Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.
Erhvervsministeriet har netop offentliggjort en ny hjælpepakke til rejsebranchen. Pressemeddelelsen fra ministeriet i dag om yderligere hjælp til rejsebranchen viser med al tydelighed, at der ikke helt er forståelse for, hvor alvorligt det står til i den danske rejsebranche, mener Dansk Rejsebureau Forening.
Pakken fokuserer på at styrke Rejsegarantifondens likviditetsberedskab, så den til enhver tid kan sikre, at forbrugerne får refunderet deres pakkerejse, når rejsebureauerne begynder at gå konkurs. Brancheorganisationen Danmarks Rejsebureau Forening mener, at forbrugerne skal sikres bedst muligt, men at det er en forudsætning, at der rent faktisk eksisterer en dansk rejsebranche efter COVID19-pandemien, hvilket er tvivlsomt efter regeringens nye tiltag.
Den såkaldte hjælpepakke yder nemlig ikke den fornødne hjælp til en branche, der i forvejen ligger ned. Fokus i pakken er ret ensidigt på at sikre, at forbrugerne får deres tilgodehavender, inden der indtræder konkurser blandt de danske rejsearrangører.
Det er krystalklart, at forbrugerne skal have de penge, de har ude at svømme. De har allerede ventet længe, og det er naturligvis ikke rimeligt. Pengene skal tilbage i forbrugerens lomme. Men de skal tilbage til forbrugerne i form af statsstøtte, ikke lån, til rejsebureauerne, for pengene er lige nu ikke til rådighed ude i bureauerne, og det kommer de heller ikke med den nye aftale.
Det er heller ikke godt, når man i en såkaldt hjælpepakke til branchen indfører nye skærpede krav til rejsearrangørens kapitalberedskab, når det netop er stort set hele branchens manglende likviditet, der er årsag til den alvorlige krise, vi befinder os i lige nu. Man træder ganske enkelt på en branche, der allerede er sendt til tælling og giver den nådestødet på grund af manglen på støtte til rejsebureauerne i den nye pakke
Lars Thykier, adm. direktør i Danmarks Rejsebureau Forening.
Udover skærpede krav til rejsearrangørens kapitalberedskab i en tid, hvor branchen ingen likviditet har, genindfører man samtidig kollektiv hæftelse i Rejsegarantifonden efter 2021. Det betyder, at de rejsearrangører, der overleve, som “belønning” får lov til at betale gildet for de rejsebureauer, der ikke overlever. Dette er imod, hvad regeringen tidligere har lovet. Nemlig at staten skulle påtage sig gældsansvaret for de tab, Rejsegarantifonden måtte lide i tilfælde af en rejsearrangørs konkurs. Nu ender regningen fra 2022 hos de overlevende rejsebureauer.
Jeg mener helt enkelt, at regeringen løber fra ansvaret.
Lars Thykier.
Alle er tabere
Samtidig er forløbet med Udenrigsministeriets rejsevejledninger næsten helt kafkask siger DRF i deres pressemeddelelse. Det ene øjeblik må man ikke rejse til andre lande end Tyskland, Norge og Island i de næste tre måneder, det andet øjeblik bliver stort set hele Europa formentlig åbnet for rejser.
Der er kun tabere i dette slingrekurs-scenarie. På den ene side har vi forbrugerne, der for manges vedkommende pludseligt står med rejser, som de ikke kan få refunderet, fordi regeringen først sagde det ene og dernæst det andet. Og heller ikke har mulighed for at tage på den pågældende rejse, fordi noget nyt allerede er booket – med den formodning, at man fik sine penge for første rejse retur på et tidspunkt. Af samme grund overvejer Danmarks Rejsebureau Forening et sagsanlæg mod staten på baggrund af statens vægelsindede kurs med rejsevejledningerne. Dette spørgsmål vil blive diskuteret med foreningens medlemmer på den generalforsamling der afholdes i morgen, den 24. juni.
Skriv et svar