Novel Coronavirus (2019-nCoV) Udbrud

Poster i 'NYHEDER' oprettet af Thorkild, 23/1/20.

1. SimonFraLolland

SimonFraLolland Udkants VIP

Beskeder:
    247
    "Synes godt om" modtaget:
    1,172
    Point:
    93
    Air Baltic har lige aflyst alle afgange fra den 17 marts frem til den 14 april. Øv, skulle have fløjet tilbage til Finland med dem 13 april, men den tur hænger godt nok i en tynd tråd afhængit af hvad der sker med turen til Danmark med Norwegian den 9.

Synes det hele virker en smule "over-kill" for hvad jeg bare opfatter som en ny virus. Men vi har nogen ledere og eksperter der er det af en grund, der mener det nødvendigt.

Det vildt hvor hurtigt det går. Fløj DUB-ARN-HEL i tirsdags og der var ikke noget der var ændret som sådan. Ingen extra checks, helt almindelig flyvetur. A320neo fra Dublin var godt nok ikke fuld, men den var også langt fra tom og CRJ9 vidre til Helsinki var stort set helt fyldt. - Sådan tror jeg ikke billedet ser ud idag

Henry og Ulrik "Synes godt om" dette.
  2. MaHA

MaHA VIP medlem

Beskeder:
    246
    585
    Point:
    93
    Nok ikke en genialitet, men kan ikke lige finde en ny dato lige pt, og ville gerne undgå at miste airfare ved blot at annullere.

Offlyer og Henry "Synes godt om" dette.
  3. Baadsgaard

Baadsgaard VIP medlem

Beskeder:
    1,212
    4,497
    Point:
    113
    Det er nu muligt at requeste voucher under "mine bookings"
    Udklip.PNG

Og så er der denne tekst: "Please note that it will take us some time to process your request for a voucher. As long as your date of request for the voucher is before the departure of the first flight in your booking (and that your booking overall makes you valid for the voucher) you are valid to receive the voucher."

Bemærk iøvrigt især følgende:
    Only valid for bookings where no flights have departed. This means that you cannot receive a voucher if you have booked a roundtrip and the outbound flight has departed.

og:

The request for voucher must be made at least 6 hours before departure

Senest redigeret: 14/3/20
    Henrik Olsen og Henry "Synes godt om" dette.
  4. Søren G

Søren G VIP medlem

Beskeder:
    244
    794
    Point:
    93
    Hvis flyvningen er aflyst, har man så ikke ret til at få pengene retur? (kontant)

5. Baadsgaard

Baadsgaard VIP medlem

Beskeder:
    1,212
    4,497
    Point:
    113
    Kontant presser pengekassen mere end en voucher hos flyselskabet og som ting er pt, skal vi passe på vore flyselskaber, hoteller mv.

ThomasG80 og Henry "Synes godt om" dette.
  6. Henry

Henry VIP medlem

Beskeder:
    6,571
    13,150
    Point:
    113
    Enig. Men voucher, gavekort og andre tilgodehavender er kun noget værd, hvis flyselskabet kan betale. Så det er lidt af en balancegang.

Peter F. "Synes godt om" dette.
  7. Kims

Kims Aktivt medlem

Beskeder:
    89
    226
    Point:
    33
    Jeg tager gerne en voucher frem for kontanter. Kald det et mikro-lån til en virksomhed/branche jeg gerne ser overleve. Jeg prøver også stadig at bruge penge på andet end mad - computerstumper, en ny nål til pladespilleren, materialer til sommerhuset. Netbutikker har åbent og posten kommer fortsat ud. Jeg fik lige en ny rørforstærker med posten igår

SophieHendriksen, ThomasG80, Nielspg og 2 andre "Synes godt om" dette.
  8. MaHA

MaHA VIP medlem

Beskeder:
    246
    585
    Point:
    93
    Tænkte netop det samme, da jeg valgte voucher. Det styrtbløder ud fra likviditeten hos selskaberne nu. Ikke fordi mit voucher beløb redder noget som helst i sig selv, men lidt har vel også ret.

Meget imponeret over hvor hurtig SAS og deres it får sat nye tiltag i funktion!

Nielspg og Henry "Synes godt om" dette.
  9. Søren G

Søren G VIP medlem

Beskeder:
    244
    794
    Point:
    93
    Jeg syntes også det er en fin gestus, hvis man har pengene til det, og tør løbe risikoen.

Men når alt kommer til alt og, hvis man ikke har lyst til det, har man så ret til at få pengene? Jeg er lidt usikker på, hvordan man er stillet.

Hvis man nu vælger at tage en voucher som jer, og firmaet går konkurs, tror I så rejseforsikringen vil dække den konkurs?

Henry "Synes godt om" dette.
  10. Kenneth K

Kenneth K SAS Diamond, Hyatt Globalist, Lufthansa Senator

Beskeder:
    1,153
    4,528
    Point:
    113
    Jeg havde 10 billetter til Californien her primo april og dem valgte jeg at skubbe til efteråret, på den måde forbliver pengene i SAS og dræner dermed ikke deres likviditet, har ultimo april yderligere 5 billetter som jeg ligeledes bare skubber hen til efteråret.
    Ingen grund til at gå i panik, gør vi først det triller snebolden endnu hurtigere.

SophieHendriksen, Nielspg, Ulrik og 1 anden person "Synes godt om dette".
  11. Henry

Henry VIP medlem

Beskeder:
    6,571
    13,150
    Point:
    113
    Dækker din rejseforsikring normalt, hvis du har en flybillet hos et selskab, der går konkurs?

12. Baadsgaard

Baadsgaard VIP medlem

Beskeder:
    1,212
    4,497
    Point:
    113
    Forud for beslutningen om at modtage en voucher, er det naturligt at kigge på, om virksomheden er der når den skal bruges. Jeg har denne gang gjort det ved SAS og United - der har jeg ingen bekymringer.

Jeg føler næsten jeg har et ansvar at gøre det - med knap 200 flyvninger på et normalt år, har jeg brug for de her virksomheder og derfor støtter jeg dem gerne.

SophieHendriksen, ThomasG80, Henry og 4 andre "Synes godt om" dette.
  13. Peter F.

Peter F. VIP medlem

Beskeder:
    595
    1,784
    Point:
    93
    klausbm, Nicki Lolk Sørensen, Henry og 2 andre "Synes godt om" dette.
  14. Nielspg

Nielspg VIP medlem

Beskeder:
    184
    530
    Point:
    93
    Så sikrer SAS sig at du køber næste rejse hos dem frem for hos en konkurrent - så bliver nogle af pengene da i kassen :rolleyes:

Kenneth K og Henry "Synes godt om" dette.
  15. Peter F.

Peter F. VIP medlem

Beskeder:
    595
    1,784
    Point:
    93
    Ja, det siger sig selv :rolleyes:
    Jeg var blot interesseret i at få opklaret, om der er (andre) fordele forbundet med en SAS-voucher, fremfor det blot er et krone-for-krone værdibevis. Altså, om der er en fordel for både køber og sælger, og ikke kun for sælger.

Senest redigeret: 15/3/20
    Henrik Olsen, Kenneth K og Henry "Synes godt om dette"
  16. Erwin Lansing

Erwin Lansing Skribent

Beskeder:
    2,240
    6,662
    Point:
    113
    Nyt fra CPH til naboerne:

Kære Naboer,

Har I set det parkerede fly? Vi laver en midlertidig flyparkeringsplads.

Som I allerede ved, så har den aktuelle situation med COVID-19 virusudbruddet har medført betydelige ændringer i myndighedernes rejsevejledninger og antallet af flypassagerer. Det påvirker også aktiviteten i Københavns Lufthavn (CPH). Med myndighedernes seneste anbefalinger vil der være en yderligere markant nedgang i antallet af rejsende i lufthavnen.

Derfor har flyselskaberne været nødt til aflyse en række afgange. Det har som konsekvens, at der er et stadigt stigende behov for at langtidsparkere et større antal fly i blandt andet Københavns Lufthavn. Vi er nødt til at tage alternative løsninger i brug. Det betyder, at vi lukker start- og landingsbane 22R/04L for starter og landinger fra i går den 14. marts 2020, for at kunne benytte området til parkering af fly. Starter og landinger vil herefter hovedsageligt blive afviklet på bane 22L/04R og i nødvendigt omfang på bane 12/30. Hvor lang tid vi skal have flyparkeringsplads, ved vi ikke, men vi følger naturligvis udviklingen meget tæt. Vi håber ikke, det giver jer nogle gener.

:(

Henrik Olsen, DanielBahn, GertrudSand og 3 andre "Synes godt om" dette.
  17. Peter F.

Peter F. VIP medlem

Beskeder:
    595
    1,784
    Point:
    93
    Aha! Jeg overvejede godt i går, da jeg rullede ud ad Englandsvej, om det var det, som var i gang, idet;
    A. Der holdt en SAS A340 på taxivejen ved siden af tunnellen med snuden mod SV.
    B. Fly lettede mod SV (udover Kongelunden) på banen nærmest St. Magleby, hvilket er relativt usædvanligt. Bortset fra Emirates.
    Tak for opklaring.

18. Kermit

Kermit Fuldtids Flynørd (FF)

Beskeder:
    452
    1,381
    Point:
    93
  19. Henrik Olsen

Henrik Olsen co-founder Redaktør

Beskeder:
    11,648
    26,801
    Point:
    113
    Jo. Den er helt klar. Voucheren er “kun” for ikke aflyste afgange.

Henry og Søren G "Synes godt om" dette.
  20. Offlyer

Offlyer SK937 will be back

Beskeder:
    1,269
    4,206
    Point:
    113
    Det vil være god stil at bruge en voucher eller ombooke hvis muligt - SAS har hårdt brug for al den likviditet de kan få.

EDIT: Har selv ganske uproblematisk fået ændret en LAX tur til efteråret. Superhurtigt svar fra SAS. Meget imponeret. Venter lige et par uger før vi trykker på den næste "flytteknap" - Athen lige efter Påske.

Senest redigeret: 17/3/20
    Henrik Olsen, Ulrik, Jeblin og 5 andre "Synes godt om" dette.

Del denne side