Beaglens juridiske rejse(b)log

Poster i 'REJSEBESKRIVELSER' oprettet af Beaglen, 5/1/16.

  1. Havse

    Havse VIP medlem

    Beskeder:
    100
    "Synes godt om" modtaget:
    307
    Point:
    63
    Det er jo nok her den bliver kompliceret, for billetten er bestemt confirmed. Det er Lufthansa der efter aflysning har ombooket til standby på anden afgang.

    Ligger du evt. inde med nogle referencer til retspraksis for dobbelt aflysninger?
     
    Henrik Olsen og Beaglen "Synes godt om" dette.
  2. Henry

    Henry VIP medlem

    Beskeder:
    6,516
    "Synes godt om" modtaget:
    13,026
    Point:
    113
    Du skrev tidligere:

    Det er det, vi svarer på. Og du skriver noget helt andet her i et senere opslag:
    Nu må du lige fortælle om, om det var standby eller ej, før vi fortsætter med at svare på dit spørgsmål. ;););)
     
    Henrik Olsen og Beaglen "Synes godt om" dette.
  3. Henry

    Henry VIP medlem

    Beskeder:
    6,516
    "Synes godt om" modtaget:
    13,026
    Point:
    113
    Men så er vi tilbage til, at din anden afgang ikke var confirmed men på standby. Så du bliver afvist på en standby billet.

    Når Lufthansa har sendt mig med et senere fly, så har jeg da altid haft mulighed for at acceptere. Det må du også have haft i din situation.
     
    Henrik Olsen og Beaglen "Synes godt om" dette.
  4. Havse

    Havse VIP medlem

    Beskeder:
    100
    "Synes godt om" modtaget:
    307
    Point:
    63
    Det er jo præcis dét der er kernen i udfordringen.

    Har købt og betalt for en Confirmed billet. Afgangen bliver aflyst, og ombooking er til hvad der viser sig at være standby.

    Det var Lufthansas valg at ombooke til standby, ikke vores. De kunne have ombooket til en afgang de kunne bekræfte. Det gjorde de ikke.

    Så spørgsmålet er om Lufthansas valg, der leder til denied boarding, tæller separat/ny sag i EU261 øjne eller ej.

    Der var ikke noget "accept". Ombooking skete automatisk. Forsøgte først i service centeret (sammen med resten af flyet..), hvor beskeden var at vi skulle afvente ombookning fra central hold. Da ombooking så sker, og vi kan se i appen der ikke er et assigned sæde, der tager vi igen fat i service centeret. De kunne ikke hjælpe med meget andet end "nu må vi se hvad der sker". Så nej, vi har ikke accepteret at komme på standby - det er 100% Lufthansa der tog den beslutning.

    Kunne vi have gjort mere for at presse på for at bliver confirmed på en anden afgang?, måske?, vi tænkte på det tidpunkt de nok var igang med at få styr på sagerne, og ikke ville ombooke til en afgang, med mindre de var sikre på vi kom med. Det var så ikke tilfældet.

    Havde vi selv bedt om at komme standby på en bestemt afgang, så er jeg helt med på det ville være vores egen risko.

    Håber det giver lidt mere mening nu :)
     
    Henrik Olsen, Beaglen og Henry "Synes godt om dette"
  5. tbh

    tbh VIP medlem

    Beskeder:
    3,132
    "Synes godt om" modtaget:
    8,199
    Point:
    113
    Du svarer selv...
    Om det er rimeligt, og de kunne have kommunikeret bedre og alt muligt andet kan sikkert diskuteres, men svaret på dit spørgsmål er givet et par gange.
     
    Henrik Olsen og Henry "Synes godt om" dette.
  6. Beaglen

    Beaglen VIP medlem

    Beskeder:
    544
    "Synes godt om" modtaget:
    1,888
    Point:
    93
    Hvor lang tid gik der inden I kom med en ny bekræftet afgang og hvornår ankom I til slutdestinationen? Fik Lufthansa sørget for at give Jer hotel, mad og drikke i mellemtiden, eller måtte I selv betale for dette?
    Jeg prøver at finde noget retspraksis på lignende situationer.
     
    Henrik Olsen, Havse og Henry "Synes godt om dette"
  7. Havse

    Havse VIP medlem

    Beskeder:
    100
    "Synes godt om" modtaget:
    307
    Point:
    63
    Mange tak - det sætter jeg pris på.

    Planlagt ankomst med LH2442 var 28/4 18:45 (det aflyste fly), reel ankomst 29/4 8:15.

    LH2442 afgang 17:10 - aflyst
    - kl ca. 17:40 ombooket til LH2446 med afgang 21:35.
    Efter denied boarding på LH2446, ombooket omkring kl. 22:30 til LH2438 afgang dagen efter 06:40.

    Interessant nok har Lufthansa sendt en mail ca. 17:40 - hvor de skriver LH2446, afgangen med denied boarding, er "Confirmed". Hmm..

    Lufthansa har anerkendt €250 mht. aflysning, men har ikke endnu forholdt sig til claim omkring denied boarding.

    Ingen issues mht. forplejning, der kom automatisk en €20 voucher ind på boardingkortet. Og da denied boarding var en realitet, så udstedte de en voucher til Hilton lige ved lufthaven. Så den del virkede trods alt.

    For reference,
    @ScandinavianTraveler satte mig på sporet af C-832/18. Den afgør ret tydeligt at EU261 tæller på ny, for den afgang man er ombooket til "Det er således i overensstemmelse med det formål, der består i at afhjælpe disse alvorlige gener, at tildele sådanne passagerer en ret til kompensation for hver gang, de udsættes for disse gener"

    Det er dog en sag om forsinkelse, ikke denied boarding. Det bliver interessant at se Lufthansas reaktion..
     
    Henrik Olsen, Beaglen og Henry "Synes godt om dette"
  8. Beaglen

    Beaglen VIP medlem

    Beskeder:
    544
    "Synes godt om" modtaget:
    1,888
    Point:
    93
    Jeg er enig i, at der skal gives kompensation for både den første aflysning samt den efterfølgende denied boarding og det bliver især bekræftet af Finnair-dommen C-832/18 jf. præmis 31 som du selv henviser til og jeg hæfter mig endvidere også ved ordlyden i præmis 32:

    Hvis for det andet luftfartsselskabet i en sådan situation ikke var forpligtet til at betale kompensation til de berørte passagerer på de fastsatte betingelser, ville en tilsidesættelse af pligten til at yde bistand som fastsat i artikel 8, stk. 1, i forordning nr. 261/2004 ikke have konsekvenser. For så vidt som pligten til at betale kompensation utvivlsomt har en incitamentsvirkning på luftfartsselskabet med hensyn til den effektive gennemførelse af denne bistand, vil sådanne manglende konsekvenser bevirke, at overholdelsen af passagerernes ret til en omlægning af rejsen vil blive bragt i fare, hvilket vil være i strid med det formål om et højt beskyttelsesniveau, som er nævnt i første betragtning til denne forordning.

    Lufthansa er dermed også forpligtet til at yde kompensation for denied boarding, medmindre der er tale ekstraordinære omstændigheder, der fritager flyselskabet for at udbetale kompensationen. Men det skal de kunne bevise.
     
    Henrik Olsen, PENSIONISTEN, Jeblin og 2 andre "Synes godt om" dette.
  9. Havse

    Havse VIP medlem

    Beskeder:
    100
    "Synes godt om" modtaget:
    307
    Point:
    63
    Perfekt - tusinde tak. Claimen er rejst, og ammunitionen klar, skulle Lufthansa syntes anderledes..
     
    Henrik Olsen, Beaglen, PENSIONISTEN og 2 andre "Synes godt om" dette.
  10. Henry

    Henry VIP medlem

    Beskeder:
    6,516
    "Synes godt om" modtaget:
    13,026
    Point:
    113
    Gælder det også, hvis man er på en venteliste / stand by billet?
     
    Henrik Olsen og Havse "Synes godt om" dette.
  11. Offlyer

    Offlyer Where is my SK937?

