Der var herinde ønske om en beskrivelse af min netop overstående tur med Saudia på Biz fra Amsterdam til Dubai med mellemlanding i Jeddah.
Det skal siges at mine erfaringer på Biz er begrænset, da jeg tidligere kun har fløjet med SAS på Biz til henholdsvis San Fransisco og Toronto, så mit grundlag for at sammenligne med andre selskaber er derfor begrænset
Fra Amsterdam fløj jeg med 787-900 og meget hurtigt efter jeg havde sat mig, blev jeg mødt af en smilende medarbejder som præsenterede sig selv og spurgte om jeg kunne tænke mig noget at drikke. Der serveres ingen alkohol hos Saudia, så jeg blev i stedet tilbud forskellige slags juice samt en "date and pistachio smootie". Jeg valgte sidstnævnte og den overraskede mig positivt. Derudover blev jeg tilbudt og takkede ja til en daddel samt arabisk kaffe.
Inden takeoff blev der også udleveret en fin taske, hvor indholdet minder meget om det man får hos SAS. Dvs. en tandbørste, øjenmaske, sokker og lidt fugtighedscreme. Selve tasken var da i høj kvalitet. Samtidig fik jeg også udleveret et separat hygiejnesæt bestående af mundbind, håndsprit og vådservietter.
Hos Saudia har de et fleksibelt koncept når det kommer til mad og man kan bestille det man ønsker, når man ønsker. Jeg bestilte mad med det samme og som forret valgte jeg "Hummus, muhamara walnuts, sauteed spinach and warm lamb arayes"
Som hovedret valgte jeg Cheese Ravioli, hvilket de desværre måtte melde udsolgt og det var på trods af der kun var 2-3 passagerer der havde bestilt mad før mig. I stedet valgte jeg så "Grilled Beef fillet" og til dessert blev det "Chocolate lava cake"
Alle 3 retter smagte rigtig godt, men ift. hovedretten, så fik jeg ikke roasted baby potateos, men kartoffelmos og til dessert fik jeg ikke chocolate lava cake, men noget der mere mindede om en chokolademousse. På trods af dette, smagte maden som sagt rigtig god.
Inden afgangen havde jeg læst at der var krav om at man havde fået tredje vaccinestik og at man skulle medbringe beviset på printet papir. Derudover var det meget svært at finde reglerne for visum når man rejser i transit igennem Jeddah. Ifølge udenrigsministeriet krævede det visum, men da jeg så ville udfylde ansøgningen om visum, skulle man blandt andet oplyse en adresse i landet samt kontaktoplysninger på ens bopæl i landet, hvilket jeg af gode grunde ikke kunne da der var tale om transit. På flyselskabets og ambassadens hjemmeside fandt jeg ingen oplysninger om hvorvidt der var krav om visum eller ej. Jeg prøvede ligeledes at ringe til ambassaden, men kunne ikke komme igennem. Andre steder fandt jeg oplysninger om at der kun var krav om visum, såfremt der var tale om en transit på mere end 12 timer og til sidst valgte jeg at tage chancen og rejste uden visum og der blev på intet tidspunkt tjekket hverken for visum eller vaccination.
Fra Jeddah til Dubai fløj jeg med A320N. Vi endte med at holde ca. 2 en halv time på landingsbanen og vente på tilladelse til takeoff og pilotens forklaring over højtaleren var at vejret gav udfordringer, men senere fik en af mine medpassagerer oplyst at det var et fly foran os som havde fået motorproblemer og det skulle have været den korrekte årsag til den lange ventetid.
Maden jeg fik serveret var igen rigtig lækker og da jeg har glemt at tage billede af menuen, får i blot lidt billeder.
Overordnet set en rigtig god oplevelse, især med tanke på at jeg kun havde betalt ca. 400 euro tur/retur pga. en errorfare.
Click to expand...