Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.
For at give statsstøtte havde den hollandske regering krævet at alle parter forpligter sig til en rekonstruktionsplan. Ikke alle fagforeninger vil skrive under og statsstøtten, og dermed selskabets overlevelse, er dermed i fare.
Ligesom så mange andre flyselskaber, har KLM behov for statsstøtte for at sikre overlevelsen. Mange regeringer har også vist sig villige for at sikre, at så mange jobs hos luftfartselskaberne og lufthavne også er der på den anden side af krisen. Flyselskabet og den hollandske stat var blevet enige om en hjælpepakke bestående af lån og lånegarantier på 3,4 milliarder Euro (25 milliarder kroner).
I lånepakken lå der et antal krav til rekonstruktion af selskabet, for at gøre selskabet mere modstandsdygtig for fremtiden. Et af kravene var en lønnedgang hos alle medarbejdere. Nedgang i løn og andre goder blev forhandlet på plads for såvel cockpitpersonale frem til starten af 2022 og slutning af 2020 for grund- og kabinepersonale.
Fagforeningerne skulle derudover underskrive en såkaldt “commitment klausul”. Klausulen går i bund og gund ud på, at fagforeningerne bliver ved med at give indrømmelser i for hold til overenskomsten så længe selskabet modtager statsstøtte. Fem fagforeninger har skrevet under inden deadline her den 31. oktober 2020. Af de sidste to fagforeninger, overvejer FNV (kabine- og jordpersonale) stadig aftalen og VNV (piloter) har nægtet at underskrive. Det betyder at KLM ikke opfylder betingelserne for lånepakken. Selskabet har allerede modtaget i omhegn af 1 miljard Euro, men de resterende 2,4 miljarder er dermed i fare.
Forhandlingstaktik eller er KLMs fremtid virkelig i fare?
Den hollandske finansminister er i hvert fald klar i mælet til public service medie NOS.
Jeg finder det meget skuffende, men vi kan ikke fortsætte med dette lån nu.
Det, vi gør, er i alle Hollændernes interesse, men det skal være i balance. Det handler om skatteydernes penge.
Hollandsk finansminister Wopke Hoekstra
Ikke overraskende er KLMs direktør ked af det, men samtidig også dybt bekymret.
Desto mere beklageligt, at det ikke har været muligt i dag at få alle fagforeninger til at underskrive ‘commitment klausulen’ inden udgangen af oktober. Dette var det sidste trin, der kræves for godkendelse fra kabinettet. Uden dette lån vil KLM ikke komme igennem denne vanskelige tid. Dette gør denne blindgyde yderst bekymrende.
Jeg har kun et mål i minde, og det er, at KLM overlever denne krise. Dette vil kun lykkes, hvis vi alle holder alles interesse i tankerne og er parat til at yde et bidrag, der går ud over vores egen position.
KLM Præsident & CEO Pieter Elbers
Selvom finansministeren ikke offentlig vil tale om konkurs, kilder melder til NOS, at regeringen i samme stund undersøger mulighederne ved en konkurs. En af mulighederne der nævnes, er at starte et ny nationalt flyselskab.
Fagforeningen FNV, som ikke har skrevet under ved deadline, maner dog til ro. I følge fagforeningen er der blot alt for meget usikkerhed til at lægge sig fast allerede nu for de kommende 5 år. Hvis der er behov for ekstra bedrag fra personalet i 2022 er de selvfølgelig villige til det, men vil altså ikke skrive under på det her og nu.
Storm i en kop vand?
Det er svært at se, at nogen af parterne skulle være tjent ved en konkurs. Det er heller ikke overraskende, at der rasles med sablerne når krisen rammer så hårdt. Men i sidste ende ligner den hollandske “poldermodel” til forhandlinger på mange fronter den såkaldte “danske model”, som vi kender herhjemme. Her på redaktionen forventer vi derfor også, at parterne nok skal finde sammen igen. Det bliver ikke uden et slag og frontlinjerne er lige nu trukket hårdt op.
Skriv et svar