Air Baltic har lige aflyst alle afgange fra den 17 marts frem til den 14 april. Øv, skulle have fløjet tilbage til Finland med dem 13 april, men den tur hænger godt nok i en tynd tråd afhængit af hvad der sker med turen til Danmark med Norwegian den 9. Synes det hele virker en smule "over-kill" for hvad jeg bare opfatter som en ny virus. Men vi har nogen ledere og eksperter der er det af en grund, der mener det nødvendigt. Det vildt hvor hurtigt det går. Fløj DUB-ARN-HEL i tirsdags og der var ikke noget der var ændret som sådan. Ingen extra checks, helt almindelig flyvetur. A320neo fra Dublin var godt nok ikke fuld, men den var også langt fra tom og CRJ9 vidre til Helsinki var stort set helt fyldt. - Sådan tror jeg ikke billedet ser ud idag
Nok ikke en genialitet, men kan ikke lige finde en ny dato lige pt, og ville gerne undgå at miste airfare ved blot at annullere.
Det er nu muligt at requeste voucher under "mine bookings" Og så er der denne tekst: "Please note that it will take us some time to process your request for a voucher. As long as your date of request for the voucher is before the departure of the first flight in your booking (and that your booking overall makes you valid for the voucher) you are valid to receive the voucher." Bemærk iøvrigt især følgende: Only valid for bookings where no flights have departed. This means that you cannot receive a voucher if you have booked a roundtrip and the outbound flight has departed. og: The request for voucher must be made at least 6 hours before departure
Kontant presser pengekassen mere end en voucher hos flyselskabet og som ting er pt, skal vi passe på vore flyselskaber, hoteller mv.
Enig. Men voucher, gavekort og andre tilgodehavender er kun noget værd, hvis flyselskabet kan betale. Så det er lidt af en balancegang.
Jeg tager gerne en voucher frem for kontanter. Kald det et mikro-lån til en virksomhed/branche jeg gerne ser overleve. Jeg prøver også stadig at bruge penge på andet end mad - computerstumper, en ny nål til pladespilleren, materialer til sommerhuset. Netbutikker har åbent og posten kommer fortsat ud. Jeg fik lige en ny rørforstærker med posten igår
Tænkte netop det samme, da jeg valgte voucher. Det styrtbløder ud fra likviditeten hos selskaberne nu. Ikke fordi mit voucher beløb redder noget som helst i sig selv, men lidt har vel også ret. Meget imponeret over hvor hurtig SAS og deres it får sat nye tiltag i funktion!
Jeg syntes også det er en fin gestus, hvis man har pengene til det, og tør løbe risikoen. Men når alt kommer til alt og, hvis man ikke har lyst til det, har man så ret til at få pengene? Jeg er lidt usikker på, hvordan man er stillet. Hvis man nu vælger at tage en voucher som jer, og firmaet går konkurs, tror I så rejseforsikringen vil dække den konkurs?
Jeg havde 10 billetter til Californien her primo april og dem valgte jeg at skubbe til efteråret, på den måde forbliver pengene i SAS og dræner dermed ikke deres likviditet, har ultimo april yderligere 5 billetter som jeg ligeledes bare skubber hen til efteråret. Ingen grund til at gå i panik, gør vi først det triller snebolden endnu hurtigere.
Forud for beslutningen om at modtage en voucher, er det naturligt at kigge på, om virksomheden er der når den skal bruges. Jeg har denne gang gjort det ved SAS og United - der har jeg ingen bekymringer. Jeg føler næsten jeg har et ansvar at gøre det - med knap 200 flyvninger på et normalt år, har jeg brug for de her virksomheder og derfor støtter jeg dem gerne.
Genial grafik fra Washington Post som illustrerer effekten ved at blive hjemme og begrænse socialt samvær i videst muligt omfang: https://www.washingtonpost.com/graphics/2020/world/corona-simulator/?itid=sf_ (Ingen betalingsmur på denne).
Så sikrer SAS sig at du køber næste rejse hos dem frem for hos en konkurrent - så bliver nogle af pengene da i kassen
Ja, det siger sig selv Jeg var blot interesseret i at få opklaret, om der er (andre) fordele forbundet med en SAS-voucher, fremfor det blot er et krone-for-krone værdibevis. Altså, om der er en fordel for både køber og sælger, og ikke kun for sælger.
Nyt fra CPH til naboerne: Kære Naboer, Har I set det parkerede fly? Vi laver en midlertidig flyparkeringsplads. Som I allerede ved, så har den aktuelle situation med COVID-19 virusudbruddet har medført betydelige ændringer i myndighedernes rejsevejledninger og antallet af flypassagerer. Det påvirker også aktiviteten i Københavns Lufthavn (CPH). Med myndighedernes seneste anbefalinger vil der være en yderligere markant nedgang i antallet af rejsende i lufthavnen. Derfor har flyselskaberne været nødt til aflyse en række afgange. Det har som konsekvens, at der er et stadigt stigende behov for at langtidsparkere et større antal fly i blandt andet Københavns Lufthavn. Vi er nødt til at tage alternative løsninger i brug. Det betyder, at vi lukker start- og landingsbane 22R/04L for starter og landinger fra i går den 14. marts 2020, for at kunne benytte området til parkering af fly. Starter og landinger vil herefter hovedsageligt blive afviklet på bane 22L/04R og i nødvendigt omfang på bane 12/30. Hvor lang tid vi skal have flyparkeringsplads, ved vi ikke, men vi følger naturligvis udviklingen meget tæt. Vi håber ikke, det giver jer nogle gener.
Aha! Jeg overvejede godt i går, da jeg rullede ud ad Englandsvej, om det var det, som var i gang, idet; A. Der holdt en SAS A340 på taxivejen ved siden af tunnellen med snuden mod SV. B. Fly lettede mod SV (udover Kongelunden) på banen nærmest St. Magleby, hvilket er relativt usædvanligt. Bortset fra Emirates. Tak for opklaring.
Little bit off-topic.. Hvis det bliver relevant for nogle, i disse tider: https://taenk.dk/raadgivning-og-ret...yrejser/flyselskabet-gaar-konkurs-her-er-dine
Det vil være god stil at bruge en voucher eller ombooke hvis muligt - SAS har hårdt brug for al den likviditet de kan få. EDIT: Har selv ganske uproblematisk fået ændret en LAX tur til efteråret. Superhurtigt svar fra SAS. Meget imponeret. Venter lige et par uger før vi trykker på den næste "flytteknap" - Athen lige efter Påske.