Beaglens juridiske rejse(b)log

Poster i 'REJSEBESKRIVELSER' oprettet af Beaglen, 5/1/16.

  1. Kenneth K

    Kenneth K SAS Diamond, Hyatt Globalist, Lufthansa Senator

    Beskeder:
    1,136
    "Synes godt om" modtaget:
    4,451
    Point:
    113
    @Beaglen
    Forsinket sidste uge CPH - SFO på grand af teknik(udskiftning af cockpitrude og ankomst til SFO skete med 3.5 times forsinkelse.
    SAS skriver:
    "To delay or, in the worst case, cancel a flight is our last alternative. However, it is sometimes, unfortunately, the only option. I can confirm that, in accordance with EU Regulation 261/2004, you are entitled to receive a flat-rate compensation in the amount of 600 EUR passenger. Since you have chosen to receive your compensation in SAS voucher, you will receive 600 EUR [300 EUR x 2] passenger.

    This amount is determined by the distance 8,362 in kilometers between the departure and destination of your itinerary. As the distance in this case was 8,362 km, the corresponding compensation amount is 300 EUR."

    Men er kompensationen ikke €600 og dobbelt op ved voucher?
     
    Erwin Lansing, Beaglen, Henry og 1 anden person "Synes godt om dette".
  2. jespersm

    jespersm VIP medlem

    Beskeder:
    692
    "Synes godt om" modtaget:
    2,056
    Point:
    93
    Joda: "Long distance flight delays — over 3,500 km: passengers are due €600 compensation"
    ...hvad angår vouchers, så tror jeg det er op til hvert enkelt selskab at tilbyde "noget mere", og det er ikke reguleret af EU-forordningen
     
    Erwin Lansing, Beaglen, Kenneth K og 2 andre "Synes godt om" dette.
  3. T4L

    T4L VIP medlem

    Beskeder:
    1,091
    "Synes godt om" modtaget:
    4,650
    Point:
    113
    Spøjst hvad de skriver her. For 8.362 km er kompensationen selvfølgelig 600 EUR, ikke 300 EUR. Men sidste gang jeg fik kompensation fra SAS fik jeg kun valget mellem voucher og kontanter på samme beløb. Så kan man godt spørge sig selv om hvorfor man skulle vælge voucheren. Renterne er jo ikke en gang negative længere......o_O
     
    Erwin Lansing, Beaglen, Kenneth K og 1 anden person "Synes godt om dette".
  4. Henry

    Henry VIP medlem

    Beskeder:
    6,519
    "Synes godt om" modtaget:
    13,035
    Point:
    113
    Enig. Sidste gang jeg fik kompensation fra Turkish Airlines kunne jeg i anden omgang vælge mellem 300 euro til bankkontoen, 400 euro voucher eller bonuspoint (jeg kan ikke huske antallet)

    Eller et antal EuroBonus point.
     
  5. Kenneth K

    Kenneth K SAS Diamond, Hyatt Globalist, Lufthansa Senator

    Beskeder:
    1,136
    "Synes godt om" modtaget:
    4,451
    Point:
    113
    Man kan når man claimer compensation på SAS hjemmeside vælge mellem kontant eller vouchers, og vouchers dobler de op på.
     
    Erwin Lansing, Henry og T4L "Synes godt om dette"
  6. Beaglen

    Beaglen VIP medlem

    Beskeder:
    544
    "Synes godt om" modtaget:
    1,890
    Point:
    93
    Kompensationsbeløbet er 600 EUR pr. passager, når ankomsten til SFO var forsinket med mere end 3 timer. Det er korrekt at distancen skal beregnes efter storcirkelmetoden. Du skal kompenseres for tabet af tiden ved ankomst til SFO og derfor er beløbet 600 EUR og ikke fejlagtigt 300 EUR. Der bør ikke være nogen forskel på, om du modtager beløbet kontant eller som voucher. Jeg kan derfor ikke se, hvorfor SAS mener at de er berettiget til at halvere beløbet til 300 EUR i stedet for 600 EUR, som du retligt har krav på. Det er korrekt at SAS kun må udstede en voucher hvis du har givet tilladelse til dette, men beløbet må der ikke ændres på.
     
    Pep, Kenneth K, Henry og 1 anden person "Synes godt om dette".
  7. T4L

    T4L VIP medlem

    Beskeder:
    1,091
    "Synes godt om" modtaget:
    4,650
    Point:
    113
    Jeg huskede forkert. Det var med TAP, ikke SAS. Jeg husker at jeg valgte voucher fordi jeg tænkte, at det sikkert vil gå hurtigere end at få penge på min bankkonto og jeg var ved at booke det næste TAP fly, så at jeg kunne bruge voucheren med det samme. Der gik alligevel noget tid inden jeg fik voucheren. TAP trækker alting ud så langt som de overhovedet kan. Jeg tror de håber at man glemmer eller mister tålmodigheden. Men jeg giver aldrig op. Det er nærmest blevet en sport at få kompensation fra TAP! :)
     
    jespersm, Kenneth K, Henry og 1 anden person "Synes godt om dette".
  8. Henry

    Henry VIP medlem

    Beskeder:
    6,519
    "Synes godt om" modtaget:
    13,035
    Point:
    113
    Jeg har da tidligere fået vouchers på højere beløb end den kontante erstatning.;)
     
    Beaglen og Kenneth K "Synes godt om" dette.
  9. Kenneth K

    Kenneth K SAS Diamond, Hyatt Globalist, Lufthansa Senator

    Beskeder:
    1,136
    "Synes godt om" modtaget:
    4,451
    Point:
    113
    Ansøgningen om kompensation var faktisk ret nemt på deres hjemmeside og som jeg husker det kunne man hvis man valgte vouchers få det dobbelt af kontant betaling.
     