    Beskeder:
    1,234
    "Synes godt om" modtaget:
    4,094
    Point:
    113
    Min erfaring er at Lufthansa lytter til faktuelle juridiske argumenter, også når de har afvist første gang. (i modsætning til SAS nye hollandske venner :))
     
    Henrik Olsen, Beaglen, Havse og 2 andre "Synes godt om" dette.
  12. Kenneth K

    Kenneth K SAS Diamond, Hyatt Globalist, Lufthansa Senator

    Beskeder:
    1,136
    "Synes godt om" modtaget:
    4,448
    Point:
    113
    Ja, og jeg fik det jeg havde krav på
     
    Henrik Olsen, Beaglen, T4L og 1 anden person "Synes godt om dette".
  13. Havse

    Havse VIP medlem

    Beskeder:
    100
    "Synes godt om" modtaget:
    307
    Point:
    63
    Hurtig opfølgning, Lufthansa har nu udbetalt kompensation for både aflysning og denied boarding. Så 2x €250. Ingen ammunition viste sig nødvendig, de udfordrede ikke anmodningen.

    Det tog ret lang tid bare at få et svar fra dem, men ud over ventetiden var der ikke problemer.
     
    Offlyer, Beaglen, Erwin Lansing og 2 andre "Synes godt om" dette.
  14. Beaglen

    Beaglen VIP medlem

    Beskeder:
    544
    "Synes godt om" modtaget:
    1,888
    Point:
    93
    Det er jeg meget glad for at høre på Jeres vegne :)
     
    Havse og Henry "Synes godt om" dette.
  15. Kenneth K

    Kenneth K SAS Diamond, Hyatt Globalist, Lufthansa Senator

    Beskeder:
    1,136
    "Synes godt om" modtaget:
    4,448
    Point:
    113
    Nyt issue her med allianceskiftet fra SA til SKY.
    Medio marts bestiller jeg 2 styks billetter til Californien, en tur til oktober og en til februar.
    Begge ud af Oslo da der skal pointoptimeres så status kan bibeholdes, og på det tidpunkt hvor billetterne bestiles og betales er jeg diamond hvilket booster pointoptjening med 25%. Alt godt og jeg kalkulerer jeg er på den sikre side med de ekstra statuspoints.
    Så melder SAS allianceskift ud og en ændring i optjening af points og de 25% boost på statuspoints fjernes fra den 1 sep. denne ændring gælder for alle flyninger der foretages efter 1 sp. også allerede udstedet og betalt billetter.
    Jeg har haft en lang dialog med SAS kundeservice og de vil ikke give sig, og jeg er blevet stædig og ber dem om at leve op til indgået aftale.
    De henviser til deres betingelser som ligger online:

    "Desværre er det altid medlemsfordele på tidspunkt for den enkelte aktivitet, som er gældende, uanset hvornår en rejse er købt. Så pointoptjening for denne rejse, vil være i henhold til vores nye optjeningsstrukturer. Jeg beklager.

    Se eventuelt styk 3.3 i vores vilkår og betingelser for Eurobonus her; https://www.sas.dk/juridiske-oplysninger/eurobonus/vilkar-og-betingelser/
    3.3 Medmindre andet er angivet, er det de regler og fordele, der gælder for dit medlemstrin på tidspunktet for din aktivitet, der gælder. Dette betyder, at hvis du nedgraderes eller opgraderes f.eks. mellem tidspunktet for din reservation og din afrejsedato, vil dit medlemstrin og fordelene og reglerne på afrejsetidspunktet være dem, der gælder for denne aktivitet."

    Hvorimod jeg mener at de skal følge købeloven uanset hvad de selv skriver.

    https://virksomhedsguiden.dk/conten...og-salg/2f348c7d-7f67-4f71-9a2f-e310cd9655c1/
    https://danskelove.dk/købeloven
    Hvad siger vores husjurist @Beaglen ?
     
    Senest redigeret: 5/9/24 at 16:51
    T4L, mifira, Henry og 1 anden person "Synes godt om dette".

Del denne side