Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.
COVID-19 pandemien har de seneste uger resulteret i et uhørt fald i antallet af flyrejser samt lukkede landegrænser. Som konsekvens af det, har mange rejsende måtte annullere fremtidige rejseplaner, eller haste hjem til Danmark. Mange rejsebureauer har arbejdet dag og nat, for at få deres gæster hjem.
Lad mig starte denne artikel med et, for mange, ukendt faktum: For at kunne sælge en pakkerejse i Danmark, skal man være tilknyttet Rejsegarantifonden. Det betyder, at danske rejsende er sikret ekstremt godt – både når vi står i en situationen som nu, med et verdensomspændende virus udbrud, eller hvis et rejsebureau går konkurs.
En pakkerejse består af minimum to, af følgende rejseydelser: Transport, indkvartering, billeje eller turistmæssig ydelse.
Dine penge er sikret
Hvis du har købt en pakkerejse, som ikke kan gennemføres, for eksempel på grund af COVID-19 pandemien, hvor Udenrigsministeriet “fraråder alle ikke-nødvendige rejser”. Da har du ifølge loven krav på, at få dine penge retur indenfor 14 dage. Den situation vi står i lige nu er i særklasse usædvanlig. Derfor har regeringen og Rejsegarantifonden indtil videre givet lov til, at rejsebureauer kan holde refunderinger tilbage, indtil vi er på den anden side, af den nuværende krise.
Skulle det rejsebureau du har handlet med, af den ene eller anden grund, gå konkurs, så får du dine penge tilbage via Rejsegarantifonden.
Uanset hvad er dine penge sikret, hvis din pakkerejse ikke kan gennemføres.
Kompetent hjælp
I tillæg til ovenstående sikkerhed, vil du som kunde hos et rejsebureau, oftest opleve at du får kompetent hjælp. Både når du indhenter et tilbud, og ikke mindst hvis der opstår en krise situation.
Som rejsekonsulent skal man naturligvis kunne sammensætte den helt rigtige rejseplan til sin kunde, baseret på den afdækning af behov og ønsker, der altid bør finde sted før et tilbud sendes afsted. Derudover skal man kunne navigere i de regler der udstikkes, af bl.a. flyselskaber og myndigheder.
I en krise som den vi står i lige nu, er der slet ingen tvivl om, at den danske rejsebranche har været medvirkende til, at få rigtig mange danske rejsende sikkert hjem til Danmark.
Som rejsebureau får vi ofte informationer fra flyselskaber og myndigheder, inden de sendes ud til den brede offentlighed. Mange af de opdaterede retningslinjer, som flyselskaberne sender ud i en krisesituation, giver desuden rejsebureauer mulighed for, at ændre i kunders flybilletter, uden at bede om lov hos flyselskabet først. Selvfølgelig så længe vi overholder de regler der er udstukket. Det betyder selvsagt, at vi kan reagere hurtigt, og oftest få vores kunder booket ind på fly, inden de bliver udsolgt.
Mange solstrålehistorier
I den første uge efter, at Udenrigsministeriet havde anbefalet alle danskere at vende hjem, sad jeg selv med en sag, hvor jeg kunne booke nogle af mine kunder ind på et fly, som ikke længere lå til salg. Hverken online, eller i de globale fly bookingsystemer. Jeg vidste dog, at flyene reelt fløj, men for at kunne få så mange danskere hjem som muligt, blev pladserne ikke solgt offentligt. Med andre ord kunne jeg, i samspil med det pågældende flyselskab, få plads til mine kunder på et fly, som de aldrig selv havde haft en chance for at booke.
Dette er blot et af utallige eksempler på, hvordan vi i den danske rejsebranche også er der for vores kunder, når det virkelig brænder på.
Forhåbentlig står vi snart her igen.
Denne skribent og rejsekonsulent håber og tror på, at vi snart kan flyve ud og opleve verden igen. I første omgang skal vi stå sammen – hver for sig!
Carl Erik som er skribent på denne artikel, har arbejdet som rejsekonsulent i snart 21 år og har solgt rejser til det meste af verden. Alt lige fra storbyrejser til rundrejser i Australien samt ekspeditionsrejser med special chartrede fly til Nordøstgrønland. Gennem hans tid i rejsebranchen har han oparbejdet en solid erfaring som kommer både ham og hans kunder til gode.
Fotokredit: Jumpstory (header) og forfatteren (resten).
Frank siger
Jeg håber i har fået MANGE penge for at bringe dette pladder. Jeg har flere eksempler på at brugen af et rejsebureau har været med til at forvære en krise.
Henrik Olsen siger
Hej Frank,
Dette er ikke noget vi får penge for. Det er rent og skær en artikel hvor mange i denne periode har siddet fast fordi de ikke har kunne få hjælp selv. Så det er op til en selv om man vil bruge et rejsebureau eller ej, men lige nu viser det bare at mange er kommet retur hurtigere end hvis de selv skulle forsøge sig at komme igennem til et flyselskab.
Hilsen
InsideFlyer