Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.
Hvis man ankommer til Københavns Lufthavn med Metro og kun har håndbagage med, kan man nu gå direkte til sikkerhedskontrollen via Danmarks længste indendørs gangbro.
Det tog Catarina fra NBRO-Running løbeklub 11,5 sekunder at løbe de 100 meter over den nye gangbro fra metroen ind i det røde målbånd ved sikkerhedskontrollen. 100-meterløbet markerede, at broen nu er åben for alle passagerer.
Indtil i dag har man først skulle ned af en rulletrappe fra metrostationen for at gå igennem en tit meget fyldt Terminal 3, inden man kunne tage en rulletrappe op til første sal, hvor man finder security-check området. Nu kan man skyde genvej på den nye gangbro i toppen af Terminal 3. Her ender gangbroen ved siden af SAS Fast Track til venstre. Til højre finder man både CPH Express og den store udvidede sikkerhedskontrol. Indenrigspassagerer kan endda benytte CPH Express uafhængig af billettype. Til højre finder man også en ny rulletrappe, som går ned til check-in pultene i Terminal 2. Hermed undgår man at skulle igennem Terminal 3.
Halvdelen af de rejsende fra Københavns Lufthavn kommer i dag med offentlig transport i form af metro, tog eller bus. Metroen transporterer alene halvdelen af passagerene, som vælger offentlig transport. Samtidig er det i dag omkring halvdelen af alle passagerne, som kun rejser med håndbagage og dermed kan gå direkte til sikkerhedskontrollen. De har enten checked ind hjemmefra, på mobilen eller kan bruge en af de mange automater på vej fra metroen til sikkerhedskontrollen.
Hvis man kommer med tog, så kan man også vælge at tage en elevator fra perronen op til starten af gangbroen.
Mere plads i Terminal 3
Gangbroen gør det endnu nemmere for de rejsende at komme ud i verden – og hurtigere for mig og andre, der ofte flyver indenrigs, at komme rundt i landet. Nu kræver det kun et enkelt check-in i metroen, før man står med et ben i sikkerhedskontrollen. Det styrker forbindelsen mellem Greater Copenhagen og resten af verden,
sagde Regionsrådsformand i Region Hovedstaden Sophie Hæstorp Andersen (S) i sin åbningstale.
Gangbroen har længe stået højt på ønskelisten hos Københavns Lufthavn og er en afgørende del af den store ombygning og udvidelse af Terminal 3, der samlet skaber 1.600 nye kvadratmeter til passagererne. Det forventes, at flere millioner rejsende vil benytte den nye bro fremover, og det frigiver en masse plads i terminalens travle stueplan.
Formålet med den nye gangbro er først og fremmest at skabe mere plads til ankommende passagerer, og passagerer der skal tjekke bagage ind hos SAS og en række andre flyselskaber i Terminal 3. Der er rigtig mange, der henter familie eller venner, når de kommer hjem fra rejsen, og dem skal der være plads til. Ligesom afgående passagerer med bagage nu får en bedre start på rejsen, fordi Terminal 3 ikke længere skal bruges som gennemgangsområde til sikkerhedskontrollen og Terminal 2,
sagde Thomas Woldbye, administrerende direktør i København Lufthavn.
Få minutter efter åbningen var gangbroen allerede fyldt med passagerer.
Fakta om den nye gangbro
- Gangbroen er Danmarks længste indendørs bro. Den er 100 meter lang og 5 meter bred
- Gangbroen er en del af en investering på samlet 250 millioner til ombygning og udvidelse af Terminal 3 inden sikkerhedskontrollen
- Bladt Industries fra Aalborg har været hovedentreprenør på det komplekse byggeri
- Omkring 50 % af passagerene i Københavns Lufthavn rejser i dag kun med håndbagage, og de fleste af dem tjekker ind hjemme fra mobil, tablet eller computer
[…] Lufthavn kan godt nok bryste sig af at have Danmarks længste indendørs gangbro, men den nye gangbro i lufthavnen i Hong Kong er i en hel anden klasse. Den skal nemlig være så […]