Er Norwegian på rette vej?

Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.

Der tales og skrives forsat meget om Norwegian og om de er på rette vej med deres ændring fra vækst til profitabilitet og deres igangsatte spareprogram #Focus2019.

Der er ikke nogen tvivl om at Norwegian lige nu er presset og der skal laves nogle ting om, før selskabet får bragt tingene i balance. Selskabet har har en for høj vækst og dertil indkøb af fly til at supportere denne vækst. Dette betyder at der har skulle skaffes kapital til at finansere denne vækst og lige nu er de nået til et punkt, hvor det presser selskabets mulighed for indtjening.

Dertil er de også presset fra eksterne og især Boeing giver helt sikkert hovedpine i hovedkontoret i Norge. Først har de har problemer i længere tid med motorerne på deres Dreamliners, men også de kendte problemer med Boeing 737 MAX flyene som står på jorden giver problemer og kræver at de wet leaser andre fly eller slet og ret dropper nogle ruter. Dette har vi også set i det kommende vinterprogram, hvor for eksempel alle direkte ruter til USA fra København er blevet lukket ned. Helt sikkert som konsekvens af motorproblemer med deres Dreamliners og som en del af deres igangsatte spareprogram #Focus2019.

Men der pustes til ilden fra medierne og hjemmesiden RDC Aviation kom med følgende oversigt over Norwegian indtjening på langruterne ud af Gatwick:

Det som springer i øjnene er at der ifølge RDC Aviation ikke er nogen ruter, som der tjenes penge på. Vi ved fra Norwegian selv, at de har lukket ruter ud af Gatwick (Chicago, Denver og Seattle). I følge ovenstående oversigt, så var disse ruter ikke blandt dem som har det største minus i profit margin. Tidligere er ruten til Las Vegas også fjernet og var ifølge RDC Aviation den rute Norwegian tabte flest penge på.

Her er det fremtidige rutekort fra London Gatwick efter reduktionen i destinationer (fra oktober 2019)

I oversigten er nogle af de store “syndere” også ruterne til Brasillien og Argentina. Disse er nye satsinger og det tager tid føren sådanne ruter bliver profitable. Så disse bør tages med forbehold.

Vi kan undre os lidt over oversigten fra RDC Aviation, da den ikke helt følger de officielle tal fra Norwegian. Ser vi i regnskabet fra 2018, så er UK et marked med 4. højeste vækst og ditto andel af omsætningen.

Fra Norwegian regnskabet i 2018

Det ses også mere i detaljer i regnskabet, hvor der i 2017 var en omsætning på 2.711,9 mio NOK og i 2018 var den steget til 4.323,4 mio NOK.

Tallene fortæller også at hvis vi fjerner Norge så er omsætningen i US den største og omsætningen i UK ligger nummer 3. Så vigtige markeder for Norwegian er det bestemt.

Det seneste kvartalsregnskab viser forsat en forbedring i omsætningen og indtjeningen. Men vi skal afvente regnskabet for hele 2019 før vi får et samlet billede af indsatsen.

Størst på New York

Norwegian tilstedeværelse på det amerikanske markede viser sig også ved at de i år er det største flyselskab som flyver mellem Europa og New York. I løbet af 12 måneder (fra februar 2018 til februar 2019) rejste 2.078.247 passagerer til New York-området med Norwegian. Tidligere var Air Canada det største udenlandske flyselskab i området, men i februar rejste 11.800 flere passagerer med Norwegian end Air Canada.

Vi har spurgt Norwegian om RDC Aviations oversigt og vi har fået følgende svar retur:

Vi kan ikke genkende denne analyse og det passer ikke med vores egne rapporterede tal. I vores seneste finansielle rapport for andet kvartal kunne vi meddele at vores strategy fra at gå fra vækst til profitabilitet virker og vi havde den højeste operative omsætning i selskabets historie. Fokus er derfor forsat at lave ændringer der hjælper med at sikre profitabiliteten. Dette sker ved en række ændringer, hvor optimering af rutenetværket er en af dem, udover det igangsatte igangsatte spareprogram #Focus2019.

Lasse Sandaker-Nielsen, Norwegians Informationsdirektør

Ud fra tallene i regnskabet er det svært at vurdere om RDC Aviations oversigt holder vand i alle tilfældene. Der ligger en række forudsætninger til grunde for deres analyse, som ikke er tydelige. Men det er sikkert at væksten har kostet meget for Norwegian og dette ikke kunne blive ved. Så deres fokus på ikke at være vækstfokuseret er helt sikkert den centrale mulighed for at sikre at Norwegian forsætter som flyselskab – måske ikke selvstændigt som i dag, men i hvert fald ikke lider samme skæbner som den række af flyselskaber som har kastet håndklædet i ringen de sidste års tid.

Kommentarer

  1. Lars siger

    I sammenligner æbler og bananer i denne artikel. RDC Aviation fokuser på profit margin, i fokuser på omsætning. Profit margin for en rute er omsætning på ruten minus udgifter for at drive ruten i % af udgiften for at drive ruten.

    Både i og Norwegian taler alene om omsætning, men da udgifter for at drive en rute bl.a. er meget afhængig af lufthavns afgifter for de lufthavne som man flyver til og fra, samt brændstoft priserne i de samme lufthavne, kan man sagtens have en rute med meget høj omsætning uden overskud og en anden rute med lav omsætning og overskud.

    • Henrik Olsen Henrik Olsen siger

      Hej Lars,
      Det er vi enige om at der er den forskel. Vi sår bare lidt tvivl om hvorvidt RDV Aviation tallene er korrekte når nu omsætningen vokser på Gatwick. Vi kigger også på at de ruter som lukkes af Norwegian er dem som iflg. RDC Aviation er blandt dem med det mindste profittab. Dertil en kommentar omkring Las Vegas som er lukket tidligere.
      Artiklen er lavet som et spørgsmåltegn til hvad markedet (som RDC Aviation) ser, og hvad der reelt bliver rapporteret fra Norwegian. Uanset hvad, så har Norwegian udfordringer og som vi afslutter så er det interessant at se hvordan fremtiden er for selskabet. Vi tror forsat på at det ender med at blive opkøbt af IAG eller andet flyselskab.

  2. Lars siger

    At åbne/lukke ruter er en komplex beslutning som aldrig alene bygger på hvor profitabel en specifik route er. Nogle ruter er strategiske fordi de er føde router til andre ruter, andre fordi de lige er startet og skal have noget tid til at etabler sig, o.s.v. o.s.v o.s.v
    Og igen. Bare fordi omsætningen stiger i Gatwick er det ikke nødvendigvis ens betydende med at øget overskud. Såvidt jeg husker har norwegian flyttet en række ruter fra andre lufthavne til Gatwick. Hvis disse ruter samlet giver underskud vil man have en øget omsætning men samtidig også et øget underskud og dermed laver profit. Men flytningen kan betyde at underskudet bliver laver end hvis ruterne var forblevet i de tidligere lufthavne.

    Jeg ved ikke om RDC Aviation’s tal/analyse er korrekt, men de graver dyber i tallene end både I og norwegian gør. Der er tale om 2 forskellige vinkler på den financielle situation, og ingen af dem viser det fulde billed i sig selv.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *