Novel Coronavirus (2019-nCoV) Udbrud

Poster i 'NYHEDER' oprettet af Thorkild, 23/1/20.

1. MaHA

MaHA VIP medlem

Beskeder:
    246
    "Synes godt om" modtaget:
    585
    Point:
    93
    Og så kommer spørgsmålet til 64.000,-, mon den nye rejsevejledning betyder aflyste SAS fly. Har to rejser, som pt skal ombookes, men til pænt dårlige mer-priser.

Henry "Synes godt om" dette.
  2. Jeblin

Jeblin VIP medlem

Beskeder:
    934
    2,757
    Point:
    93
    Tror Mette netop har givet dig svaret...

Henry og MaHA "Synes godt om" dette.
  3. MaHA

MaHA VIP medlem

Beskeder:
    246
    585
    Point:
    93
    Mjah.... Nyeste tiltag:
    VOUCHER: FLEXIBILITY FOR TRAVELERS WHO DO NOT KNOW WHEN TO POSTPONE THEIR FLIGHT YET

4. MaleneChristensen

MaleneChristensen VIP medlem

Beskeder:
    495
    1,644
    Point:
    93
    Har to flybilletter til New Zealands i start april..
    Singapore Airlines vil have 200$ pr. Ombooking fordi booking er lavet 9. December sidste år :( jeg kan så kun ombooke min billet så jeg er hjemme senest 9/12 i år.. problemet er så bare min kæreste ikke har mulighed for at rejse fra maj og frem til januar pga. en praktikperiode og speciale..
    og så skal vi også betale endnu mere for flybilletterne oveni :(
    SQ er iskolde og får bare “det er bare ærgerligt”... beskeden..

Håber virkelig forsikringen kan hjælpe her med en evt. refundering af flybilletterne. Må dog lige vente et par dage med at kontakte dem - tror de har rigeligt travlt ;)

5. Søren G

Søren G VIP medlem

Beskeder:
    244
    794
    Point:
    93
    Som jeg har forstået, så skal afbestillingsforsikringen vel træde til?

Jeg må selv aflyse en Sydafrika tur i Påsken, men der regner jeg da med at få det hele refunderet af afbestillingsforsikringen, og har ikke mulighed for at rejse indenfor overskuelig fremtid, så derfor kan jeg ikke ombooke til en anden afgang.

MaleneChristensen og Henry "Synes godt om" dette.
  6. MaleneChristensen

MaleneChristensen VIP medlem

Beskeder:
    495
    1,644
    Point:
    93
    Damn hvor ærgerligt med Sydafrika. Det er ellers et dejligt land! :)

Også sådan jeg har forstået det. Vi har heller ikke mulighed for at afholde en måneds ferie inden 9/12, så jeg krydser også for at afbestillingsforsikringen træder til :)

7. Offlyer

Offlyer SK937 will be back

Beskeder:
    1,268
    4,204
    Point:
    113
    Må blankt erkende at jeg synes det er en vild overreaktion som vores udenrigsminister er kommet med - meget lidt imponeret.
    Vi HAR fået virus ind i landet.
    Ja, den er potentiel farlig. Men ikke zombie/ebola farlig.
    Vi er allerede i halv lock down mode.
    Busser og S-tog kører næsten tomme - cafeer og butikker er totalt tomme - og de forretningsdrivende jeg har talt med de sidste to dage er nærmest paniske. Deres omsætning er totalt forsvundet (caféer, butikker og kursusarrangører). Nu puster regeringen yderligere til ilden - både helt reelt og i de næsten panikagtige signaler de sender. Først forbud mod større forsamlinger, så 1-2 dage (?) senere nedlukning af den offentlige sektor, 2 dage senere lukker man så landet - lukker vi så transporten mellem landsdelene på søndag?

Det er helt i orden at begrænse til visse områder/lande, men de facto forbyde alle rejser til alle /lande- det holder bare ikke. Og hvad med til/fra Bornholm?Og hvad med alle de der bor i Sverige og bruger CPH som deres lufthavn - og har returbilletter til CPH om x antal dage?
    Der er i min bog en meget arrogant en holdning til 100.000 vis af jobs og mange mange firmer. Det synes jeg er direkte uartigt.
    EDIT: Og så har jeg slet ikke kommenteret på de praktiske implikationer af at vi lukker grænserne for alle udlændige - og hvad er et "anerkendelsesværdigt formål". Jeg har ikke ord.

Så ved jeg godt at argumentet er at det kan potentielt redde liv - og er 100.000 job mere værd end 1/10/100 liv. Den rationelle ligning på det findes ikke - men vi accepterer hver dag en risiko når vi sætter ved eksempelvis at bevæge os ud i trafikken. Det er en samfundsaccepteret risiko ved hurtig og effektiv transport - så vi accepterer samme ligning hver dag.

De konstante pressemøder en god ide - man kan næppe overinformere. Men jeg savner, at det er lidt mindre sort - både stemning, ansigtsudtryk og påklædning. Det ligner jo en pavebegravelse hver gang. Det er nok i orden de første par gange. Men nu er det på tide at der (også) bliver indgydt noget håb og lys. "Ja, det er slemt. Ja, det bliver værre - muligvis meget værre. Men vi kommer igennem det - og bliver stærkere af det". Men i stedet er signalet det modsatte. Vi lever af håb og troen på fremtiden. Den er vi/regeringen ved at slukke nu.

Det er sikkert ikke den populære og politisk korrekte holdning i momentet - og det er meget muligt jeg tager fejl. Tvivler på nogen har facitlisten. Men det er hvor jeg står lige nu.

Og jeg føler virkelig med alle dem der er (og nu bliver endnu mere) hårdt ramt at dette. De har min fylde sympati.

