Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.
Grundet lavere efterspørgsel på flybilletter, lukker Københavns Lufthavn for passagerflyvninger mellem midnat og kl. 6 om morgenen.
Københavns Lufthavn har været i dialog med en række flyselskaber og sikret, at trafikken kan afvikles i dags- og aftentimerne som under natlukningen i april. Denne gang lukkes fra 00-06 i to måneder fra midnat tirsdag den 10. november, hvorefter der revurderes hver måned.
Som hele Danmarks internationale lufthavn har vi et ansvar for at stå til rådighed for den flytrafik, der stadig er til og fra Danmark – og det kan vi fortsat selvom vi natlukker.
Det er også vigtigt at understrege, at natlukningen alene omfatter kommercielle rutefly. Fragtfly vil stadig kunne operere hele døgnet. Det er afgørende for dansk erhvervsliv med eksport og import af fragt. Derudover fastholder vi et beredskab, der sikrer, at særflyvninger som f.eks. ambulanceflyvninger og statsflyvninger, kan håndteres og afvikles som hidtil
Trafikchef Dan Meincke, Københavns Lufthavn.
I lufthavnen er der fire groundhandler virksomheder, der håndterer fly, passagerer og fragt på vegne af flyselskaberne. Det er SGH, Aviator, Menzies og CFS. Som flyselskaberne er også groundhandlerne hårdt ramt af den massive krise for luftfarten.
Ved at lukke for kommerciel natflyvning kan vi som lufthavn hjælpe med at lette omkostningstrykket for groundhandlerne, så de ikke behøver at have en masse folk på nattevagt. Det samme gælder for Falck og en række andre virksomheder i lufthavnen – og dertil naturligvis myndighederne og lufthavnen selv.
Trafikchef Dan Meincke, Københavns Lufthavn.
Københavns Lufthavn har spændt livremmen helt ind og reduceret omkostninger for knap en milliard kroner i år – blandt andet ved at sætte en lang række projekter på standby og ved i august at nedlægge 511 fuldtidsstillinger.
Skriv et svar