Jov da, det skulle smages... Fik den ikke drukket 100% må jeg indrømme... Og 12 PLN er ca 20 DKK, så overlever det nok...
Spenderede du så også lige $8 på sådan en beer sampler platter? (Det tror jeg nemlig at jeg havde gjort )
Fra Vientiane, Laos. Jeg var her for 4-5 år siden, og jeg er overrasket over hvor meget byen har udviklet sig på de få år. På vej fra Friendship bridge (grænsen mellem Thailand og Laos) og ind til byen, kører man i øvrigt forbi Beer Lao bryggeriet, som er en jointventure mellem staten Laos, og Carlsberg, der er de to aktionærer med 50% hver. Namkhong her er et nyt brand, brygget i Laos, men ejet af Tiger (Asia Pacific Breweries). Den er ganske udmærket, har mindre bitterhed end BeerLao, men er absolut drikbar. På stedet her over for mit hotel serverer de den både i stor og lille flaske, samt på fad.
Ok, lidt senere skulle jeg jo have lidt at spise, og jeg havde set nede i en kiosk, at Beerlao faktisk producerer en premium beer, med pilsnerstyrke. Den fik jeg lejlighed til at teste på en ret karikeret restaurant. Eftersom jeg gætter på at efterspørgslen ikke er så høj, så kommer jeg ikke med så mange detaljer, så jeg finder det formålsløst at starte en tråd, men hvis der er nogen der skal til Laos - Vientiane eller andre steder, så spørg endelig. Nå men tilbage til emnet. Her er den: (og ja, blitzlyset tager lige et bogstav på kraven, men lad mig bare afsløre at der hverken står "GOOD" eller "GO D", men faktisk "GOLD":
Vi er jo som bekendt nogen der tager den her tråd alvorligt, heraf selvfølgelig ikke inkluderet @Kristian der morer sig i Polen med at koge øl og deslige. Nå men på min aftenspadseretur faldt jeg over en belgisk ølbar "Chokdee - Belgian Beer Bar", der havde Tin-Tinfigurer og andet belgisk pjat som dekoration, og på trods af et ret højt prisniveau, så besluttede jeg mig for at forkæle mine smagsløg lidt. Beerlao laver jo som bekendt en mørk version, og jeg tænkte at det kunne være interessant at lave en glass-to-glass test men en tilsvarende belgier. Belgierne laver en række fremtagende mørke øl. Leffe Brune er nok den kommercielt mest kendte i Danmark, men jeg har altid været en stor fan af Westmalle. Især Dubbel (der er en mørk øl på omkring 7%), mere end Triple (der er lys og er over 10%). Så jeg besluttede at bestille en af hver. Beerlao Dark kostede her 14000 penge (cirka 11kr), mens Westmalle kostede 80000 kip (regn det selv ud). Jeg startede med at dufte til dem, og der var klart mest bouquet i belgieren, men sammenlignet med så meget andet, så havde den lokale faktisk noget næse. Bottom line er selvfølgelig at belgieren er bedst, men prisen står ikke mål med forskellen. I Belgien, hvor Westmalle måske koster €1,50 i et supermarked, kan det sagtens forsvares, men det kan og bør det ikke i Laos.
Nu da vi taler belgisk øl er her et billede fra en restaurant nær Grand-Place i Bruxelles. 1 liter Maes Blonde. Blev indtaget sammen med Moules / Frites. Ikke dårlig combo. Baljen kostede €11.
Moritz igen, 15 minutter senere måtte jeg prøve en ny øl for denne gruppe på Moritz i Barcelona, udmærket mikrobryggeri...
nå, lidt mere øl i Barcelona til de hungrende masser.. fra det alle steds nærværende "alt heidelberg"