Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.
En stille uge er gået, og jeg har desværre ikke så meget at fortælle. Jeg har ikke været oppe at flyve i denne uge, da den har stået på teori. Både hjemme og på skolen.
Vi startede mandagen med en omgang flight planning. Her lærte vi, blandt andet, omkring de forskellige hastigheder vi har at gøre med, når vi er i luften. Der er cirka 5 forskellige hastigheder, som hver fortæller hvor hurtigt vi flyver i forhold til vind, instrumenter og andre faktorer.
Onsdag havde vi Principles of Flight, hvor vi lærte de fundamentale ting omkring atmosfæren og teorien bag aerodynamik.
Fredag stod den på Airlaw, hvor vi kiggede på Rules of the Air. Altså hvilke regler der gælder i luften, samt på jorden, når man befinder sig i en flyvemaskine.
Tiden i en flyver
Frank Kjeldsen spurgte i sidste artikel, omkring timingen i den civile luftfart. Nu kan jeg kun tale omkring VFR flyvninger, som er det jeg flyver.
Der er krav til en flyver, om at der skal være et ur ombord. Om uret så er indbygget i flyet eller om det er pilotens eget armbåndsur, spiller ingen rolle. Man kunne sagtens tage et Bornholmer ur med, hvis der var plads til det. Selvom der er krav til et ur ombord, er der til gengæld intet krav om at uret skal gå rigtigt. Det kan endda være gået i stå, uden at man bryder reglen.
Men for at hjælpe sig selv og andre piloterne bedst muligt, er urene sat til enten UTC eller lokal tid. UTC tid er det samme som GMT (Greenwich Mean Time) og er den tid som Greenwich i England kører efter. Dog er England en time foran GMT om sommeren, ligesom Danmark er to timer foran, og derfor det i Danmark hedder UTC+2 om sommeren.
Men når vi flyver navigationsture, bruger vi tiden. Når vi letter, skriver vi tiden ned, og vi kan herefter regne ud, hvornår vi er ved hvert af vores rapportpunkter. Vi har regnet en cirka flyvetid ud, så vi ved hvor lang tid et ben tager, og når vi flyver over rapportpunktet, tjekker vi tiden, og ser om det passer med det vi regnede os frem til. Det melder vi herefter til tårnet, og hvornår vi forventer næste rapportpunkt.
Vi får ligeledes en tid af tårnet når vi letter og lander, som vi skriver ned i flyets logbog. I luftfart bruger man ikke timetallet, men nævner kun minuttallet, med mindre der er chance for misforståelser.
Så hvis man er landet kl. 14:36, får man af vide af tårnet, “OJM, på jorden 36”
Det er det jeg lige kan komme i tanke om, at jeg bruger tiden og ur til, når jeg er oppe at flyve.
Jeg skal ikke kunne sige (endnu) hvilke krav der sættes i kommerciel luftfart, men jeg går ud fra, at de tjekker hvorledes deres beregner for hvert ben passer overens med den sande flyvetid. Men det har man computere til på de større maskiner.
Næste uge ser heller ikke for spændende ud, med kun en enkelt skoledag på onsdag. Men jeg prøver at presse på, så jeg kan få flyet i en halv time, for at få lavet en video, hvor jeg forklarer de checklister vi bruger ombord.
Indtil næste gang
Skriv et svar