    Beaglen og Henry "Synes godt om" dette.
  10. Kenneth K

    Kenneth K SAS Diamond, Hyatt Globalist, Lufthansa Senator

    Beskeder:
    1,136
    "Synes godt om" modtaget:
    4,451
    Point:
    113
    Tjekkede lige proceduren igen og tog et screenshot til dig:

    Og, faktisk allerede efter jeg havde fået emailen fra dem, kom en anden email med med et link til download af voucheren, denne har jeg IKKE downloadet da det dermed kan ses som en accept fra min side af, af beløbet.

    Skærmbillede 2024-02-28 kl. 19.34.20.png
     
    Beaglen og Henry "Synes godt om" dette.
  11. Kenneth K

    Kenneth K SAS Diamond, Hyatt Globalist, Lufthansa Senator

    Beskeder:
    1,136
    "Synes godt om" modtaget:
    4,451
    Point:
    113
    Det bliver vildere og vildere...

    "Dear kenneth Olsen,

    Thank you for your response.

    We want to tell you that your flight journey is OSL TO SFO intercontinental. There is 50% compensation on intercontinental flights with between 3-4 hours.

    Thank you for choosing to fly with SAS. I hope that we will have the pleasure of welcoming you onboard again soon, and then under more favorable circumstances."
     
    Henry "Synes godt om" dette.
  12. ScandinavianTraveler

    ScandinavianTraveler EBG, HH Diamond

    Beskeder:
    97
    "Synes godt om" modtaget:
    304
    Point:
    53
    Det er nu rigtigt nok. Den fulde kompensation på EUR 600 er alene for forsinkelser på mere end 4 timer ved flyvninger på mere end 3.500 km. Ved mellem 3 og 4 timers forsinkelse reduceres kompensationen med 50%, dvs. du har ret til en samlet kompensation på EUR 300 pr. person.

    Ankomsttidspunktet er det tidspunkt, hvor dørene åbner, og ikke når flyet lander, men det er nok ikke realistisk at bringe forsinkelsen over 4 tiemr i denne situation, hvor flyet landede 3 timer og 18 minutter for sent.
     
    asf og Henry "Synes godt om" dette.
  13. Beaglen

    Beaglen VIP medlem

    Beskeder:
    544
    "Synes godt om" modtaget:
    1,890
    Point:
    93
    Jeg er lige nødt til at stille et afklarende spørgsmål: Blev du ombooket på noget tidspunkt? Eks: Din oprindelige rejse er CPH-SFO direkte, men SAS tilbyder omlægning af ruten til CPH-OSL-SFO. Hvis en omlægning af ruten er tilfældet, så er det korrekt at kompensationen kan nedsættes med 50 % til 300 EUR, når du har været 3,5 time forsinket ved ankomst til SFO. Hvis du ikke er blevet omlagt på rejsen, så kan du ikke bruge deres svar til noget. Det er rigtig fint at SAS tilbyder dobbelt op af kompensation hvis du vælger deres voucher, men de må bare ikke tilbyde lavere end det kompensationsbeløb du er berettiget til.
     
    Henry og Kenneth K "Synes godt om" dette.
  14. Kenneth K

    Kenneth K SAS Diamond, Hyatt Globalist, Lufthansa Senator

    Beskeder:
    1,136
    "Synes godt om" modtaget:
    4,451
    Point:
    113
    Min oprindelige rute var OSL - CPH - SFO, afgangen fra CPH til SFO blev ikke ombooket men var forsinket pga. teknik(udskiftning af rude i cockpit) og det medførte en forsinkelse i ankomst til SFO på 3:29
     
    Henry "Synes godt om" dette.
  15. Beaglen

    Beaglen VIP medlem

    Beskeder:
    544
    "Synes godt om" modtaget:
    1,890
    Point:
    93
    Det klare udgangspunkt er et kompensationsbeløb på 600 EUR men dette beløb kan nedsættes med 50 %, hvis ruten har været omlagt og det lykkes for flyselskabet at bringe passageren frem inden for 4 timer, når distancen er mere 3500 km som i dette tilfælde. Dette følger specifikt af EU Forordning 261/2004 artikel 7, stk. 2, litra C. Dog har der for sagen her ikke været tale om nogen omlægning af ruten og derfor ville flyvningen egentlig ikke falde ind under artikel 7, stk. 2, litra C. EU Domstolen har dog præciseret følgende i de forenede sager C-402/07 og C-432/07 præmis 63:

    Det skal præciseres, at den kompensation, som tilkommer en passager i henhold til artikel 7, stk. 1, i forordning nr. 261/2004, kan nedsættes med 50%, hvis betingelserne fastsat i forordningens artikel 7, stk. 2, er opfyldt. Selv om denne bestemmelse kun henviser til den situation, hvor passagererne får omlagt sin rejse, må det fastslås, at den fastsatte nedsættelse af kompensationen er afhængig af selve den forsinkelse, som passageren er udsat for, således at der intet er til hinder for, at denne bestemmelse kan finde tilsvarende anvendelse på kompensationer, der udbetales til passagerer på forsinkede flyafgange. Heraf følger, at kompensationen til en passager på en forsinket flyafgang, som ankommer til sit endelige bestemmelsessted tre timer eller mere efter det ankomsttidspunkt, som oprindeligt er fastsat, kan nedsættes med 50% i overensstemmelse med artikel 7, stk. 2, litra c), i forordning nr. 261/2004, når forsinkelsen for flyvninger, som ikke henhører under artikel 7, stk. 2, litra a) eller b), forbliver mindre end fire timer.

    Og det er netop dét, der bliver sagens springende punkt og som SAS dermed kan hænge sin (juridiske) hat på. Konklusionen må derfor være, at kompensationsbeløbet er 300 EUR (udbetalt) og 600 EUR ved valg af voucher. Jeg kan godt forstå hvis du føler dig vildledt af SAS' oprindelige svar til at starte med, for de kunne sagtens have givet dig en mere uddybende forklaring uden at det blev alt for juridisk.
     
    Clementos, Erwin Lansing, Peter F. og 2 andre "Synes godt om" dette.
  16. Kenneth K

    Kenneth K SAS Diamond, Hyatt Globalist, Lufthansa Senator

    Beskeder:
    1,136
    "Synes godt om" modtaget:
    4,451
    Point:
    113

    Tusind tak for svar, hold fast det er lidt langhåret og en noget kringlet jurisdisk spidsfindighed. Og ja, de kunne godt have givet en noget mere uddybende forklaring som du netop har gjort.
     
    Erwin Lansing, Beaglen og Henry "Synes godt om dette"
  17. frankbrix

    frankbrix Priority member

    Beskeder:
    575
    "Synes godt om" modtaget:
    1,480
    Point:
    93
    Hej,

    Har du erfaring med kompensation for erstatning af beskadiget baggage?

    Jeg rejste hjem med SAS fra Barcelona - i KBH var min cykelkuffert ødelagt. Plastic var knækket og hjulet slået ind. Jeg fik bekræftelse fra producenten om at det ikke var muligt at reparere den.

    Kufferten kostede 5800 kr.

    Jeg købte en ny til 5100 kr. (jeg skal snart rejse igen og kan ikke vente på pengene fra SAS)

    cykelkufferten var 23 måneder gammel.

    SAS har nu tilbudt mig 50% af 5100 - altså 2550 kr i kompensation.

    Jeg finder det urimeligt at en cykelkuffert har tabt 50% værdi på 23 måneder. Jeg havde planlagt at bruge den kuffert i 10+år.

    Hvad er mine rettigheder her? Jeg har meldt tilbage at jeg kan godkende 20% afskrlvning af den oprindelige pris på 5800 og at jeg ikke vil godkende 50% afskrivning af den nye pris på 5100
     
    Beaglen, Offlyer, Erwin Lansing og 2 andre "Synes godt om" dette.
  18. Offlyer

    Offlyer Where is my SK937?

    Beskeder:
    1,238
    "Synes godt om" modtaget:
    4,101
    Point:
    113
    Det virker som en ret voldsom afskrivning - og også noget mere end hvad almindelige indbosikringer gør gældende. Kan du ikke gøre et krav gældende hos dit forsikringsselskab?
     
    Beaglen, Molle og Henry "Synes godt om dette"
  19. Molle

    Molle Aktivt medlem

    Beskeder:
    66
    "Synes godt om" modtaget:
    191
    Point:
    33
    Jeg har lige været igennem noget tilsvarende med Lufthansa. De endte med bare at afvise da mit krav var fremsat for sent - mere end 7 dage efter ankomst. Fik først min bagage 21 dage efter ankomst, men det mente de ikke havde noget relevans :( Anyway jeg sendte den ind til Topdanmark og fik 70% af prisen for en ny dækket. Min kuffert var så også +10 år gammel. Rimowa laver ikke engang den model længere. Jeg henviste til den tilsvarende model og det baserede de kompensationen på, uden yderligere spørgsmål :) Så som Offlyer siger, så ind til dit eget forsikringsselskab med den :)
     
    Offlyer, Erwin Lansing og Henry "Synes godt om dette"
  20. frankbrix

    frankbrix Priority member

    Beskeder:
    575
    "Synes godt om" modtaget:
    1,480
    Point:
    93
    Tak for feedback - jeg har sendt den til mit eget selskab.
     
    Offlyer, Beaglen og Henry "Synes godt om dette"

Del denne side