til at være rigtigt lille. Der er nemlig ikke meget facade ud til gaden. Men det røde bindingsværkshus til venstre for hotellet huser hotellets restaurant – man har blot valgt at integrere den hyggelige bygning i hotelkomplekset. Så bagved den historiske bygning er der også hotel! Det har i alt 229 værelser.

Ankomst

Da jeg kom ind i lobbyen, gjorde jeg ophold ved flasken med håndsprit midt mellem indgangen og receptionen, så jeg lige kunne spritte hænderne af. Jeg blev tjekket ind i ekspres tempo. Alt foregik hurtigt og effektivt. Også her måtte jeg svare på et par spørgsmål om Corona – men det blev håndteret meget elegant af receptionisten.

Jeg blev også spurgt til morgenmad – og frygtede, at jeg skulle igennem samme cirkus, som på mit tidligere ophold på Radisson Blu Scandinavia i København. Men der var såmænd blot fordi jeg skulle fortælle, hvornår jeg helst ville nyde morgenmaden. Åbenbart et tiltag for at fordele gæsterne over åbningstiden.

Og så tog jeg elevatoren op til 7 sal, hvor mit værelse var.

Værelset

Jeg havde fået et dejligt stort værelse. Hotellet har kategoriseret det som et “premium room”. Jeg havde faktisk reserveret et familieværelse – men det gik ikke op for mig, om jeg var blevet opgraderet. Det fortæller Radisson hotellerne sjældent.

Der var en lille entre, hvor klædeskabet også stod. Jeg savnede dog en skammel til kufferten – så den lagde jeg på sengen, mens jeg pakkede ud. Bagefter satte jeg kufferten ud i entreen.

Jeg var meget glad for værelsets indretning. Både sengen og lænestolen var behagelig. Jeg nåede aldrig at prøve at arbejde ved skrivebordet. Til gengæld skulle jeg lige tjekke programmerne på TV-et. Det eneste danske program, jeg kunne finde var DR1. Men ellers var der et fint udvalg af internationale kanaler, inklusiv BBC, CNN, de store tyske (ARD og ZDF) samt franske og italienske programmer.

Nespresso på værelset.
Velkomstgave.

Den uundværlige nespresso maskine stod klar til at brygge en god kop kaffe. Desuden fandt jeg hurtigt elkedlen, så jeg også kunne lave en kop te. På bordet ved lænestolen lå en lille hilsen fra hotellets “Guest Relations Manager”. Han bød mig velkommen, mindede mig om, at jeg fik 20% rabat i restauranten (jeg har jo plantin status i Radisson Rewards – og rabatten er én af fordelene) og fortalte, at jeg fik 2 flasker gratis vand. Desuden lå en lille pose med vingummi og nødder overtrukket med chokolade. En fin lille velkomstgave.

Alt i alt var jeg meget tilfreds med, at hotellet havde styr på min status i Radisson Rewards – og gav mig alle fordele. Det ser jeg desværre alt for sjældent på hoteller i Radisson-familien.

Badeværelset

Badeværelset var stort og lyst. Og bedst af alt: Der var en bruserkabine. Altså ikke noget med at skulle hoppe op i et badekar for at komme under bruseren. Dette alene kan være afgørende for, at jeg en anden gang foretrækker at bo på hotellet i Malmø frem for et af Radisson-hotellerne i København.

Naturligvis havde badeværelset Radissons egne mærker af sæbe, shampoo m.m. En positiv overraskelse var en lille flaske med håndsprit. Det har jeg ikke set på de få andre hoteller, jeg har boet på, efter man åbnede landet op. Men det kommer måske i fremtiden?

Morgenmad

Morgenmaden indtages i hotellets restaurant, der dels ligger i bindingsværkshuset, der har fået lov til at blive stående, dels på det åbne torv, der er skabt bagved den historiske bygning. Naturligvis under tag – men det ligner faktisk et gammelt torv med de gade-lamper, der er opstillet.

Der var et rimeligt udvalg af brød (rugbrød, rundstykker, knækbrød og croissanter). flere slags juice, frugt samt yogurt og andre surmælksprodukter.

Et af bordene havde både det sunde (grøntsager) og det søde (muffins og kager). Der var et stort udvalg af lune “retter”, der alle stod i gryder med låg på (røræg, pølser, svampe, bacon m.m.). Udvalget af ost og kødpålæg er også større en appetitten.

Der var en stor skål med “Kalles Kaviar” – den måtte jeg naturligvis prøve, for det er lang tid siden, jeg har smagt fiskerogn på tube. Og jeg måtte prøve det svenske bidrag til den meget internationale buffet.

Naturligvis var der både håndsprit og engangshandsker ved buffeten. Jeg bliver aldrig glad for at bruge disse handsker. Dels synes jeg, at de er svære at få på, dels sidder de dårligt på min hånd. Og bagefter lugter jeg af gummi. Men jeg bruger dem naturligvis, når de ligger i en skål ved buffeten.

Overblik

Pros

+ Meget god service
+ Hyggeligt "restaurant torv"
+ Styr på status i Radisson Rewards

Service

Beliggenhed

Værelset

Morgenmad

Value for money

Generel Vurdering

Konklusion

Hotellet ligger centralt i Malmø og tæt på banegården. Togturen over sundet tjener sig hurtigt hjem på den lavere pris på hotellet. Servicen er i top og "torvemiljøet" ved restauranten er originalt og utroligt hyggeligt.