Har selv fløjet samme rute for nyligt, hvor der var 9+ ledige på Plus og Business. Hvis jeg var dig, ville jeg lægge et bud på minimum sats, og så kan du selv beslutte om det skal være point eller penge. 3100,- fra Go til Business er en god pris for en 11 timers flyvning, hvor man også kan nå at få et par timers søvn.
Helt enig - værdien er god når der tænkes på hvad en saver business class koster. En CU er ikke noget at satse på - de kommer ikke i større mængde grundet ferieperioden er min erfaring.
SAS anbefaler, at bud ikke lægges længere end 29 dage fra afgang. Nogle der har observeret nogle tendenser - generelle som destinationsspecifikke - ift., hvor langt fra/tæt på afgang at min. bud er lavest på long haul? Hvor stor en rolle spiller det, om afgang er fra CPH eller ARN? Er særligt interesseret i EWR, ORD og LAX, men hører også gerne om andre destinationer.
På LAX har jeg erfaret, at minimumbud faldt 2-3000 point tættere på afgang, men det er lidt svært at holde øje med, hvis først man har lagt bud ind. Når bud er lagt ind, kan man nemlig ikke se eventuelle nye lavere minimumsbud.
Jeg troede faktisk, at SAS 2 døgn før afgang afgjorde, hvor mange opgraderinger, man ville tillade - og så tog dem med højeste bud. Eller måske sagt på en lidt anden måde: SAS fastlægger den aktuelle pris på en opgradering - og alle som byder over, bliver accepteret. Jeg ved godt, at dette er lidt forenklet, fordi medlemmer med status får deres bud vægtet, så de reelt får rabat - men det er jo bare en regne-teknisk korrektur.
Det var også sådan, jeg havde forstået det. Men kan se, at min. på en forestående ORD-tur ligger væsentligt over nogle af de accepterede bud, jeg kan læse om her i tråden. Derfor min undren om “tendenser” i markedet...
Så vidt vides er deres selektion vist en del mere subjektiv end blot højeste antal point/beløb. Så derfor kan du sagtens opleve, at dit bud ikke accepteres selvom "det burde".
Dét fortaber sig i det uvisse, er jeg bange for! Jeg tror det korte svar på dit spørgsmål er, at det er en auktion og du afgiver et bud! Det er ikke videnskab! Jeg tror heller ikke SAS er interesseret i, at kunderne kender en bevidst strategi for at få en upgrade igennem. Når det så er sagt, så ville jeg selv checke - enten på Expertflyer - eller den gratis BCD, hvordan belægningen ser ud tæt på afgang. Dernæst på, hvad koster en Business billet på din afgang og hvor meget har du selv betalt for din GO eller PLUS billet. Hvad er forskellen i pris op til Business og så: hvor meget er det for dig værd at rykke op foran? Er det en redeye, giver det måske mere mening end på en dagsflyvning! Og når du så byder, så byd lidt over minimum, så du lige hopper foran alle dem, der kun byder minimum. Og har du status vægtes dit bud højere.
Hvis det forholder sig sådan - hvilket jeg ikke har nogen grund til at betvivle, da jeg ikke er super erfaren ud i Plusgrade-systemet og SAS's brug af dette - så er mit indledende spørgsmål om "tendenser i markedet" i nogen grad overflødigt. Havde ikke forestillet mig - måske naivt - at SAS gik ind og foretog en subjektiv vurdering. Har altid opfattet systemet som en reel auktion, hvor videnskaben råder så langt, at bedste bud vinder
Strækning: CPH-EWR Dato: 23/6 Kabineklasse fra og til: Plus til business Bud i penge/point/Valuta: 23010 point pr person for 2 Min/Max budmulighed: 23000 point eller 3300 sek EBB Status: EBD Gik opgradering igennem: nej EF siger C3, Y9, E9, M9,G9 Så havde ikke de store forhåbninger
Og vi takker og bukker: Strækning: AAR-AGP Dato: 26/6 Kabineklasse fra og til: Go (light) - Plus Bud i penge/point/Valuta: 4805 point Min budmulighed: 4805 EBB Status: EBG Gik opgradering igennem: ja - 47 timer før
Interessant... - Da jeg rejste ultimo april CPH-AGP, var min. budmulighed 5000 point. Det var det også, da jeg i efteråret havde en tur til ATH. Er der nogen, der er bekendt med, om point-prisen også kan svinge på intereuropæiske flyvninger, afhængig af bud-tidspunkt? Eller om det er status, som spiller ind her? (Jeg er EBS, antager at DSGM er på højere niveau).
Strækning: CPH-PEK Dato: 29. juni Kabineklasse fra og til: economy til business Bud i penge/point/Valuta: 40.150 EB point x 2 pax Min/Max budmulighed: 35.000 EB point EBB Status: Diamond Gik opgradering igennem: ja Noter: Oprindeligt havde jeg lagt minimum bud, men der var kun 6 ledige biz pladser tilbage for to dage siden, så tænkte jeg vil prøve med lidt mere. I morges var der så kun en ledig i biz, så troede faktisk ikke det vil lykkes. Men da jeg tjekkede igen sent om eftermiddagen var der igen 6 ledige. Nu er der kun en ting der er sikker. Flyet kommer ikke til at lande i Beijing med nogen champagne ombord.
Strækning: CPH-MIA Dato: 30/6 Kabineklasse fra og til: Plus til Business Bud i penge/point/Valuta: 2500 kr pr person for 3 personer Min/Max budmulighed: 2390/7595 kr EBB Status: EBD Gik opgradering igennem: Ja Ledige pladser efter opgraderingen: C - 3, D - 3 Y - 8 E - 9, M - 9, V - 9, G - 9
Og så har jeg lige et opfølgende spørgsmål, til min egen post. Vi er 5 personer der skal afsted, men vi er booket på to booking referencer. En booking hvor der er 2 personer på PLUS begge veje (konen og datteren) og en anden booking hvor der er 3 personer på PLUS ud og GO hjem (mig og knægtene). Jeg havde lagt et bud på opgradering på udturen, på begge bookinger, på samme beløb, begge fra PLUS til business. Den ene booking blev accepteret 10:12 i morges og den anden har jeg ikke fået svar på, dvs. den er hverken accepteret eller afvist. Bookingen er på 2 personer og der er stadig 3 ledige business pladser ledige på afgangen. Ville I kontakte nogen for at finde ud af, hvorfor bud på opgradering ikke er afklaret ? Hvis ja, hvem ?
Godkendte bud får typisk besked ca 48 timer før Afviste bud får typisk besked ca 36 timer før. Tror desværre bud nummer 2 er afvist.
Du havde ret. Jeg tillader mig da at undres lidt, at buddet er over minimum, der er ledige pladser på business og alligevel afvises bud, men lignende bud er accepteret. Strækning: CPH-MIA Dato: 30/6 Kabineklasse fra og til: Plus til Business Bud i penge/point/Valuta: 2500 kr pr person for 2 personer Min/Max budmulighed: 2390/7595 kr EBB Status: EBD Gik opgradering igennem: Nej Ledige pladser efter ikke at være blevet opgraderet: C - 3 , D - 3 Y - 7 E - 9 , M - 9 , V - 9 , G - 9
Kan godt forstå dit spørgsmål (frustration). Men det er vel SAS måde at sige, at man ikke automatisk bliver opgraderet, selvom der er pladser på Business.
Der er så gode chancer for at få en upgrade i lufthavnen. Men så får man selvfølgelig kun point for oprindelig bookingklasse.