Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.
I denne uge kom DFDS Seaways med nyheden om at de ville påbegynde at sejle fra Frederikshavn til Oslo også. Det ville ske ved at de indsatte Frederikshavn som stop på den nuværende rute fra København til Oslo. Vi har undersøgt grunden og konsekvenserne nærmere for blandt andet det populære Mini Cruise.
Da vi offentliggjorde vores artikel om denne nyhed, kom der hurtigt flere kommentarer og beskeder til os omhandlende primært at det ville være slutningen på Mini Cruise oplevelsen. Derfor tog vi kontakt til DFDS for at høre lidt mere om tankerne bag ved beslutningen.
I første omgang var det klart at DFDS Seaways ville overtage de kunder, som Stena Line har efterladt, da de stoppede med at sejle på ruten i marts måned. DFDS Seaways vender derfor tilbage til at sejle på Frederikshavn til Oslo ruten efter 46 år.
Det bliver en stor dag for DFDS Seayways og vores medarbejdere, når vi igen kan byde velkommen til passagerer, der rejser mellem Danmark og Norge for at komme på ferie i egen bil eller campingvogne, benytte deres sommerhuse, hoteller eller blot nyde en rejse til søs. Og det er naturligvis en særlig glæde for os at genoptage DFDS Seayways sejlads mellem Frederikshavn og Oslo efter 46 års fravær.
Torben Carlsen, CEO i DFDS
Behovet for at få transporteret turister fra Danmark og til Norge og omvendt er vurderet stort fra DFDS Seaways. Derfor tager de også dette skridt nu hvor Statsminister Mette Frederiksen har gjort det klart at Norge er et af de tre lande som der er åbnet op for denne sommer. Så dette er grunden til at dette sker nu og ved at indsætte et stop i Frederikshavn
InsideFlyer har taget en snak med Gert Jakobsen, Vice President, Communications i DFDS, om situationen. Han udtaler følgende:
På grund af Covid-19 og kravet om, at man skal have mindst fem overnatninger uden for København for at kunne rejse ind i Danmark, er vi overbevist om, at de fleste gæster fra starten af vil være passagerer på vej på ferie. Vi har lagt fartplanen, så den samlet betjener kunderne bedst muligt her i sommer i alle tre havne.
Gert Jakobsen, Vice President, Communications i DFDS
Borgmesteren i Frederikshavn er også glad for denne nyhed:
Konsekvensen for Mini Cruise kunderne
DFDS er klar over at det har en konsekvens for deres normale Mini Cruise gæster, men hen over sommeren er det primært gæster, som har flere overnatninger i henholdsvis Danmark og Norge som fylder op på skibene Pearl Seaways og Crown Seaways. Men det er klart at efter sommerferien er overstået, så er situationen en anden. Til dette siger Gert Jakobsen til InsideFlyer:
Men nu vurderer vi fartplanen hen over sommeren, samler erfaring og sigter mod evt at revidere sejlplanen, så den passer bedst muligt til de kundebehov vi ser til den tid., og så vi forhåbentlig kan tilbyde en bedre sejlplan også for vores MiniCruise-rejsende efter sommer.
Gert Jakobsen, Vice President, Communications i DFDS
Ruten Frederikshavn-Oslo er en permanent rute. Derfor er det ikke kun en midlertidig sommerrute. Det ses også af det faktum at havnen i Frederikshavn laver en del om for at det passer bedre til de to DFDS Seaways skibe.
Så ud fra ovenstående, så vurdere vi klart at der vil komme ændringer, som igen giver tid til at nyde gode timer i Oslo på et Mini Cruise – måske ved at indsætte andre skibe på ruten.
Men det har en konsekvens for de gæster, der har booket et Mini Cruise hen over sommeren. Afgangene er også flyttet til at forlader København ved middagstid, hvilket betyder at der skal tages en ekstra fridag for at komme afsted. Dette var ikke tilfældet i samme omfang med den tidligere afgang klokken 16:30. De får også skåret 4 timer af deres tid i Oslo, så der kun er 3 timer fra ankomsten og til at det igen går retur til København. Til det siger Gert Jakobsen til InsideFlyer:
Med hensyn til Mini Cruise gæster, der har booket, er vi ved at vurdere, hvordan vi bedst håndterer situation og vi vil tage kontakt til dem i næste uge.
