Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.
Udsigten til at rejserestriktioner bliver lempet, har tidligere kunne ses direkte i antallet af usikre danskere, der henvender sig med spørgsmål til dækningen på deres rejseforsikring.
Topdanmark, landets næststørste forsikringsselskab, forventer derfor, at ekstraordinært mange rejselystne kunder ringer de kommende dage.
Da grænserne blev lukket i marts og april 2020, så vi en rekordstigning på hele 417 procent i antallet af henvendelser om rejseforsikring og covid19. Og der er nok ingen tvivl om, at vi også får rigtig travlt, når nu grænserne åbner igen.
Selvom vi efterhånden har lært at tage højde for covid19 i vores gøren og laden, oplever vi fortsat, at kunder kan være bekymrede for, hvordan de er dækket, uanset om de skal på storbyferie, sommerhustur eller solferie sydpå. Vi sidder klar til at besvare alle de spørgsmål, der måtte komme.
Rasmus Ruby-Johansen, skadedirektør i Topdanmark.
Kunder ringer typisk for at høre, hvilke muligheder de har for at få hjælp, hvis deres situation og rejseplaner ændrer sig kort tid før afgang, eller mens de er på destinationen.
Fire typiske spørgsmål om rejseforsikring
En kortlægning af henvendelserne om rejseforsikring hos Topdanmark afslører, at der er fire typiske spørgsmål, som går igen.
Her er spørgsmålene og svarene på dem:
- Hvordan er jeg dækket, hvis jeg tager afsted til et land eller område, hvor der frarådes indrejse?
Som udgangspunkt dækker forsikringen ekstraordinært rejser til destinationer eller lande, som Udenrigsministeriet har kategoriseret som ”orange” eller ”rødt” på grund af covid19. Det er dog vigtigt at være opmærksom på, at udgifter relateret til covid19 ikke dækkes, fx hvis du bliver syg med coronavirus og har brug for behandling.
Vær opmærksom på, at ”gule” områder, hvor der er karantæneregler, gælder som ”orange” områder.
Vi anbefaler, at du altid følger Udenrigsministeriets rejsevejledninger. - Hvordan er jeg dækket, hvis jeg opholder mig et sted, hvor der pludselig frarådes indrejse?
Som udgangspunkt dækker forsikringen på normale vilkår, selvom landet eller destinationen ændrer kategori til ”orange” eller ”rødt”, det vil sige rejser frarådes, mens du er afsted.
Dækningen af udgifter relateret til covid19 afhænger dog af, om landet var ”gult” ved afrejse.
Rejseforsikringen dækker ikke hjemrejse før tid, hvis der ikke er tale om evakuering. Du kan som udgangspunkt sagtens blive på rejsedestinationen indtil din planlagte hjemrejse. - Jeg overvejer at bestille en ferie med afrejse senere på året, kan jeg gøre det og gøre brug af min afbestilling?
Køber du en ny rejse, skal du være opmærksom på rejsevejledningen for din rejsedestination på købstidspunktet.
Hvis rejsedestinationen er ”grøn” eller ”gul uden karantæneregler”, når du køber rejsen, kan du bruge afbestillingsforsikringen på normale vilkår.
Hvis rejsedestinationen er ”rød”, ”orange” eller ”gul med karantæneregler”, når du køber rejsen, kan du bruge afbestillingsforsikringen, hvis rejsevejledningen er ændret til grøn eller gul uden karantæneregler, når du vil afbestille. Det gælder dog ikke, hvis du ønsker at afbestille rejsen på grund af corona-situationen uden for Danmark.
Du kan ikke bruge afbestillingsforsikringen, hvis landet fortsat er rødt, orange eller gult med karantæneregler på afbestillingstidspunktet. - Kan jeg få dækket afbestilling, hvis jeg har booket en rejse til et land, hvor der frarådes rejser til, eller hvor danskere skal i karantæne?
Hvis du selv har booket din rejse, fx flybilletter og ferielejlighed, campingplads eller hotelophold, kan du bruge din afbestillingsforsikring, hvis rejsen er købt, mens din destination var kategoriseret som ”grøn” eller ”gul uden karantæneregler”.
Afbestillingsforsikringen dækker, hvis din destination på grund af covid19 er ændret til ”rød”, ”orange” eller ”gul med karantæneregler”, når afrejsedatoen nærmer sig.
Afbestillingsforsikringen dækker derimod ikke, hvis du skal rejse til et land eller område, der er ”gult”, men ønsker at afbestille, fordi:
– du ikke længere har lyst til at rejse dertil
– du nu har bestilt en ny ferie – fx sommerhus i Danmark – i den tro, at din udlandsrejse ville være frarådet
– formålet med din rejse – fx fodboldkamp, koncert, fødselsdag eller krydstogt – er blevet aflyst
– dit fly fortsat er aflyst, og du skal finde en anden transport til rejsedestinationen
Vær opmærksom på at der kan være forskel på dækningen hos hvert forsikringsselskab, og at erhvervsrejser dækkes på en lidt anden måde.
Her kan du læse mere om dækningen for Topdanmarks rejseforsikring og spørgsmål om covid19: https://www.topdanmark.dk/rejse-aktuelt/
Skriv et svar