Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.
Vi har tidligere skrevet om BAGTAG og vi har også haft BAGTAG med i vores seneste “Return To Travel” kampagne. Som opfølgning på vores interview i vores Travel + Loyalty podcast serie har vi lavet en gang InsideTalk med CEO Jasper Quak – og den kan du læse her.
Hvad er ideen med at grundlægge BAGTAG?
BAGTAG var grundlagt i 2014 i Holland med det formål at være verdens første fleksible og sikre løsning for elektroniske bagagemærker.
Vi kunne se at mange der rejser meget kunne lave check ind online via en computer eller flyselskabets app, så skulle de forsat stå i kø når de kom til lufthavnen. Reelt for at sætte et stykke papir på ens kuffert og så aflevere den ved en skranke. Det er dette vi gerne vil ændre på i BAGTAG.
Vores løsning går på at give de rejsende en mulighed for online check ind og samtidig få et elektronisk bagagemærke. På den måde baner vi vejen for at lufthavnene kan lave et 100% self service område til at aflevere ens kuffert og på den måde undgå at skulle stå i kø eller have for mange berøringer.
Lyt også til vores Travel + Loyalty podcast, hvor vi netop taler med Jasper Quak om BAGTAG:
Hvad er den største fordel ved at bruge et elektronisk bagagemærke?
Personligt vil jeg sige det er fordi det er nemt. Det går rejsen igennem lufthavnen nemmere og får mig til at checke bagage ind, som jeg normalt ville tage med op i flyet. Så slipper jeg for at gå med det igennem lufthavnen og kæmpe om pladsen til det i flyet.
Fra min personlige erfaringer med BAGTAG, så husker jeg første gang jeg skulle igennem lufthavnen i Zürich. Det var cirka 6 måneder efter at Lufthansa Gruppen havde lanceret løsningen. Der var en lang kø i den normale bag drop kø, men da jeg brugt BAGTAG blev jeg sendt over i en Fast Lane for dem som brugte BAGTAG løsningen. Så det var klart for mig at der er en stor fordel at hente.
Du an læse om fordelene ved BAGTAG her.
Hvordan virker det så?
Godt spørgsmål!
Det er basalt set en lille bagagemærke printer og bagagemærke kombineret i en meget solid beskyttet enhed. Du kan også sige det er en komprimeret Kindle, som ikke kan gå i stykker.
Når du skal bruge den, så er det via flyselskabernes egne apps at du “printer” bagagemærket på din BAGTAG. Der er den så vist indtil næste gang du skal bruge den.
BAGTAG bruger en teknologi som hedder e-paper display og er det samme som mange af de e-readers (for eksempel Kindle) benytter. Det er så “printet” og slukker aldrig. Teknologien bruger ikke strøm mens den viser bagagemærket. Det er kun når den “printer” et nyt bagagemærker at der skal bruges strøm for at få e-paper displayet til at vise det nye bagagemærke.
Vi har lige nu live ved en række store flyselskaber som for eksempel KLM og Lufthansa. Flere kommer til løbende, da de ser den klare fordel i vores åbne platform. De kan tilbyde andre produkter også og er derfor ikke låst til vores enheder alene. En klar fordel for dem.
Vi har også haft en BAGTAG igennem flere end 350 lufthavne verden over, så vi ved at det virker, så du trygt kan bruge det.
Er der et batteri som skal skiftes eller oplades?
Det korte svar er nej. I den orginale BAGTAG var der et batteri, som kunne “printe” 2.500 bagagemærker. Det var beregnet til ikke at løbe tør for selv de som rejser meget. Løber det tørt, så skifter vi batteriet gratis.
I den næste version af BAGTAG har vi faktisk fundet en teknologi der gør, at vi kan fjerne batteriet helt. Denne nye version glæder vi os til at kunne præsentere om kort tid.
Er der en risiko for at enheden stopper med at virke mens den er på vej?
BAGTAG blev og er designet til at virke som et bagagemærke. Så det klare krav var at det skal kunne holde til alt det som sker på rejsen igennem lufthavnen, ombord på flyet og igen på turen fra flyet og til bagagebåndet i ankomstlufthavnen.
Så uanset om det er varme, kulde, vand eller direkte slag, så skal den ikke kunne gå i stykker. Dette har vi testet meget og har ikke oplevet problemet. Vi vil faktisk påstå at stregkoden læses bedre i mange tilfælde end på et almindelig papirbaseret bagagemærke, som nemmere kan gå i stykker.
Vi har set eksempler på at huller er lavet igennem selve e-reader displayet. Trods dette kunne stregkoden læses på bagagemærket. Enheden var i stykker, men stregkoden var der endnu.
Skriv et svar