EASA: Retningslinjer for flyrejser under COVID-19 pandemien

Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.

Det Europæiske Agentur for Luftfartssikkerhed har nu offentliggjort et katalog med de specifikke retningslinjer for flyvning i Europa under COVID-19. Vi giver en oversigt i denne artikel.

De hygiejnestandarder og retningslinjer, der er indført af forskellige flyselskaber som Lufthansa, Qatar Airways og Air France, har allerede givet os en forsmag på, hvordan vi vil komme til at rejse med fly i de kommende måneder. Realiteten er, at der vil være større begrænsninger, og det blive mindre sjovt at rejse. Det Europæiske Agentur for Luftfartssikkerhed har nu offentliggjort et katalog på 28 sider med de specifikke retningslinjer for flyvning i Europa under COVID-19. Retningslinjerne er beregnet til at yde støtte til myndigheder, luftfartsselskaber og lufthavne, så de kan give passagererne en passende sikkerhed. Vi giver en oversigt nedenfor.

Det Europæiske Luftfartssikkerhedsagentur (European Aviation Safety Agency, forkortet EASA) er en EU-organisation, der har ansvaret for sikkerhed og miljøbeskyttelse inden for lufttransport i Europa. EASA har hovedsæde i den tyske by Køln.

Kun passagerer og ansatte må have adgang til terminalen

EASA anbefaler, at kun passagerer og ansatte i flyselskaber, lufthavnen og eksterne tjenesteudbydere får adgang til terminalen. Hvis venner eller familie ledsager passagererne til lufthavnen, skal de kun have adgang til terminalen under helt særlige omstændigheder. Dette kunne for eksempel være, hvis man ledsager en passager har brug for hjælp på grund af handicap, alder eller sygdom. Et andet eksempel er, at man skal aflevere uledsagede børn, der skal rejse alene.

Social Distancing

I lufthavnen bør man holde en rimelig afstand til andre passagerer og ansatte. EASA anbefaler 1,5 meter. Både flyselskaber og lufthavne skal sikre, at der er så lille kø som mulig ved check in, sikkerhedskontrollen og i gaten ved ombordstigning. Markeringer på gulvet skal hjælpe med at holde en passende afstand mellem passagererne. Kontakt bør så vidt muligt reduceres, f.eks. gennem mobil check-in. Hvis flyet ikke holder ved gaten, bør der bruges betydeligt flere busser til at køre passagererne til flyet for at undgå for tæt kontakt til andre mennesker. Hvis antallet af solgte billetter er mindre end antallet af sæder i flyet, bør luftfartsselskaberne sikre, at man fordele de tomme sæder i hele flyet, så der er mest mulig afstand mellem passagererne om bord.

COVID-19 test før afgang anbefales ikke

EASA anbefaler i øjeblikket ikke, at passagerer testes for COVID-19 inden afgang. Hvis der udvikles pålidelige test, kan denne anbefaling blive revideret.

Krav om mundbind

Alle passagerer og ansatte i lufthavne og ombord på fly skal bære mundbind fra det øjeblik, de kommer ind i terminalen. Kun børn under 6 år og personer, hvor helbredet ikke tillader mundbind, bør være undtaget. Ved længere ture skal der medbringes et tilstrækkeligt antal mundbind til besætning og passagerer, så du kan skifte mundbind efter fire timer. Derudover skal passagererne mindes om, at mundbind ikke erstatter de andre regler, som f.eks. social distancing, hygiejnebestemmelser osv. Regelmæssige meddelelser om højttaler og informationsskilte bruges til at minde folk om forpligtelsen til at bære en maske, social distancing m.m. Passagerer, der ikke overholder det obligatoriske krav om mundbind og andre regler, skal nægtes adgang til terminalen eller flyet.

Handsker anbefales også til ansatte i lufthavnen og om bord på flyet, der har direkte kontakt med passagerer. Uniformen skal skiftes dagligt.

Temperaturmålinger til identifikation af potentielle COVID-19 syge

Temperaturmålinger skal udføres inden afgang for at identificere personer med en temperatur over 38 grader Celsius. EASA påpeger dog, at ikke alle COVID-19-patienter har en forhøjet temperatur.

Mindre håndbagage

For at fremskynde boardingprocessen og således undgå køer i flyet, bør man reducere den tilladte mængde håndbagage om bord.

Minimer kontakten mellem besætning og passagerer

Flyselskaber bør overveje at indføre følgende foranstaltninger for at mindske kontakten mellem besætning og passagerer:

  • Intet salg af toldfri varer om bord
  • Reduceret uddelingen af mad og drikkevarer
    • Hvis det er muligt, bør mad og drikkevarer serveres i portionsanretninger
  • Kontantløs betaling

Reducer COVID-19 smitten ombord: Toiletter

For at undgå at passagerne kommer for tæt på hinanden, skal kabinebesætningen sikre, at der ikke er kø foran toiletterne. Et af flyets toiletter skal være reserveret til kun at være tilgængeligt for besætningen.

Passagerliste

Flyselskaber skal give myndighederne en liste over samtlige passagerer, hvis det bliver nødvendigt for at kunne opspore smittekæder: Denne liste skal indeholder disse oplysninger: Sæde nummer, fulde navn og kontakt information (nummer på mobiltelefon eller e-mail-adresse).

Artiklen er oversat og lettere bearbejdet. Den er oprindelig bragt på vores tyske søsterside.



Husk at ved at følge os på Facebook og Twitter - Så får du besked så snart vi udgiver noget!


Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *