Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.
Læs med her og bliv klar i tilfælde af, at du bliver udsat for en flyaflysning eller forsinkelse. Sommerferien er skudt i gang, og det betyder højsæson for kedelige forsinkelser og aflysninger af fly.
Vi har allerede set de første aflysninger og i den sidste uges tid har det været Norwegian, som igen i år har haft problemer med at få personale nok til deres fly. Det har indtil videre resulteret i flere aflysninger. Norwegian er ikke alene og andre flyselskaber har også, eller vil få problemer i løbet af sommeren.
Derfor kan mange passagerer se ferien blive forkortet eller i værste fald helt aflyst, når for eksempel flyselskaber uden for de store selskabsalliancer ikke kan stille med personale eller et fly. Ifølge Danmarks Rejsebureau Forening er passagerne dækket meget forskelligt ved aflysninger og forsinkelser alt efter, hvilken ferie de har købt.
Når danskernes foretrukne flyselskaber bliver nødsaget til at foretage aflysninger eller bliver forsinkede, berører det mange rejsende. Og har de ferierejsende købt flybilletten hos et flyselskab uden for de store flyalliancer kan de være særlig dårligt stillet. Disse selskaber har nemlig sværere ved at finde andre fly, lyder budskabet fra Danmarks Rejsebureau Forening.
Lars Thykier, administrerende direktør i Danmarks Rejsebureau Forening udtaler:
Hvis flyrejsen bliver aflyst, er det som udgangspunkt flyselskabets ansvar at ombooke passagerens billet til en anden flyvning så hurtigt som muligt. Flyselskaber uden for de store alliancer kan have vanskeligt ved at ombooke deres kunder på andre flyselskaber, da de ikke har nogen samarbejdspartnere, der kan træde til. Det kan også være sværere at finde reservefly. Vi er nemlig inde i højsæsonen, hvor alle fly er på vingerne.
Hvis flybilletten er en del af en pakkerejse, skal rejsebureauet sørge for at gæsten bliver kompenseret ud fra de regler, der er i den danske pakkerejselov. De kan også være behjælpelige med at ombooke til andre selskaber uden ekstraomkostninger for forbrugeren.
Kunder der kun har købt en flybillet skal ved aflysninger eller store forsinkelser have valget mellem at få refunderet billetten eller blive ombooket til en rejse på samme billetklasse hurtigst muligt. Rejsende har dog altid størst sikkerhed med et rejsebureau i ryggen, lyder meldingen fra Lars Thykier:
Står du i lufthavnen og kan se, at din bookning på grund af en forsinkelse eller aflysning vil gøre, at du misser en oplevelse, hvor eventbilletten er en del af pakkerejsen, kan du i mange tilfælde have krav på at ophæve hele rejsen, hvis det er det, du ønsker. Har du selv har booket flybilletten vil pengene fra entrebilletten til for eksempel en musical samt omkostningerne forbundet med hotelværelset være tabt, hvis flyet ikke kommer af sted til tiden.
Lars Thykier opfordrer rejsende til at holde sig løbende opdateret med udviklingen på flyselskabernes hjemmesider, når ferien skal til at begynde. Samtidig opfordrer han rejsende til at drage nytte af den rådgivning, vejledning og eventuel kompensation for tabt tid på rejsemålet, som er forbundet med et køb af en pakkerejse.
Samme muligheder gælder hvis du har købt en flybillet direkte ved flyselskabet. Der skal du henvende dig til flyselskabet eller benytte dig af nogle at de online firmaer, som kan hjælpe dig med at søge erstatning mod et gebyr. Du kan faktisk gå hele 3 år tilbage og forsat have krav på kompensation.
Skriv et svar