Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.
China Airlines, Taiwans flagskibselskab, har i øjeblikket 14 Airbus A350-maskiner med en fantastisk business class. Disse fly bruges hovedsagelig på længere flyvninger til Australien, Europa og Amerika. Nogle af disse fly bruges også på ruter internt i Asien; blandt andet Bangkok-Taipei. Jeg var heldig, at finde en bonusbillet på denne flyvning og så frem til at prøve produktet.
Check-in
Jeg var i lufthavnen omkring klokken ni for at checke ind. Heldigvis var der stille og roligt ved China Airlines og der var ingen kø i check-in for business class. Min rejserute var ikke ligefrem. Min slutdestination er Jakarta, men for at komme dertil, så skulle jeg flyve med China Airlines via Taipei og videre med Korean Air via Seoul. Jeg blev checket ind til Taipei, hvor jeg havde en 23 timer lang mellemlanding.
China Airlines Dynasty Lounge
Jeg blev overrasket over at China Airlines havde sin egen lounge i denne lufthavn. Selskabet har kun to ruter fra Bangkok. Foruden Taipei, hvor man flyver tre gange om dagen, så flyver China Airlines også til Kaohsiung i Taiwan. China Airlines Dynasty Lounge liggeri D-fingeren, lige ved siden af Japan Airlines Sakura Lounge.
Jeg fremviste mit China Airlines business class boardingkort og blev ønsket velkommen til loungen. Man har adgang til loungen, hvis man rejser i business class med China Airlines eller har Elite+ status i SkyTeam. Der var meget stille i loungen og der blev spillet klassisk musik i baggrunden, hvilket skabte en elegant atmosfære.
Der var ikke noget ekstraordinært ved denne lounge og desværre heller ikke udsigt til flyene udenfor. Buffeten var god nok og man finder stort set det, man forventer at finde i buffeten i en business class-lounge.
Jeg holdt mig til nogle enkle snacks og en cappuccino for at gøre plads til maden ombord. Personalet i loungen var venlige og imødekommende.
China Airlines Airbus A350 business class-kabine
Dagens tur skulle foregå ombord i en Airbus A350-900, som har 32 sæder i business class. Jeg gik ombord gennem den forreste dør og blev ønsket hjertelig velkommen af besætningen. Business class-kabinen virker både rummelig og moderne.
Sæderne er arrangeret i ”omvendt fiskeben” med 1-2-1 layout. Alle vinduessæderne peget mod vinduet, mens midtersæderne peger mod hinanden. Vinduessæderne passer derfor perfekt for dem som rejser alene, mens midtersæderne passer fint, når flere rejser sammen. Der er ingen bagagehylder over midtersæderne; noget som får kabinen til at virke endnu større. Selv sidder jeg på sæde 15K, som ser både rumlig og elegant ud.
Der er en lille lampe ved siden af sædet og i sædet ligger der tøfler og en pude. En anden fin detalje ved sædet er armlænet på venstre side, som man selv kan regulere op og ned.
I opbevaringsboksen ved siden af lampen ligger der sikkerhedsinstruktionerne og et on-board magasin. Sædet er flot og rumligt, hvilket giver meget privatliv. Selv om man sidder i en kabine med 32 andre passagerer, føles det som om man sidder alene. Foran en er der en stor skærm med en meget god billedkvalitet.
Til højre for sædet er der en fjernbetjening med touchskærm, som bruges til at styre underholdningssystemet. Her findes også sædekontrol og hovedtelefoner. Jeg indstillede sædet til en behagelig position og ventede spændt på hvad kabinepersonalet skulle komme med.
Lige efter kommer besætningen for at introducere sig selv og uddele menuer og varme håndklæder. Det blev også serveret drikke, hvor jeg kunne vælge mellem vand, appelsinjuice og champagne. Det var rigtignok ikke en eksklusiv champagne, men det et i hvert fald ikke et tørlagt flyselskab.
Efter at alle passagererne var kommet ombord taxiede vi mod startbanerne. Afgangen gik til tiden og vi var i gang med den tre timer og 40 minutter lange flytur til Taipei.
Mad og drikke
Mens jeg endnu drak champagne, benyttede jeg anledningen til at studere menuen. Til forret serveres der røget helleflynder og marineret laks. Til hovedret valgte jeg wokstegt ingefær med mørbradbøf og nudler med stegt hvidløg og kinesisk broccoli. Bemærk at de serverer Lurpak smør til maden.
Forretten og hovedretten blev serveret samtidig og der blev også serveret brød til. Måltidet smagte vældig godt, specielt hovedretten.
Besætningen spurgte med jævne mellemrum om jeg manglede noget og om jeg ville have mere at drikke. Jeg fortalte at jeg rigtig godt kunne lide maden og var vældig imponeret over China Airlines.
Efter hovedretten var det tid for dessert. Jeg kunne vælge mellem frisk frugt. Hindbærkage og Häagen-Dazs is. En kombination var heldigvis ikke noget problem og jeg fik frugt med is. Herefter blev der også serveret kaffe og jeg blev stopmæt.
Til slut
Efter det fantastiske måltid tog jeg en lille sightseeing tur for at se hvad andet China Airlines business class havde at tilbyde. Jeg kom i snak med et besætningsmedlem, som kunne fortælle at disse fly ofte blev brugt på lange flyvninger om natten og indenfor Asien om dagen. Efter måltidet kan passagererne i business class forsyne sig med snacks og drikke fra galley, som ligger imellem business class og økonomiklasse.
Toilettet ombord på disse fly er meget rummeligt og ligger helt foran i kabinen.
Der var stadig to timer igen af flyturen, så jeg bestemte mig for at lægge sædet ned og sove lidt. Sæderne er som sagt meget rumlige og jeg følte mig næsten som på first class. Airbus A350 er langt mere støjsvagt end for eksempel Boeing 777 og jeg sov derfor godt. Før vi landende i Taipei nåede jeg at bestille et sidste glas champagne.
Dette var helt klart en af de bedste flyvninger på denne tur og nok det bedste business class-produkt jeg endnu har testet i SkyTeam. Jeg takkede besætningen for en dejlig tur og god service da jeg forlod flyet.
Oprindelig skrevet af Martin til insideflyer.no
Foto: Goffe de Boer
Skriv et svar