Beaglens juridiske rejse(b)log

Poster i 'REJSEBESKRIVELSER' oprettet af Beaglen, 5/1/16.

1. Kenneth K

Kenneth K SAS LTD, Hyatt Globalist og ikke meget andet

Beskeder:
    1,247
    "Synes godt om" modtaget:
    4,832
    Point:
    113
    @Beaglen

Vi rejste den 20 juli til Athen via Stockholm og flyet fra Stockholm til Athen blev aflyst. Vi blev reroutet til Athen næste dag fra København og overnattede så hjemme. Men, hotellet i Athen som var booket har jo så charget mig for den nat vi ikke var der mellem den 20 og 21 juli.
    Jeg har claimet udgiften på de €260 hos SAS som har afvist den.
    Hvem har ret?

PENSIONISTEN og Henry "Synes godt om" dette.
  2. frank123

frank123 VIP medlem

Beskeder:
    179
    396
    Point:
    63
    Uden at vide det 100%, vil jeg sige at du er berettiget til EU kompensation, samt at SAS betaler for dine udgifter i forbindelse med dit ufrivillige ophold i Stokholm, herunder hotel og mad m.m. Udgifter som følge af no show på din destination må du selv afholde.

Jeblin, Beaglen, PENSIONISTEN og 2 andre "Synes godt om" dette.
  3. Kenneth K

Beskeder:
    1,247
    4,832
    Point:
    113
    Vi fløj tilbage til København igen samme dag, og videre til Athen næste dag så der var ikke nogen udgifter forbundet med det.
    Men Tænk skriver således:
    https://taenk.dk/forbrugerliv/rejse...-ret-til-hvis-flyet-er-aflyst-eller-forsinket

Aflysning af dit fly kan også give dig ret til:

• Forplejning i form af mad og drikke og eventuelt indkvartering og transport mellem lufthavn og overnatning, hvis du venter på omlægning
    • Kompensation
    • Erstatning for udgifter til fx hotelophold, der er mistet som følge af flyselskabets aflysning tæt før afrejse

Så jeg er i tvivl om mit krav.

Henry og PENSIONISTEN "Synes godt om" dette.
  4. Beaglen

Beaglen VIP medlem

Beskeder:
    558
    1,932
    Point:
    93
    Hvad var årsagen til aflysningen?

Henry "Synes godt om" dette.
  5. Kenneth K

Beskeder:
    1,247
    4,832
    Point:
    113
    Mangel på Crew/piloter fik jeg oplyst af deres costumer center i Arlanda.

6. frank123

frank123 VIP medlem

Beskeder:
    179
    396
    Point:
    63
    Mig bekendt kan må kun få betalt no show gebyr hvis man har købt en pakke rejse. Men du kan jo altid klage til trafikstyrelsen hvis du er uenig i SAS's afgørelse. Det er ganske gratis, og kan gøres ved at udfylde en formular på deres webside. Da jeg sidst brugte det under Corona, fungerede det udemærket, selvom SAS gjorde hvad de kunne for at trække sagen i langdrag.

PENSIONISTEN, Kenneth K og Henry "Synes godt om dette"
  7. ScandinavianTraveler

ScandinavianTraveler EBG, HH Diamond

Beskeder:
    121
    375
    Point:
    63
    Tabte hotelovernatninger på destinationen er ikke omfattet af refusionen af udgifter i henhold til EU261, men det kan i stedet være dækket af din rejseforsikring.

PENSIONISTEN, Beaglen, Kenneth K og 1 anden person "Synes godt om dette".
  8. Beaglen

Beaglen VIP medlem

Beskeder:
    558
    1,932
    Point:
    93
    Det er lidt af et gråzone-tilfælde. Da årsagen til aflysningen skyldes mangel på crew, er der ingen tvivl om, at der er basis for kompensation, idet crewmangel ligger inden for SAS' egen kontrol.

I og med at I overnattede hjemme, så har I reelt sparet SAS for udgifter, idet SAS ellers var fuldt berettigede til at dække udgifter til forplejning og hotel imens I afventede den videre rejse fra København til Athen. Derfor kan jeg godt forstå, at du synes at det kun var rimeligt at SAS dækkede udgiften på 260 EUR for den første overnatning i Athen, men som @ScandinavianTraveler rigtigt nok skriver, så er følgeudgiften her ikke omfattet af EU 261/2004, hvilket også er bekræftet på Trafikstyrelsens hjemmeside under FAQ om refusionskrav. Jeg vil derfor også foreslå, at du prøver at undersøge om din rejseforsikring vil dække kravet.

Erwin Lansing, PENSIONISTEN, Kenneth K og 2 andre "Synes godt om" dette.
  9. Kenneth K

Beskeder:
    1,247
    4,832
    Point:
    113
    Tusind tak, jeg ser om Gouda vil dække

Erwin Lansing, Beaglen og Henry "Synes godt om dette"
  10. phoenixcnnj

phoenixcnnj Medlem

Beskeder:
    33
    74
    Point:
    18
    Hej Beaglen og andre eksperter, jeg har været en situation, som jeg har brug for jeres evalueringer.

