Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.
Som nogle af de første har InsideFlyer haft lejlighed til at prøve SAS nye nordiske catering produkt på en flyvning fra København til Færøerne. I stedet for en flad boks med en kold anretning på SAS Plus får man nu tre bokse med indhold af fin kvalitet. Besætningen klarede de logistiske udfordringer flot på turen til Færøerne.
En af ændringerne med det nye koncept, er at man kun serverer et egentligt måltid i Plus på europæiske og nordiske flyvninger med en varighed på mere en 80 minutter. Så der var god lejlighed til at prøve konceptet i flyet fra Kastrup med afgang 10.15 og ankomst på Færøerne to timer senere.
Inden serveringen startede kunne man læse i Scanorama magasinet, der havde ny nordisk mad og “kuben” som tema i juni nummeret, som allerede var klar den 29. maj.
Efter ca. 20 minutter kom besætningen rundt med varme servietter , som hurtigt blev samlet ind igen, så madserveringen kunne starte. En af ændringerne som vi skrev om tidligere var at man ikke længere deler en dug ud på Plus.
Serveringen bestod i uddeling af en stor “kube” med en kold anretning og en lille boks med en varm muffin.
“Kuben” er lavet af kraftigt pap og giver et lidt eksklusivt indtryk. Øverst i boksen ligger der et lille menukort, da det kan være svært at gennemskue hvad man får. Serveringen bestod på denne flyvning af et lille stykke laks med svenske hyldebær og kogte hvedekerner, revet kålrabi med granskud fra Högtorps Farm og en lille klat fløde rørt sammen med dild. Ovenpå retten lå der også to små poser med hyldebær eddike og ristede rugkerner.
Øverst i “kuben” lå der et sæt plasticbestik, som på grund af “kubens” størrelse var lidt korte.
Inden jeg begyndte at spise åbnede jeg posen med eddike, som var nem at åbne, da plastikken var perforeret, så den var nem at åbne. Det lykkedes mig desværre ikke at få hul på rugkernerne. Det samme problem havde min sidemand. Så her er lidt brug for produktforbedringer.
Det er en meget spændende sammensætning og det overordnede indtryk er, at det smagte rigtig godt, især kålrabien smagte kraftigt. Det er sjældent at en kold anretning smager af særlig meget i denne højde.
Selv om Plus kabinen bestod af 8 rækker, så kom drinksvognen hurtigt rundt og jeg bestilte min favorit, som er en Mikkeller Plane Ale.
Nu var bordet ved at være fyldt, da jeg jo også havde min muffin ved siden af. Muffinen, som havde en lille indbagt tomat i midten, var lidt for tung og tør efter min mening. I bunden af æsken kunne jeg læse “Made in UK”, så måske man skulle finde en anden leverandør
Heldigvis var besætningen hurtige til at rydde bordet og kunne nu begynde at dele kaffekrus ud. Kort tid efter kom de rundt med nogle små æsker med tre stykker chokolade. Kort tid efter serverede de første omgang kaffe. Anden servering af kaffe, skete kort tid efter, så jeg behøvede ikke at vente med en tom kop. Der var hverken mælk eller sukker i den store “kube”, men det kunne tages fra en bakke ved kaffeserveringen. På den måde undgår, man madspild i form af uåbnet sukker og mælk.
Takket være den hurtige afrydning kunne jeg på det tidspunkt godt have taget min laptop frem, da der var god plads.
Der var tre forskellige stykker chokolade i æsken, som alle var velsmagende.
Også her var oprydningen ganske effektiv, så en time efter start var bordet ryddet og jeg kunne tage min laptop frem for at arbejde den sidste time inden landingen.
Heldigvis sad jeg ved siden af et ledigt midtersæde, men havde i modsætning til tidligere ikke behov, for at sætte noget på bordet ved siden af, da besætningen var hurtige til at rydde af.
Konceptet lever til fulde op til at være det nye nordiske køkken med spændende friske råvarer fra naturen. Laksen var fra Norge, chokoladen og det meste af tilbehøret i “kuben” var fra Sverige og Mikkeller øllen var fra Danmark.
Der er dog plads til småforbedringer, men det var forventet her i starrten indtil det nye koncept har været prøvet igennem i praksis.
Da det var tidligt på dagen, fik jeg på denne flyvning ikke smagt på spiritussortimentet som bl.a. består af en Mikkeller vodka, en Harahorn gin fra Norge og en svensk Mackmyra whisky. Alle tre har man i et stykke tid kunnet få på SAS oversøiske flyvninger både på Business og Plus.
Skriv et svar