Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.
2019 var et hårdt år for mange flyselskaber og Norwegian var et af dem. Men er de efter deres strategiskifte i 2019 nu på vej mod bedre tider? Det kigger vi lidt på i denne artikel.
I 2019 gik hele 23 flyselskaber konkurs. Det var nok det hårdeste år for branchen og ting som konkurrencen, overkapacitet på mange ruter, Brexit og klimafokus gjorde sit for at mindske indtjeningen for mange flyselskaber.
Norwegian kom i dag med trafiktallene for 2019. De fortæller at enhedsindtægterne steg med syv procent, punktligheden var på næsten 80 procent og belægningsgraden var på 86,6 procent.
Takket være selskabets nye flyflåde, store andel af direkte flyvninger og høje belægningsgrad blev klimaudledningen reduceret med fire procent til 69 gram CO2 per passager.
Det som de ikke helt fortæller er de centrale ting der kæmpes med i baggrunden. Udover at reducere væksten og øge enhedindtægterne, så har flyselskabet også en ret stor gæld. Den har de over flere omgange fået reduceret ved hjælp af salg af fly. For eksempel solgte de en del af de endnu ikke leverede fly til en kinesisk storbank China Construction Bank, som de havde lavet et joint venture med. Dette var for at reducere en stor det af den gæld som vejer tungt i flyselskabet.
De udmeldte også at de lukkede deres forsøg på at drive flyselskab i Argentina. Det skete ved at de overdrog det til firmaet JetSMART
Gennem hele året har selskabet reduceret kapaciteten i tråd med efterspørgslen og løbende arbejdet med at sætte en rutestruktur, der også er tilpasset de store sæsonudsving i branchen. Samtidig er udledningen af CO2 blevet reduceret sammenlignet med tidligere år. De næste måneder er der god fart i salget, både blandt forretnings- og fritidsrejsende.
Jacob Schram, ny koncernchef i Norwegian.
Økonomisk har Norwegian sikret sig penge nok til driften frem til i hvert fald 2020. De fik sikret sig ny kapital i november måned i form af obligationslån for $150 millioner eller over 1 milliard danske kroner.
Men deres mangle forsikring mod stigende brændstofpriser kan godt bekymre en smule. Sådanne ting kan ændre på at Norwegian har nok penge til driften i 2020.
Kostede de direkte langruter fra København
Reduktion i væksten, forsatte motorproblemer med B787 Dreamlinerne, rutetilpasning var ting som i 2019 også betød et farvel til Norwegians direkte langruter ud af København.
I stedet for skal du for eksempel rejse via London Gatwick, Amsterdam, Oslo, Paris eller Madrid for at komme til USA. Med masser af daglige afgange til disse lufthavne er det også muligt, men det praktiske og komforten ved at flyve direkte er væk. Det rammer også Københavns Lufthavn på deres ambitioner om at opnå 40 millioner rejsende.
Der er forsat fuld fokus på direkte europæiske ruter ud af København, så dette har ikke ændret sig.
De jyske kunder er blevet ramt hårdere ved dette skifte. For eksempel kan du fra Billund ikke flyve direkte til London Gatwick, hvor Norwegian har deres engelske langrutebase til en lang række oversøiske destinationer. Der skal du nu via København og så til London – og derfra så til for eksempel USA. Så der er det blevet meget mere besværligt og næste ikke muligt at rejse med Norwegian. Vi ser det derfor som en mulig ny rute fra Norwegian at de åbner en rute mellem Billund og London. Ellers tager British Airways, Air France – KLM og SAS sikkert gerne i mod disse kunder – sikkert til en højere pris per billet.
Er Norwegian på rette vej?
Det er svært at sige uden at have fået mere indsigt i deres tal. Deres årsregnskab vil fortælle ganske meget mere. Men at de øger indtægterne og de reducere gæld er bestemt positivt. Det vil bare tage mere end et år og der er forsat udgifter til 18 B737 MAX fly, som ikke laver noget, motorproblemer med B787 Dreamlinerne og høje driftomkostninger på nogle områder. Disse skal vi se der kommer styr på også. Sker dette er de på rette vej og så kommer de helt sikkert også tilbage med direkte ruter ud af København igen. Men lige nu skal der skæres ind til benet og ikke bruges penge på ting som ikke tjener penge.
Forsidebillede: Jacob Schram, ny koncernchef i Norwegian – Foto: Norwegian
Skriv et svar