Jeg har lige haft en oplevelse med Lufthansa, som jeg ikke ved præcist, hvordan den er dækket af EC 261/2004.

Den 7. august havde jeg et tidligt morgenfly (05:55, britisk tid) med Lufthansa LH 959 fra Birmingham (Storbritannien) til Katowise (Polen) via Frankfurt. Men flyet fra Birmingham blev forsinket til 09:57 (UK tid) og landede på landingsbanen i Frankfurt kl. 12:04.

På det tidspunkt var mit oprindelige connection fly LH 9478 til Katowise allerede startet med boarding. Det tog også næsten en halv time (12:35), før flyet nåede sin endelige parkeringsplads og lufthavnsbussen transporterede alle passagerer til Terminal A. 12:35 var også det planlagte afgangstidspunkt for fly til Katowise. Selvom jeg hastede igennem Terminal A til Terminal B, var gaten lukket. Jeg mistede connection fly.

Lufthansa ombookede mig til et andet afgang. I stedet for at nå Katowise kl. 14:10 om eftermiddagen, ankom jeg om aftenen kl. 22:58 med en forsinkelse på i alt 8 timer.

Jeg kontaktede Lufthansa angående EC 261/2004. Jeg fik svar fra dem i dag, at jeg ikke er berettiget til nogen kompensation på grund af tilstrækkelig mellemlandingstid til min connection, hvilket jeg ikke kan se, hvordan nogen kan nå det. Samtidig blev det nævnt, at forsinkelsen falder uden for Lufthansas ansvarsområde.

Jeg måtte også nævne, at Birmingham Lufthavn den 6. august var lukket ned i nogle timer på grund af en hændelse. Normal drift dog blev genoptaget kl. 20:00 den aften. Jeg ved ikke, om det var årsagen til, at Lufthansa aflyste sin flyvning fra Frankfurt til Birmingham den aften? På grund af det havde Lufthansa ikke sit fly i Birmingham den 7. august til den tidlige morgenflyvning?

Derfor håber jeg, at nogen kan hjælpe mig med at forstå, om min situation (forsinkelse) var dækket af EC 261/2004 med kompensation eller ej?

Jeg siger mange tak herfra :)

Med venlig hilser / Jonas

Beaglen, Erwin Lansing og Henry "Synes godt om dette"
  11. Offlyer

Offlyer SK937 is back :-)

Beskeder:
    1,422
    4,680
    Point:
    113
    Det er et standardsvar fra Lufthansa. Begrundelsen med at der er tid nok holder ikke. Det var der beviseligt ikke.
    Skriv til dem igen - med de informationer du giver her. Ekstra godt hvis du kan finde “officielle” kilder - og tru dem med advokat og retssag

Beaglen, phoenixcnnj, Jeblin og 2 andre "Synes godt om" dette.
  12. frank123

frank123 VIP medlem

Beskeder:
    179
    396
    Point:
    63
    Enig i at det er standard LH svar. Når du skriver til dem igen, skal du fokuser på hvornår dit fly fra BHX ankom til gaten i FRA, samt hvornår planlagt afgang var for dit forbindelses fly. Det er tidspunkt for hvornår dørene åbner, som tælle i forbindelse med EU kompensation.

Beaglen, phoenixcnnj, Jeblin og 1 anden person "Synes godt om dette".
  13. Beaglen

Beaglen VIP medlem

Beskeder:
    558
    1,932
    Point:
    93
    Hej Jonas,
    Det er væsentligt at du kender den præcise årsag til forsinkelsen fra Birmingham. Der er ingen der siger, at det specifikt har noget at gøre med hændelsen dagen i forvejen og desuden skal flyselskabet gøre hvad det kan for at minimere følgevirkningerne. Frankfurt er en stor lufthavn og Minimum Connection Time er i marts 2025 blevet ændret fra standard 45 minutter til nu 60 minutter og op til 1,5 time, alt afhængig af om man rejser ind og ud af Schengen- området og om man skal igennem paskontrol og security. Det er Lufthansa selv, der skal være opmærksom på minimum connection time og den skal overholdes, så du har tid til at nå det næste fly. Selvom der på papiret ser ud til at være god tid til flyskift, siger det sig selv at der ikke skal gå ret meget galt, når det første fly bliver forsinket som det skete i dit tilfælde. Lufthansa skal tage højde for, at det kan tage tid at komme fra landingsbanen og hen til terminalen, ligesom det kendes fra andre større lufthavne. Styringen i lufthavnen er ganske vist uden for flyselskabets egen kontrol, men her kunne du på ingen måde nå det næste fly uanset hvor meget du skyndte dig igennem lufthavnen. Lufthansa skal bevise hvad der var årsag til at netop dit fly blev forsinket og jeg vil som udgangspunkt mene at du har en god sag. Hvis du havde udgifter til mad/drikke i ventetiden, skal Lufthansa refundere dette. Hold os gerne opdateret om sagen.

