Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.
Så er det blevet mandag og det er betyder en opdatering her fra det jyske.
Som de sidste par uger, er der heller ikke sket så meget i denne uge. Vi har læst op på fuld smadder, og jeg havde om torsdagen indstillingsprøve til eksamen. Jeg var så heldig, at bestå begge prøver, så jeg kan nu gå videre til eksamen, og forhåbentlig også bestå den om en 1 1/2 uges tid.
Om søndagen var jeg med til arrangementet ‘ Flyvning for Alle’ på True Svæveflyveplads vest for Århus. der repræsenterede jeg GreyBird, sammen med min medstuderende Ziggy. Så han skulle flyve skolens enmotors flyver til pladsen, så folk kunne komme og se den.
Turen til True var lidt barsk, da skyerne lå meget lavt, så det var svært at flyve derhen i en direkte linje. Så vi måtte undgå skyer og tåge, og flyve lidt rundt omkring for at blive ved med at have jordsigt.
Men vi fandt til sidst pladsen, og lavede først et lowpass over pladsen, så publikum kunne se vores flyver, og så vi også gjorde os lidt opmærksomme på os selv. Efter lowpasset lavede Ziggy en god landing på det ellers meget ujævne terrain. Det vil sige, at da vi satte hjulene første gang, var jorden så ujævn, at den forsvandt under os, så vi endnu engang var i luften, det skete to gange mere, under landingen, men Ziggy fik den sat flot ned til sidst.
Efter at have snakket med de interesserede om både uddannelsen og flyveren (specielt motoren var et sort samtaleemne), tog vi i luften igen, for at lave nogle lowpasses over pladsen. Det blev så til en længere tur, da der hele tiden var svævefly der skulle ned og lande. Og da vi er lidt bedre til at holde os i luften end svævefly, fik de førsteret til landing. Men efter en halv time og to lowpasses, var vi på jorden igen.
Under arrangementet, kom verdens største dobbeltdækkerfly også forbi, en Antonov AN-2, med en Maks Takeoff weight på 5,5 tons. Den kan flyve med en hastighed helt ned til 55 Km/t, hvilket de gjorde da de fløj over pladsen. Det så helt surrealistisk ud at sådan en stor flyvemaskine, næsten stod stille i luften.
Efter en god dag og en masse gode snakke med folk, vendte vi snuden hjem mod Århus igen. Dog med bedre vejr, så turen var lidt mere direkte.
Det var alt for denne gang. Nedenunder er der et par billeder fra turen. De er taget fra skolens Instagram konto, som I kan følges på @greybirdpilotacademy. Min partner-in-crime, Ziggy, kan følges på @pilotaspirant og jeg selv kan følges på @pilot_noehr.
Nikolai siger
Jeg var med til dette arrangement, og det hjalp mig helt klart igang med pilot drømmen. Fik dog ikke snakket med dig.