Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.
Cathay Pacific har sagt farvel til deres sidste Boeing 747-400 – i hvert fald i passagerversionen. Dermed følger Cathay Pacific mange andre flyselskaber, som i disse år sender netop denne model på pension efter mange års tro tjeneste.
Med denne sidste flyvning har Cathay Pacific færdiggjort en stort kapitel i flyselskabets historie. Flytypen har været en del af Cathay Pacific i hele 37 år, og der har været over 160 millioner ombord igennem den periode. Dette sidste kapitel blev formalt taget, da flyets tog en sidste overflyvning hen over Victoria Harbour i Hong Kong. Flyet var fyldt med 300 af de flyselskabets medarbejdere, som en del af en velgørenheds flyvning.
Medarbejderne havde doneret mindst HK$ 747,- og tilsammen havde de samlet godt HK$ 200.000,- som skulle gå til fonden for Hong Kong Breast Cancer.
Da flyet så vendte tilbage til Hong Kong International Airport, så fik flyet den traditionelle modtagelse med vandkanoner, som lavede en port af vand.
Den sidste kommercielle flyvning skete den 1. oktober 2016 og var en returflyvning mellem Haneda lufthavnen i Japan og Hong Kong.
Cathay Pacific vil dog forsætte med at have Boeing 747 modeller i deres fragt flåde. Denne flåde består lige nu af:
- 14 Boeing 747-8F (Freighter)
- 6 Boeing 747-400ERF (Extended Range Freighter)
- 1 Boeing 747-BCF (Boeing Converted Freighter)
At Cathay Pacific nu har stoppet med at bruge Boeing 747 til deres passager ruter er med til at bekræfte af tiden for “Jumbo-jetten” er ved at over. Flyselskaberne har behov for fly, som er langt mere effektive end hvad en 4-motors Boeing 747 kan tilbyde.
Billederne er fra Cathay Pacific.
Skriv et svar