Gert Jakobsen, Vice President, Communications i DFDS
Den traditionelle buffet ombord
Vi spurgte også ind til de ændringer, som var indført ombord. Og udover at der er fokus på ekstra rengøring, så er den største ændring at der ikke længere er en egentlig buffet mere. Hverken aften- eller morgenbuffet er til rådighed i øjeblikket.
Gert Jakobsen slutter af med at fortælle at:
Der vil ikke være nogen egentlig buffet, serveringen er tilpasset covid-19.
Gert Jakobsen, Vice President, Communications i DFDS
Ulrik siger
Ved du om man kan rejse indenlands København- Fredrikshavn v.v?
De må ikke sejle med passagerer der kun skal indenrigs, da skibet sejler under DIS flag, som ikke tillader dette.
Det må vi indtil videre ikke. Om det kun skyldes implikationer i forhold til taxfree, eller om det er fordi DFDS simpelthen ikke har vurderet det indenrigs marked, skal være usagt. Klart er, at der i lokale facebookgrupper i Frederikshavn efterlyses mulighed for rejse til KØBENHAVN, ikke til Oslo. Men nordmændene er selvfølgelig voldsomt interesserede i Frederikshavn, særligt i en sommer, hvor de må rejse til Danmark som det eneste land udenfor Norge, men ikke må overnatte i København.
Hej Annika, jeg havde lige glemt det der med Tax-Free og Norge som ikke medlem af EU. Det kan jeg godt se kan være et problem.
Altså, nordmændene kan jo altid handle taxfree nord for Frederikshavn, og især på vej hjem til Norge er det vigtigt. Så, det forklarer stadig ikke for mig, hvorfor indenrigsmarkedet skal udelukkes. Ved sejlads Kbh.-Frh. vil der være mange nordsjællændere, der vil slippe for at slide dæk på vej til og fra Skagen, og mange nordjyder (herunder vores kære borgmestre), vil elske at slippe for at stå op klokken l… for at nå en flyver fra Aalborg kl. 7 og et møde i Kbh. kl. 9 / 10. Tænk at kunne vågne udhvilet, direkte fra Køjstrup og nyde en buffet ned gennem Øresund, før man ankommer i Dronningens By.
Konsekvensen af at tilbyde Oslo – Frederikshavn / København bliver jo også, at man sejler med relativt fulde skibe på den nordlige ½-del af strækningen og halvfulde skibe på den anden ½.
Håber virkelig, DFDS giver planlægning og muligheder en skalle mere i maskinen, når vi kommer henover sommeren.
Før i tiden kunne man komme billigt til Oslo på en swiptur, men jeg så lige at en swiptur koster 1.500,00 Per sejlads i indendørs kahyt og det er vel at mærke uden bil eller har jeg set galt
Avgangstider/avkomst fra Oslo og København Stå ikke noget på nett. Liten tid 3 timer i Oslo tid i København ?.
Hej,
Tiderne er lidt længere i København.
Sejlplanen indtil d. 31. august inkluderer en daglig afgang fra Frederikshavn kl. 23.30 med ankomst i Oslo kl. 09.00 næste morgen, og en daglig afgang fra Oslo kl. 12.00 med ankomst i Frederikshavn kl. 22.00 samme dag.
Dette betyder også, at sejltiderne mellem København og Oslo vil blive ændret. Der vil være en daglig afgang fra København kl. 14.00 med ankomst i Oslo kl. 09.00 næste dag samt en daglig afgang fra Oslo kl. 12.00 med ankomst i København kl. 09.00 næste dag. Det giver endnu mere tid og større mulighed for at nyde de maritime omgivelser og oplevelsen om bord.
Det er dårlige tider for minicruise gester. Veldig kort tid i Oslo og København . Da det meste først åpner kl. 10 , da dette også er en del av et minicruise . Veldig trist.