Det klare udgangspunkt er et kompensationsbeløb på 600 EUR men dette beløb kan nedsættes med 50 %, hvis ruten har været omlagt og det lykkes for flyselskabet at bringe passageren frem inden for 4 timer, når distancen er mere 3500 km som i dette tilfælde. Dette følger specifikt af EU Forordning 261/2004 artikel 7, stk. 2, litra C. Dog har der for sagen her ikke været tale om nogen omlægning af ruten og derfor ville flyvningen egentlig ikke falde ind under artikel 7, stk. 2, litra C. EU Domstolen har dog præciseret følgende i de forenede sager C-402/07 og C-432/07 præmis 63:
Det skal præciseres, at den kompensation, som tilkommer en passager i henhold til artikel 7, stk. 1, i forordning nr. 261/2004, kan nedsættes med 50%, hvis betingelserne fastsat i forordningens artikel 7, stk. 2, er opfyldt. Selv om denne bestemmelse kun henviser til den situation, hvor passagererne får omlagt sin rejse, må det fastslås, at den fastsatte nedsættelse af kompensationen er afhængig af selve den forsinkelse, som passageren er udsat for, således at der intet er til hinder for, at denne bestemmelse kan finde tilsvarende anvendelse på kompensationer, der udbetales til passagerer på forsinkede flyafgange. Heraf følger, at kompensationen til en passager på en forsinket flyafgang, som ankommer til sit endelige bestemmelsessted tre timer eller mere efter det ankomsttidspunkt, som oprindeligt er fastsat, kan nedsættes med 50% i overensstemmelse med artikel 7, stk. 2, litra c), i forordning nr. 261/2004, når forsinkelsen for flyvninger, som ikke henhører under artikel 7, stk. 2, litra a) eller b), forbliver mindre end fire timer.
Og det er netop dét, der bliver sagens springende punkt og som SAS dermed kan hænge sin (juridiske) hat på. Konklusionen må derfor være, at kompensationsbeløbet er 300 EUR (udbetalt) og 600 EUR ved valg af voucher. Jeg kan godt forstå hvis du føler dig vildledt af SAS' oprindelige svar til at starte med, for de kunne sagtens have givet dig en mere uddybende forklaring uden at det blev alt for juridisk.
Click to expand...