DAT: Flyvende i 30 år

Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.

Den 5. april er det 30 år siden Kirsten og Jesper Rungholm lettede med deres første fly. I dag råder de over 22 fly og har mere end 500 ansatte.

Siden starten i 1989 har DAT været i bevægelse fra den ene opgave til den anden. Det hele begyndte med en fragtflyver af typen Short SC-7 Skyvan med Jesper Rungholm ved pinden. I dag råder selskabet over 22 fly og har mere end 500 ansatte.

DAT flyver indenrigsflyvning i Danmark, hvor ruterne fra Bornholm til København og Midtjyllands Lufthavn til København er de bærende. Derudover flyver DAT indenrigsflyvning i Italien og Norge samt udenrigsflyvninger til henholdsvis Norge og Skotland fra Danmark.

Ad hoc taxa flyvning og udlejning af fly med besætning til andre flyselskaber har undervejs været en væsentlig del af selskabets DNA, men har i de seneste år kun stået for en mindre del af forretningen. Fremover vil disse områder igen vokse, da charterflyvningerne for rejseselskaber bliver nedskaleret pga. for store økonomiske risici påført af EU-forordning 261, som pålægger et betydeligt erstatningsansvar ved forsinkelser. Udefra kan det se voldsomt ud, at et luftfartsselskab på den måde lægger til og trækker fra. Men det har været kendetegnende for DAT gennem alle årene, at nye forretningsmuligheder løbende har været afsøgt og prøvet af.

Jesper Rungholm, direktør i DAT, siger:

Vi har altid være drevet af at prøve kræfter med nye markeder, men har også været parate til at trække os, hvis det har vist sig ikke at være rentabelt eller hvis de forhindringer, der næsten altid er, har vist sig at være uoverstigelige.

Et kig tilbage

I de første år fløj DAT med fragt, men i 1996 etableres en passagerrute mellem Esbjerg og Stavanger og denne rute flyves fortsat. DAT købte sit første ATR 42 fly med plads til 46 passagerer i 1999 og denne flytype udgør i dag rygraden i flåden. DAT vandt to norske udbudsruter mellem Florø og Bergen/Florø og Oslo i 2003, og fløj på disse ruter indtil 2012.

I 2012 startede DAT på ruten mellem Bornholm og København efter Cimber Sterlings konkurs. DAT var allerede på vingerne få timer efter. I 2014 kom charterflyvninger for rejseselskaber til og i 2015 begyndte selskabet sommerflyvninger fra Billund til Bornholm – udvidet i 2017 fra Aalborg til Bornholm. I 2018 overtog DAT fem ruter på Sicilien i Syditalien og forbinder nu de vigtigste lufthavne med de mindre øer Lampedusa og Pantelleria. Senest har DAT åbnet en ny rute mellem Esbjerg og Aberdeen.

Jesper Rungholm fortæller:

Af andre spændende flyvninger kan jeg nævne vores kontrakt med Fifa/Coca Cola i 2013/2014 i forbindelse med VM i fodbold i Brasilien i 2014. Her besøgte vi 89 lande og turen svarede til to gange rundt om jorden. Jeg havde selv fornøjelsen af at flyve først tur fra Atlanta til Costa Rica.

Mere effektiv drift og navneskifte

Lige nu arbejder DAT med at strømline og effektivisere driften. Projektet hedder One Airline, som bl.a. betyder, at DAT i Danmark og datterselskabet DOT i Litauen bliver knyttet tættere sammen. Derfor og samtidigt skifter Danish Air Transport officielt navn til DAT A/S og DOT LT bliver til DAT LT. Hovedparten af flyene vil fremover blive opereret at DAT LT men der vil stadig være danske besætninger på flyvningerne i Danmark. One Airline projektet er afgørende for at fremtidssikre virksomheden. 

IFLYGREEN

DAT har som et af de første flyselskaber i Danmark valgt at fokusere på fuld CO2-neutralitet for vores indenrigsflyvninger og i år blev ruterne over Nordsøen også tilføjet. Selskabet samarbejder med Thor Heyerdahl Climate Parks og Bio8 AS. Parken omfatter et område på 2.146 hektar nyplantet mangroveskov i Myanmar og DATs andel af dette projekt, svarende til over en halv million træer.

Jesper Rungholm forklarer:

Det er oplagt for os at gå med i dette projekt. Fagkundskaben har anerkendt at det virker. Der er tale om et bæredygtigt initiativ, der har effekt såvel lokalt som globalt, fordi det også underbygger den lokale økonomi ved at ubrugelige sumpområder bliver genskabt med masser af nye mangrovetræer.

Ny kampagne

For at fejre 30-års jubilæet introducerer DAT igen en gammel kending, Først til mølle kampagnen. Denne igangsættes fremover den første tirsdag i hver måned. Det er med at komme først til mølle, da billetprisen kun er kr. 299 en vej og billetterne gælder alle ruter, alle afgange men begrænset antal. Reglerne er simple, billetter købt i denne måned gælder til afrejse den efterfølgende måned. Først til mølle kommer til at køre resten af 2019.

Næste generation

Kirsten og Jesper Rungholm har tre børn. Albert læser filosofi på Aalborg Universitet, mens både Andrea og Robert arbejder i DAT. Andrea har netop færdiggjort sin kabineuddannelse, mens Robert har været på hovedkontoret i Vamdrup i fire år – i dag med titel af Commercial Manager.

Jesper Rungholm afslutter med:

DAT er stadig en ung og dynamisk virksomhed. Jeg er sikker på at der fortsat kommer til at ske mange nye spændende tiltag. Men vi har altid været super fleksible og omstillingsparate, og det vil vi selvfølgelig fortsætte med de næste 30 år.



Husk at ved at følge os på Facebook og Twitter - Så får du besked så snart vi udgiver noget!


Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *