Bliver Boeing 747 og Airbus A380 offer for coronakrisen?

Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.

Coronakrisen trækker dybe spor i luftfarten. Flyselskaberne skal spare hvor spares kan og gentænke en ny fremtid. Kan det betyde en ende på de allerstørste passagerfly, Boeing 747 og Airbus 380?

Følgerne af coronakrisen for samfundet er vidtrækkende. Frem for alt er folks helbred det allervigtigste, men konsekvenserne for virksomhederne bliver også til at føle. Det er uundgåeligt, at mange virksomheder, inklusiv i luftfarten, ikke overlever krisen på grund af manglende indtægter. Det betyder at skære i omkostninger i vid omfang. En række luftfartsselskaber vælger at udfase aldrende flytyper, som Boeing 747 og Airbus A380. Bliver disse fly derfor ofre for coronakrisen?

Boeing 747

For at aflaste det stadigt travlere luftrum i 1970’erne blev det antaget, at der skulle bygges større fly. Et af flyene, der blev udviklet på det tidspunkt, og som dermed også er en gammel kending i luftfarten, er Boeing 747. Der er bygget flere forskellige typer, men Boeing 747-400 har vist sig at være den mest populære. Selv nu, bortset fra begrænsninger på grund af coronakrisen, bruges flyet stadig til både passager- og fragtflyvninger. Eller endda i Combi-versionen, med både plads til passagerer og fragt.

KLM Boeing 747 (Billede: ©markwagtendonk/KLM)

Flere flyselskaber var allerede startet med at udfase 747. Flere flyselskaber har imidlertid besluttet at fremskynde udfasningen i forbindelse med coronakrisen. De vigtigste to grunde er flyets store kapacitet og omkostninger. Ikke bare lige nu, men også generelt, er der mere efterspørgsel efter “mindre” og mere effektive flytyper. Boeing 747 kan transportere et stort antal passagerer, men på mange ruter, der er interessante for flyselskaberne, er der overhovedet ikke så meget efterspørgsel. Derudover bruger denne flytype mere brændstof og er dyre i vedligeholdelse. Nyere fly, som Boeing 787 Dreamliner og Airbus A350, er meget mere økonomiske og effektive.

TUI Boeing 787 (Billede: TUI)

Afsked med 747

KLM har allerede sagt farve til deres jumbo. Den sidste passagerflyvning har allerede fundet sted, som oprindeligt var planlagt i 2021. Det hollandske nationale flyselskab informerer InsideFlyer om, at det ikke har til hensigt at bruge passagerflyet længere. Den blå “Queen of the skies” forsvandt dermed stille fra landskabet.

KLM er ikke det eneste flyselskab, der lader Boeing 747 gå tidligere på pension. Lufthansa besluttede også at udfase et antal fly, inklusive et antal Boeing 747. Det franske Corsair annoncerede også, at det ville udfase Boeing 747 et år tidligere end planlagt. I følge til hjemmesiden Simple Flying har Corsair fløjet med næsten alle typer af 747. Flere flyselskaber vil sandsynligvis følge efter.

Lufthansa Boeing 747-400 på Frankfurt lufthavn (Kilde: Lufthansa)

Airbus A380

Selvom Airbus A380 er et noget yngre design end Boeing 747, står luftfartsselskaberne også over for effektiviseringer og reduktion af omkostninger her. For eksempel var dette allerede årsagen til, at Air France valgte at stoppe med at bruge et af disse fly. Air France holder i øjeblikket alle resterende A380-fly på jorden. En eller flere af disse enheder kan muligvis komme til at forlade flåden tidligere end planlagt. På grund af coronakrisen besluttede Lufthansa også for nylig at udfase seks af disse store fly. Airbus A340 betaler også prisen i Lufthansa-gruppen.

Der er masser af flyselskaber, der har deres A380-flåde på jorden, selv dem der stadig har andre fly i luften. Hvorfor flyve med en halvtømt A380, når du kan fylde en Boeing 777? Det kan forventes, at flere selskaber vil sende et antal af deres A380 på pension. Forventningen er, at der kommer til at gå mange måneder eller år for luftfarten at komme sig efter rejserestriktioner ophæves.

Air France Airbus A380 (Billede: Air France)

Ende af en epoke?

Det vil ikke sandsynligvis ikke helt være enden på Boeing 747. Flyet bruges også meget til at transportere gods. Boeing 747 kan også relativt let konverteres til et fragtfly. Dette er lidt vanskeligere for Airbus A380, men intet er umuligt. Tiden må vise, hvor mange Boeing 747- og Airbus A380-fly der kommer til at flyve igen. Det kunne meget vel være, at Boeing 747 og Airbus A380 bliver offer for coronakrisen.

Denne artikel er baseret på en artikel oprindeligt skrevet af Christian fra vores søsterside Insideflyer.nl.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *