Dagbog fra en pilot-studerende – uge 1

pilot-studerende

Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.

Om mig

Hejsa. Mit navn er Marc, og jeg er den 1. august startet på skolen GreyBird Pilot Academy i Århus. Jeg vil de næste to år skrive omkring pilotuddannelsen, og omkring den daglige gang på skolen. Vi laver nemlig meget andet end at flyve og studere.

Jeg har altid interesseret mig for flyvning, og pilotdrømmen har været der siden jeg var helt lille. Jeg blev færdig med STX i Nyborg i sommer, og har valgt at starte direkte på uddannelsen, for at være færdig så hurtigt som muligt, mens det stadig vrimler med ledige jobs.

Jeg flyttede til Tirstrup et par dage inden skolestart, for at bo lokalt og tæt på lufthavnen. Jeg har lejet en lille lejlighed i Tirstrup kro, som er blevet bygget om til værelser og lejligheder. Vi bor i alt 13 elever fra skolen på kroen.

IMG_6043

Om skolen

Skolen ligger ved Århus Lufthavn, og har en lille bygning ved siden af lufthavnen hvor alt undervisning foregår. Skolen har 4 fly til undervisning. To af typen Tecnam P2002JF, som er en enmotors flyver, hvor man flyver sine første 75 timer, og to af typen Tecnam P2006, som er en tomotors flyver, hvor man flyver  105 timer.

Derudover operer skolen også en Pilatus PC-12 for diverse firmaer, og flyver dem rundt til møder i Europa.

Vi er på vores hold 14 elever, hvilket svarer til cirka halvdelen af hele skolen, så vi er et ret stort hold der er startet. Holdet består af 12 drenge og 2 piger. Alderen varierer fra 19 til 35, og man snakker godt med alle, og vi deler jo alle den samme drøm og interesse.

Mine medstuderende der alle startede 1. august
Mine medstuderende der alle startede 1. august

Hurtigt om udannelsen

Uddannelsen tager cirka 2 år, og vi er forventet færdige i maj 2018, hvis alt holder efter planen. Skolen tilbyder 180 timers flyvning i en rigtig flyver. Ud over det, har man til sidst i forløbet 15 timer i en ”full-motion-simulator”, hvilket bringer total flyvetid op på 195 timer. De sidste 15 timer er den eneste gang, man tilbringer tid i en simulator. Ellers foregår al flyvning i den ægte vare.

Vi starter med det der hedder PPL-teori. Det giver os lov til at flyve VFR (Visual Flight Rules) så vi selv kan flyve flyveren uden instruktør. VFR betyder at man selv er ansvarlig for at flyve, og man skal selv holde øje med trafik i luften, så længe man ikke flyver i et kontrolleret luftrum.

Senere på året starter vi på ATPL teori, som til sidst giver os lov til at flyve IFR (Instrument Flight Rules), hvilket er det størstedelen af kommerciel flyvning flyver efter. Her har man altid kontakt til et kontroltårn, og man får altid at vide hvad man skal gøre.

Men mere om det, når det engang bliver relevant for mig.

Første skoledag

Den første skoledag. Selvom man i løbet af snart 14 års skolegang har haft et par stykker, var den her skolestart lidt mere spændende, sammenlignet med når man tropper op til endnu et år i gymnasiet. Vi lagde ud med at få lidt grundlæggende viden omkring skolen og uddannelsen af de tre ejere af skolen. Informationerne var stort set et referat af deres informationsmøder, men det var stadig rart lige at få det genopfrisket. Vi blev herefter delt i to grupper, hvor den ene gruppe fik uniformer og skulle ud på deres første flyvetur, og den anden gruppe, den jeg havnede i, blev i lokalet og snakkede videre omkring de næste to år.

Og jeg vil da gerne indrømme, at man blev lidt misundelig på den anden halvdel af klassen, da de kom ind i uniformer og fortalte om deres flyvetur, selvom man vidste at det var ens tur næste dag.

Vi fik udleveret en iPad, som skal følge os igennem uddannelsen. Det er på denne vi skal læse op til de forskellige fag, se vores skema, samt tjekke de forskellige informationer inden vi skal ud at flyve.

Efter vi havde lært vores iPad at kende, skulle vi på en rundtur rundt i lufthavnen. Vi startede med de forskellige hangarer, så PC-12’eren og Sun-Airs hangar, hvor vi fik lov til at kravle rundt og udforske deres Dornier-328 og til sidst de hangarer der huser privatpersoners flyvemaskiner.

This slideshow requires JavaScript.

 

Vi kørte derefter over til kontroltårnet, for at møde de folk vi skal til at kommunikere med, når vi er ude på vores ture. Vi fik vist de forskellige skærme, og fik forklaret hvordan de kontrollerer og kommunikerer med de forskellige fly. Vi fik lov til at følge med, da en SAS fra København landede, og fik en smagsprøve på de forskellige fagtermer vi skal til at lære.

SAS ATR lander i Århus set fra kontroltårnet
SAS ATR lander i Århus set fra kontroltårnet – billede af Ziggy Olsen

Om tirsdagen var vi alle lidt mere friske. I hvert fald på vores del af holdet. Nu var dagen endelig kommet hvor vi skulle ud at flyve vores første tur. Vi fik uniformen på, lært at binde et slips på kun to timer, og herefter kom vi hver i sær op i luften. Selvom det var vores første tur, fik vi lov at flyve flyveren selv, ligeså snart vi var i luften. Instruktøren sad ved siden af og fortalte os hvad vi skulle gøre. Jeg var så så heldig at have en mere eventyrlysten instruktør, så efter et vi havde fløjet lidt rundt og lavet et par drej, spurgte han om jeg havde prøvet at være vægtløs før. Jeg svarede nej, hvorefter han overtog styringen og begyndte at dykke mod jorden i et par sekunder. Selvom det var sjovt at prøve, var det næsten lige så skræmmende at se jorden komme en anelse for hurtigt mod en. Men det var nu ganske sjovt at prøve, og man var heller ikke i tvivl om at instruktøren havde styr på det han gjorde.

Efter at være landet igen, havde vi ikke mere på programmet, så jeg blev på skolen for at snakke med de andre elever og høre om deres tur.

Skolens Tecnam P2002 som vi skal have 75 timer i
Skolens Tecnam P2002, som vi skal have 75 timer i

Onsdag og torsdag begyndte vi vores teori omkring navigation. Vi skulle til at lære at navigere efter et danmarkskort, og regne hastighed, vind, sidevind og turens tid ud med hjælp fra en drejecomputer. Lidt specielt, og man følte man sad tilbage i første klasse, hvor man skulle lære at regne uden hjælp fra rigtige computere. Selvom de fleste af os kiggede noget da vi fik stukket computeren i hånden, begyndte vi så småt at lære hvordan den fungerer, og vi var til sidst i stand til at beregne en rute rundt i Danmark.

Drejecomputer til venstre sammen med tilhørende lineal der måler i nautiske mil
Drejecomputer til højre sammen med tilhørende lineal der måler i nautiske mil

Fredag, og sidste dag i vores første uge, havde vi et fag det hedder operationelle procedurer. Det handler, kort fortalt, om hvilke regler man skal følge, når man sidder i en flyver. Som for eksempel hvilke luftrum man må flyve i, hvor tæt man må flyve på byer og hvordan en flyver opfører sig i forskellige vejr.

Nu står den på en god og afslappende weekend efter en lærerig og indtryksfuld uge, inden uge nummer to begynder igen.

Trackbacks & Pingbacks

Kommentarer

  1. Sebastian siger

    Kan man spørge ind til hvordan du finansiere uddannelsen? Er den SU godkendt osv? Jeg synes nemlig det virker meget svært at komme til hvis man ikke lige har pengene på lommen

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *