Beaglens juridiske rejse(b)log

Poster i 'REJSEBESKRIVELSER' oprettet af Beaglen, 5/1/16.

  1. PENSIONISTEN

    PENSIONISTEN PENSIONISTEN Lufthansa Senator

    Beskeder:
    1,586
    "Synes godt om" modtaget:
    6,819
    Point:
    113
    - AK, AK, SAS har nu fjernet informationen om antallet af optjente point på betalings specifikationen.
    - Diamant mailen i DK hævder hårdnakket, at oplysninger om optjente point kun er vejledende ref § 3.2 i SAS´s juridiske bestemmelser !!
    - I min lille verden er betalings specifikationen en kontrakt mellem sælger og køber, dvs den bør indeholde detaljer om flyrejsen + oplyse point optjening for pågældende rejse. Point optjening kan umuligt være VEJLEDENDE.

    - Beaglen, er begrebet VEJLEDENDE lovligt på en kontrakt, indtil rejsen er fuldført ??
    Det er som et aktiemarked, der går op og ned. Vi kender ikke point optjeningen før rejsen er fuldført.
     

    Attached Files:

    Senest redigeret: 10/6/23
    Henrik Olsen, NielsC, Kenneth K og 3 andre "Synes godt om" dette.
  2. Beaglen

    Beaglen VIP medlem

    Beskeder:
    544
    "Synes godt om" modtaget:
    1,890
    Point:
    93
    Jeg kan virkelig godt forstå din frustration her og jeg giver dig fuldstændig ret i, at SAS' pointoptjeningsstruktur kan synes som det vilde vesten, hvor reglerne pludselig kan nå at ændre sig før man får set sig om. Det er fuldstændig misvisende, at SAS oplyser hvor mange point der på forhånd er optjent ved at skrive dette på købsbekræftelsen når rejsen endnu ikke er gennemført og dette er givetvis også årsagen til, at SAS nu har fjernet oplysningen, eftersom det fuldstændig strider mod deres egne befordringsbestemmelser angående optjening af point i EuroBonus programmet. Der står nemlig ganske tydeligt i disse bestemmelser for EuroBonus programmet, at rejsen skal gennemføres først (på selve aktivitetsdagen, som SAS selv kalder det), før at point reelt er optjent. Det er der egentlig ikke noget nyt i, eftersom at SAS gerne vil sikre sig, at du faktisk har gennemført rejsen, førend at point tildeles. Derfor kan man allerede ved bestillingen af billetter ikke vide sig 100 % sikker på, hvor mange point man reelt kan optjene, idet vilkårene - både fra din og SAS' side - kan nå at ændre sig inden selve afrejsedatoen. Når du køber en billet, bør det ud fra et køberetligt synspunkt være de gældende vilkår og betingelser på selve købsdagen, der også er gældende når det kommer til selve udførelsen af rejsen. Problemet er bare, man ved købet af billetter godkender, at man har læst og accepteret betingelserne, så når SAS i sine betingelser skriver, at point først reelt optjenes når rejsen er gennemført, så er det sådan det er uanset om man kan lide det eller ej. Derfor er det altid min klare anbefaling - uanset om man bestiller fly, hotel, billeje eller andre ydelser - at man altid læser de gældende vilkår og betingelser igennem, inden man booker noget. Og kan man ikke acceptere vilkårene, står det én frit for at finde en anden part at handle med.
     
    obs, Henrik Olsen, Erwin Lansing og 5 andre "Synes godt om" dette.
  3. PENSIONISTEN

    PENSIONISTEN PENSIONISTEN Lufthansa Senator

    Beskeder:
    1,586
    "Synes godt om" modtaget:
    6,819
    Point:
    113
    Mange, mange tak, Beaglen, for dit uddybende svar.
    SAS´s point optjenings regler er hårrejsende, når man går i dybden. Jeg ser det næsten som, at jeg køber/betaler en bil for senere levering. Købskontrakten udleveres. På leverings dagen har forhandleren ændret købsregler, dvs nu leveres bilen uden motor.
     
    Henrik Olsen, Henry, Ulrik og 3 andre "Synes godt om" dette.
  4. T4L

    T4L VIP medlem

    Beskeder:
    1,091
    "Synes godt om" modtaget:
    4,650
    Point:
    113
    Næsten 1 år senere......efter at have klaget til Trafikstyrelsen igen i den nye sag, hvor TAP erklærede sig enig i kravet, men trak betalingen ud på alle mulige måder. Denne gang var toucheren på det samme beløb som kontantbetalingen. Men jeg accepterede den alligevel, fordi jeg troede det vil gå hurtigere og jeg skulle ud at flyve med Tap igen alligevel. Utroligt at der er gået næsten et helt år. Man skal være ihærdig, hvis man vil have sine penge.
     
    Henrik Olsen, Beaglen, HenrikM og 3 andre "Synes godt om" dette.
  5. Henry

    Henry VIP medlem

    Beskeder:
    6,519
    "Synes godt om" modtaget:
    13,035
    Point:
    113
    Et hurtigt spørgsmål til de kloge kolleger:

    Jeg havde en sammenhængende billet Billund-Istanbul-Ankara. Flyveren fra Billund er godt 2 timer forsinket (tekniske problemer). Så jeg når ikke næste fly. Bliver godt 6 timer forsinket i ankomst til Ankara.

    Giver det ret til erstatning?
     
    Erobran, Henrik Olsen og Beaglen "Synes godt om dette"
  6. Offlyer

    Offlyer Where is my SK937?

    Beskeder:
    1,238
    "Synes godt om" modtaget:
    4,101
    Point:
    113
    Ganske kort: Ja. Flyvningen er fra et EU land på én billet, så uanset selskab har du ret til etstatning. Den anden vej havde det kun været hvis det havde været et EU selskab
     
    Henrik Olsen, Beaglen, Peter F. og 1 anden person "Synes godt om dette".
  7. Bekgaard

    Bekgaard VIP medlem

    Beskeder:
    459
    "Synes godt om" modtaget:
    1,294
    Point:
    93
    Enig.
    Har prøvet noget tilsvarende, med en flyvning (såvidt jeg husker) CPH-EWR-RDU.
    Forsinkelsen på første ben, gav længere forsinkelse på andet ben.
    Kompensation jf EU bekendtgørelsen blev udbetalt.
     
    Henrik Olsen, Beaglen og Henry "Synes godt om dette"
  8. Henry

    Henry VIP medlem

    Beskeder:
    6,519
    "Synes godt om" modtaget:
    13,035
    Point:
    113
    Takker. Det skal da prøves
     
    Erobran, Henrik Olsen og Beaglen "Synes godt om dette"
  9. Beaglen

    Beaglen VIP medlem

    Beskeder:
    544
    "Synes godt om" modtaget:
    1,890
    Point:
    93
    Der er helt klart grundlag for kompensation, da tekniske problemer ikke skal anses for at være ekstraordinære omstændigheder. Dette er blevet afklaret i retspraksis i adskillige domme fra EU-Domstolen, så der er ikke noget at tage fejl af her.
     
  10. RasmusP

    RasmusP Aktivt medlem

    Beskeder:
    87
    "Synes godt om" modtaget:
    206
    Point:
    33
    Hej Beaglen,

    Jeg har en sag for nylig med Swiss Airlines hvor jeg fløj fra CPH til HKG med connection i ZRH.

    I ZRH volunteered jeg for denied boarding ved gaten og fik betalt 600 euro fra Swiss transfer desken i ZRH, som ombooked mig til at flyve dagen efter. Hvilket var den eneste mulighed, da mit originale fly var kl. 22.40 og der ikke var flere mulige flyvninger til HKG den dag.

    Transfer desken kunne dog ikke booke mig et hotel da alt var fuldt booket. De sagde jeg selv skulle booke et hotel og efterfølgende få det refunderet af Swiss.

    Dog har jeg nu haft en lang mail diskussion med Swiss som nægter at betale for hotel overnatningen. De har gået med til at dække 300 DKK hvilket svarer til city tax, hotel shuttle til ZRH og Taxien til hotellet.

    De ville ikke dække de 2239 DKK for hotelet og skriver:
    "Please be advised that due to the current situation and in order to assist all our customers, there is a limitation to the amount reimbursed for incurred expenses.
    Although I well understand your irritation in view of your experience, I hope you understand that SWISS will not be processing any reimbursements to your case for the reasons explained."

    De har ikke givet anden begrundelse end ovenstående og forklarer ikke hvad de mener med "current situation".

    Jeg bookede Intercity Hotel Zurich Airport, billigste værelse (og sidste værelse) og eneste ledige lufthavns hotel. Har screenshots som documentation for at det var det eneste ledige og hoteler andre steder i Zurich opkrævede meget mere.

    Går ud fra at de skal dække hotellet jf. EC261.

    Det er især frustrende, når det er noget de lovede ved gaten ville være dækket som del af compensation for at være melde sig som frivillig til denied boarding, men selvfølgelig også fordi det ikke er småpenge.

    Har prøvet at kigge på European Consumer Centre Denmark, men deres formular nævner, "Do you have a complaint against a trader based in another EU Member State, Iceland, Norway or the UK?" Og siden Swiss er baseret i Schweiz..

    Har også prøver Swiss Federal Office of Civil Aviation (FOCA), men der bekræfter man at, "I might be entitled to individual claims for payment of compensation against the airline. Such rights have to be enforced through civil proceedings. I know that FOCA is NOT competent to enforce such claims"

    Samtidig bekræfer man, "I am aware of the fact that based on my report FOCA could open an administrative penal procedure against the airline", altså ens sag mod et luftfartsselskab bruges kun som en del af det administrativ sag fra det offentlige, og altså ikke til at enforce individual claims, som det her jo er.

    Er der nogle råd ift. at få dem til at betale? og Har andre nogle lignende oplevelser?
     
    PENSIONISTEN, Kenneth K, Erobran og 2 andre "Synes godt om" dette.
  11. Beaglen

    Beaglen VIP medlem

    Beskeder:
    544
    "Synes godt om" modtaget:
    1,890
    Point:
    93
    Hej Rasmus,

    Mange tak for en god beskrivelse af hændelsesforløbet. Det her er under al kritik. Du var så venlig at gøre Swiss Air en tjeneste ved at afstå frivilligt fra din flyvning og hvis Swiss Air havde været deres ansvar bevidst, så ville der jo slet ikke have været nogen sag, hvis Swiss Air havde betalt for hotelværelset som lovet.

    Jeg synes at det virker mistænksomt at prøve at lægge et loft ned over de udgifter, som du har juridisk ret til at få refunderet. Lige umiddelbart kunne det jo meget se ud som om at Swiss Air er i økonomiske vanskeligheder, når de nu ikke har midler nok til at hjælpe alle passagerer med et økonomisk og juridisk krav. At lægge et loft på udgifterne er dog ikke noget der vil holde juridisk, hvis sagen skulle komme for retten. Du kan støtte fuldstændig ret på lovgivningen og du har, jf. EU Forordning 261/2004 artikel 9, retten til at få dækket hotelopholdet og du har i hvert fald gjort hvad du har kunnet i situationen ved at tage det billigste værelse du kunne finde og derfor har du også overholdt kravet om, at udgifterne holdes på et rimeligt niveau.

    Jeg vil foreslå dig i første omgang at prøve at lægge pres på Swiss Air og få dem til at anerkende kravet om dækning af hotelværelset. Spørg gerne ind til, hvad den der "current situation" dækker over. Alle flyselskaber kæmper med et økonomisk efterslæb oven på Coronavirussen og det er da ingen hemmelighed, men Swiss Air er nødt til at komme noget mere ud af busken og stå ved det, de rent faktisk lover i forbindelse med boardingafvisningen. Det skal heller ikke komme dig til skade, at alle hoteller var fuldt bookede på tidspunktet. Det er stadig flyselskabets ansvar at kunne hjælpe dig og så må de betale det, det koster, når de nu ikke selv kunne løse problemet med at finde et værelse til dig.

    Hold os endelig gerne orienteret om sagens udvikling.
     
    PENSIONISTEN, THammer, Kenneth K og 2 andre "Synes godt om" dette.
  12. RasmusP

    RasmusP Aktivt medlem

    Beskeder:
    87
    "Synes godt om" modtaget:
    206
    Point:
    33
    Hej Beaglen,

    Mange tak for dit svar og for at bekræfte at jeg har retten på min side.

    Jeg har spurgt Swiss hvad "current situation" dækker over men har ikke fået svar siden.

    Mvh

    Rasmus
     
    PENSIONISTEN, Beaglen og Henry "Synes godt om dette"
  13. RasmusP

    RasmusP Aktivt medlem

    Beskeder:
    87
    "Synes godt om" modtaget:
    206
    Point:
    33
    Lige en update fra min side.

    Swiss har endelig givet sig og betalt. Ved ikke helt hvorfor, men kan være fordi jeg sendte en claim hos dem og fik en anden medarbejder..
     
    Offlyer, asf, Beaglen og 4 andre "Synes godt om" dette.
  14. Beaglen

    Beaglen VIP medlem

    Beskeder:
    544
    "Synes godt om" modtaget:
    1,890
    Point:
    93
    Uanset om det er den ene eller anden forklaring, så er jeg meget glad på dine vegne for at det lykkedes at få udbetalt den retmæssige refusion, som du klart havde krav på. Godt kæmpet :)
     
    RasmusP og Henry "Synes godt om" dette.
  15. RasmusP

    RasmusP Aktivt medlem

    Beskeder:
    87
    "Synes godt om" modtaget:
    206
    Point:
    33
    Hej Beaglen,

    Jeg har endnu et spørgsmål.

    Lad os sige man tager på en mileage run, hvor der på udturen er en flyvning med et europæisk selskab og connection med amerikansk selskab til destinationen og vice versa på hjemturen.

    I det her tilfælde hvis den første flyvning er forsinket og man misser sin connection grundet tekniske fejl, så er man berettiget til kompensation på udturen.

    Men mit spørgsmål drejer sig om, hvis den første flyvning og missed connection gør at man kommer så forsinket frem til sin destination, at man også bliver nødt til at ombooke hjemturen. Er man så berettiget til kompensation for forsinket ankomst på udturen samt forsinket ankomst på hjemturen grundet ombooking?

    Tænker man ikke er, pga. kun en omgang kompensation per hændelse, men tænker alligevel man jo er blevet forsinket på to rejser grundet et forsinket fly med et europæisk selskab, så to kompensationer ville også give mening.

    Lidt specielt, men nogle gange er man kun på sin destination i et par timer før man flyver hjem og så er det ærgerligt at komme meget senere hjem, fordi flyet på udturen var forsinket.

    Mvh

    Rasmus
     
    Beaglen og Henry "Synes godt om" dette.
  16. Alexander774

    Alexander774 Medlem

    Beskeder:
    22
    "Synes godt om" modtaget:
    39
    Point:
    13
    Hvad er man berettiget til at refunderet af skatter og afgifter, når man aflyser sin tur?

    Jeg bookede følgende billet hos SAS for nogle uger siden:

    Fare 882.00 DKK
    Taxes, Fees, Other Charges 357.00 DKK
    Domestic/International Fees 422.00 DKK
    -----------------------------------------------
    Ticket Amount: 1661.00 DKK

    Jeg forventede at få de 357+422=779 tilbage efter min aflysning. Jeg har dog netop modtaget følgende opgørelse:

    Fare 882.00
    Taxes, Fees, Other Charges 357.00
    Service Fee 0.00
    -----------------------------------------
    SUB-TOTAL: 1239.00
    Penalty Fees/Non Refundable Amount 882.00
    ----------------------------------------------------
    TOTAL REFUNDED: 357.00 DKK

    Det ser ud til at de har fjernet "Domestic/International Fees 422.00 DKK" fra hele deres udregning. Har jeg ikke krav på at få disse retur?
     
    Henry "Synes godt om" dette.
  17. Offlyer

    Offlyer Where is my SK937?

    Beskeder:
    1,238
    "Synes godt om" modtaget:
    4,101
    Point:
    113
    Nej

    Du har krav på skatter og afgifter
    "fees" er flyselskabets egne gebyrer, og ret beset en del af billetten
     
    Beaglen, Jeblin og Henry "Synes godt om dette"
  18. jespersm

    jespersm VIP medlem

    Beskeder:
    692
    "Synes godt om" modtaget:
    2,056
    Point:
    93
    Kunne man forestille sig, at flyselskabet i stedet for Fare =882 og fees=422, sagde: Fare=1 og fees=1303... og så slipper de for at betale noget tilbage?
     
    Henry og Jeblin "Synes godt om" dette.
  19. Jeblin

    Jeblin VIP medlem

    Beskeder:
    917
    "Synes godt om" modtaget:
    2,702
    Point:
    93
    Ja, det kunne man vel i princippet. Men det betyer ikke noget for tilbagebetalingen, hvordan disse to kategorier er fordelt. Pointen her er, at hos mange flyselskaber (alle?) er prisen for billetten dels sat som fare og dels som eventuel afgift, ofte kaldet brændstoftillæg (eller her domestic/international fees) - men som også blot er en del af billettens pris. Dertil kommer eventuelle passagerafgifter og gebyrer til lufthavnene på ruten. Det er kun sidstnævnte der kan refunderes for ikke-anvendte flybilletter. Flyselskabet kan så være smarte og tage et gebyr for at refundere disse. Hos SAS er det gratis - hos Finnair koster det 370 DKK (hvilket i tilfældet med de 357 DKK ville betyde ingen tilbagebetaling overhovedet).

    Fare 882.00 DKK (Billetpris)
    Taxes, Fees, Other Charges 357.00 DKK (Skatter og afgifter - altid refunderbare)
    Domestic/International Fees 422.00 DKK (Mere billetpris)
     
    Offlyer, Beaglen, jespersm og 1 anden person "Synes godt om dette".
  20. Ncbj

    Ncbj Aktivt medlem

    Beskeder:
    63
    "Synes godt om" modtaget:
    202
    Point:
    33
    Jeg har nu oplevet, at EasyJet siger, at der ingen skatter og afgifter er (CPH-GVA) på billetprisen. Så selvom der står i betingelserne, at skatter og afgifter tilbagebetales, når man aflyser en tur, ja, står man med kr. 0,00 … det er da “smart” :)
     
    Kenneth K og Henry "Synes godt om" dette.

Del denne side