Erwin Lansing, Kenneth K, Henry og 3 andre "Synes godt om" dette.
  14. phoenixcnnj

phoenixcnnj Medlem

Beskeder:
    33
    74
    Point:
    18
    Tak for det. En lille opdatering fra min side.

Lufthansa har nu lukket min sag med følgende svaret -

We understand your wish to receive a further compensation. Please allow us to clarify why we are unable to fulfill your request. Our decision has been carefully considered, taking into account, that the delay falls outside Lufthansa’s area of responsibility. Of course, our decision was made after assessing carefully considering the legal liability along with goodwill considerations. Therefore, we kindly request your understanding that we choose to uphold our decision and consider the case closed.

Jeg er enig med dig, jeg synes ikke Lufthansa har gjort nok for minimere følgevirkningerne fra hvad det skede dag før i Birmingham, hvis det er virkeligt deres begrundelse.

Derfor har jeg nu oprettet en sag hos den tyske klagenævnet Schlichtungsstelle Reise & Verkehr e.V.. Jeg skal nok opdatere her hvis der kommet noget nyt på sagen.

Beaglen, Clementos, Erwin Lansing og 1 anden person "Synes godt om dette".
  15. phoenixcnnj

phoenixcnnj Medlem

Beskeder:
    33
    74
    Point:
    18
    En lille opdatering. Har fået svar fra Schlichtungsstelle Reise & Verkehr e.V i dag.

With conciliation request of 19.08.2025, you submitted a claim against Deutsche Lufthansa AG.

Deutsche Lufthansa AG offers the following: 50,00 EUR payment.

It explains:

We deeply regret that there were irregularities on your return flight on August 7, 2025, and that you missed your connecting flight as a result.

The reason for the delay of LH959 can be traced back to the previous flight, which was also delayed due to an accident involving a small aircraft in Birmingham, as the airport had to be closed as well.

The delay of the flight in question was therefore clearly beyond Lufthansa's control. EU Regulation 261/2004 does not provide for compensation payments in this case.

We therefore reject the claim for 250 EUR.

We offer to pay you 50 EUR for your assistance.

We thank you for your understanding and look forward to welcoming you back on board Lufthansa soon.

Det har jeg valgt at sige NEJ til det og bede dem køre sagen videre. Vi må se hvad kommer ud af det.

Erwin Lansing, Beaglen, Henry og 2 andre "Synes godt om" dette.
  16. frank123

frank123 VIP medlem

Beskeder:
    179
    396
    Point:
    63
    Jeg er bange for at du ikke får meget ud af det. Jeg havde en tilsvarende sag før corona, og den blev også afvist af de tyske luftfarts myndigheder. Jeg fik dog ikke noget tilbud om 50 EUR kompensation.

I mit tilfælde skulle jeg fra CPH til PRG via FRA. Jeg ankom til FRA til tiden, men ca. 1 time før jeg skulle videre til PRG blev FRA ramt af tordenvejr, som stoppede alt i 15-30 min. og så begyndet det for alvor at gå galt. Først blev min afgang udskudt i 30 min. Derefter blev vi kørt i bus til flyet, og sad herefter i flyet i 30 min. før de fandt ud af at der skulle skiftes crew. Dette tog yderlig næste 2 timer. Samlet forsinkelse var derfor over 3 timer.

Sagen blev afvist med henvisning til tordenvejret, selvom den største forsinkelse var den tid det tog at opdage at der skulle skiftes crew, og dernæst skifte crew.

Erwin Lansing, phoenixcnnj og Henry "Synes godt om dette"
  17. Beaglen

Beaglen VIP medlem

Beskeder:
    558
    1,932
    Point:
    93
    Hvilken begrundelse gav de tyske luftfartsmyndigheder for at afvise sagen? Jeg ville jo mene at du var fuldt berettiget til kompensation når størstedelen af forsinkelsen skyldtes crewskift, hvilket er inden for flyselskabets egen kontrol. Tordenvejret var jo hurtigt forbigående, så det var jo ikke det, der var den største årsag til forsinkelsen.

Erwin Lansing, phoenixcnnj og Henry "Synes godt om dette"
  18. frank123

frank123 VIP medlem

Beskeder:
    179
    396
    Point:
    63
    De købte LH's forklaring om at vejret skabte så meget kaos at det var årsagen til hele forsinkelsen.

19. Henry

Henry VIP medlem

Beskeder:
    6,754
    13,451
    Point:
    113
    Måske var vejret også årsagen til crewskift?

20. frank123

frank123 VIP medlem

Beskeder:
    179
    396
    Point:
    63
    Pas. Forklaring var at crew skulle skiftes da forsinkelsen betød at de ikke vil havde flyvetid nok til at nå retur. Det burde de dog have været opmærksom på allerede da de annoncerede den første forsinkelse.

Beaglen og Henry "Synes godt om" dette.

Del denne side