God weekend - trods alt.

Senest redigeret: 14/3/20
    asf, Kenneth K, THammer og 2 andre "Synes godt om" dette.
  8. Epedemic

Epedemic Aktivt medlem

Beskeder:
    75
    156
    Point:
    33
    Er der nogen der ved om transit gennem oslo er muligt? Har booket istanbul-kyiv-oslo-cph i f
    morgen at komme ud af tyrkiet hurtigst muligt... Men sas.dk og norges melding om at man kan blive sendt tilbage eller direkte i 14 dages karantæne kan jeg ikke helt gennemskue... Det BØR vel kun være hvis man prøver at komme ind i Norge?

9. Henry

Henry VIP medlem

Beskeder:
    6,567
    13,147
    Point:
    113
    Det afhænger vel af, hvor man tjekker passagererne. Sker det ved døren til flyet, bliver alle ledt gennem paskontrollen (altså sendt over i non-Schengen området) eller ved udgangen (eksempelvis døren til bagage-båndene).

10. jth

jth Medlem

Beskeder:
    33
    93
    Point:
    18
    Du forstår tydeligvis ikke alvoren i det her.

US og UK har pt valgt ikke at gøre meget.

Lad os kigge på din post igen om en måneds tid og fortæl os hvilket land du helst vil bo i på det tidspunkt.

Nicki Lolk Sørensen, Nielspg, DanielBahn og 2 andre "Synes godt om" dette.
  11. Rollercoaster

Rollercoaster Aktivt medlem

Beskeder:
    65
    149
    Point:
    33
    Må aflyse min første rejse på Biz, CPH-SFO, ORD-CPH bonusrejse med FlyPremium rabat og det hele :(

12. Offlyer

Offlyer SK937 will be back

Beskeder:
    1,268
    4,204
    Point:
    113
    Det er jo den rigtig nemme og populære holdning. Det ved jeg. Jeg indrømmer også at jeg ikke har facitlisten - tvivler på nogen har den. Og det er jo nemt at være bagklog. Jeg på peger de enorme økonomiske konsekvenser dette træk har - og nogle meget store praktiske for rigtig mange mennesker i grænseområderne.

asf, Henry, Kenneth K og 1 anden person "Synes godt om dette".
  13. RasmusP

RasmusP Aktivt medlem

Beskeder:
    88
    208
    Point:
    33
    Kan godt forstå at du tænker at det her har en unødvendig effekt på økonomien og at der er tale om en overreaktion når man tager dødeligheden for coronavirus i betragtning.

Dog er de her tiltag jo for at undgå at sundhedssystemet bryder sammen. I sådan et tilfælde ville dødeligheden stige markant og jeg tror ikke vi kun taler et par hundrede døde hvis størstedelen af befolkningen får coronavirus inden for en meget kort periode. En dødelighed på bare 1% er jo rigtig mange mennesker..

I så fald sundhedssystemet bliver overbebyrdet vil det også betyde at folk uden corona bliver påvirket. Om det er kraft patienter der dør på ventelister eller folk med akute behov efter hjertestop og blodpropper ikke kan få behandling fordi sundhedspersonalet er blevet syge.

Arbejde og økonomi er ikke isoleret fra resten af samfundet og jo længere tid verden står med en corona pandemi, jo længere tid vil det påvirke økonomien og den måde vi samhandler på.

Nielspg, Vinz og Henry "Synes godt om dette"
  14. PENSIONISTEN

PENSIONISTEN VIP medlem

Beskeder:
    1,598
    6,843
    Point:
    113
    Diamantmailen/V har ogsaa tilbudt at ombooke for mig - hvordan betaler man en evt diff ?

Jeblin og Henry "Synes godt om" dette.
  15. Jeblin

Jeblin VIP medlem

Beskeder:
    934
    2,757
    Point:
    93
    Ved ikke om jeg misforstår dit spørgsmål, men hvis du mener rent teknisk, så sender de dig et link, hvor du kan betale det pågældende beløb.

PENSIONISTEN og Henry "Synes godt om" dette.
  16. PENSIONISTEN

PENSIONISTEN VIP medlem

Beskeder:
    1,598
    6,843
    Point:
    113
    Ja, netop rent teknisk.
    Ok tak skal du have.

Jeblin og Henry "Synes godt om" dette.
  17. Kermit

Kermit Fuldtids Flynørd (FF)

Beskeder:
    452
    1,381
    Point:
    93
    Vejret er lækkert, og der er nu indført paskontrol i CPH. Alle fly fjernparkeres ved stand E (ved SAS-hangarerne), undtagen indenrigs, som ser ud tilat ramme den gamle T1.
    Der må være grundlag for flyspotting derude idag :)

Baadsgaard, Ulrik, GertrudSand og 1 anden person "Synes godt om dette".
  18. MaHA

MaHA VIP medlem

Beskeder:
    246
    585
    Point:
    93
    Er der nogen, der har prøvet at annulere og så bede om voucher hos SAS? Kan ikke helt tyde deres anvisninger - ser ud som om de vil have at man ringer til dem. Men vel ikke for at annulere, men blot bede om voucher... anyone?

EDIT
    Man skal ringe. Funktionen kommer først til hjemmesiden senere.

Senest redigeret: 14/3/20
  19. Peter F.

Peter F. VIP medlem

Beskeder:
    595
    1,784
    Point:
    93
    Hvad er idéen med at få en voucher frem for at få pengene retur?

20. Epedemic

Epedemic Aktivt medlem

Beskeder:
    75
    156
    Point:
    33
    Til info gik det helt smooth.... Alt for smooth.... Kan være jeg uddyber engang når jeg ikke har været på farten i ~20 timer for hvad der burde have taget 3 :D

Del denne side