Udbetaling af SAS Eurobonus til 38 øre/point

Poster i 'SAS | EUROBONUS' oprettet af MortenS, 14/8/20.

  1. Sebastian011

    Sebastian011 VIP medlem

    Beskeder:
    713
    "Synes godt om" modtaget:
    1,229
    Point:
    93
    Ved nogen hvornår den blev afsagt, og ved hvilken domstol? Tror ikke det er tilstrækkeligt bare at sige prøv at søge på eurobonus :D
     
    Henry "Synes godt om" dette.
  2. MortenS

    MortenS VIP medlem

    Beskeder:
    550
    "Synes godt om" modtaget:
    1,171
    Point:
    93
    NielsC, Sebastian011 og Henry "Synes godt om dette"
  3. Sebastian011

    Sebastian011 VIP medlem

    Beskeder:
    713
    "Synes godt om" modtaget:
    1,229
    Point:
    93
    Den er ikke så nem at finde den dom.

    Det følger af Lov om Betalinger § 6, at loven ikke kan fraviges overfor forbrugere, så tror ikke et svensk lovvalgsvilkår kan indføres på den måde.

    upload_2021-1-10_11-25-8.png
     
    Senest redigeret: 10/1/21
    NielsC, Henry, Beaglen og 2 andre "Synes godt om" dette.
  4. danielbirch

    danielbirch VIP medlem

    Beskeder:
    474
    "Synes godt om" modtaget:
    1,031
    Point:
    93
    Noget andet er, at SAS skriver:

    "SAS har valgt pr kulance at udbetale xxx vouchers..."

    De anerkender altså endnu ikke, at kunden (eller Forbrugerombudsmanden) har ret. Men de betaler for at få sagen ud af verden.

    Det er dermed heller ikke sikkert, at de vil gøre det samme, hvis der pludselig kommer en strøm af kunder med samme krav.
     
    NielsC, Beaglen, Henrik Olsen og 1 anden person "Synes godt om dette".
  5. Henrik Olsen

    Henrik Olsen co-founder Redaktør

    Beskeder:
    11,597
    "Synes godt om" modtaget:
    26,648
    Point:
    113
    Men Forbrugerombudsmanden har kørt sagen og henvendt sig til SAS. Så hvis SAS nægter andre vil sagen jo blive genoptaget.
     
    NielsC, Beaglen, PENSIONISTEN og 1 anden person "Synes godt om dette".
  6. MortenS

    MortenS VIP medlem

    Beskeder:
    550
    "Synes godt om" modtaget:
    1,171
    Point:
    93
    Hej Henrik.

    Jeg har forgæves forsøgt at finde dommen der er henvist til i artiklen. Min ven som er jurist måtte også opgive, da sagen højest sandsynligt ikke er “trykt”.

    vil du evt kontakte kunden der førte sagen mod SAS og spørge om du kan dele sagsnummeret med os herinde?

    som jeg forstår det vil Forbrugerombudsmanden ikke påtage sig en sag hvis der ikke allerede har været kommunikation mellem de stridende parter. Her tænker jeg et sagsnummer ville være til stor gavn

    pft
     
    NielsC, Henrik Olsen, Erwin Lansing og 1 anden person "Synes godt om dette".
  7. Henrik Olsen

    Henrik Olsen co-founder Redaktør

    Beskeder:
    11,597
    "Synes godt om" modtaget:
    26,648
    Point:
    113
    Hvis har fået at vide fra SAS de ikke vil udbetale jeres voucher to kontanter, så er det min tanke at I skal anmelde en klage via klageportalen (link og forklaring er i artiklen): https://insideflyer.dk/se-hvordan-du-lovligt-bytter-flyselskabernes-vouchers-til-kontakter/
     
    NielsC, MortenS, Beaglen og 1 anden person "Synes godt om dette".
  8. Beaglen

    Beaglen VIP medlem

    Beskeder:
    532
    "Synes godt om" modtaget:
    1,849
    Point:
    93

    Dommen er afsagt ud fra sagens konkrete omstændigheder. Sagsøgeren var Diamant-medlem og der er derfor taget udgangspunkt i medlemmets status i sagsanlægget. Dommen skal ses som et enkeltstående tilfælde som udgangspunkt. Det er således ikke sikkert, at andre lignende domme vil få samme udfald, eftersom omvekslingsfaktoren og sagens omstændigheder kan vise sig at være anderledes.

    Danske EuroBonus medlemmer har ret til at få bonuspoint, vouchers m.v. udbetalt kontant med henvisning til lovhjemlen i Betalingslovens § 96,stk. 2. Det fremgår også af de vilkår, der var gældende for EuroBonus programmet frem til juni 2020, hvor SAS ændrede vilkårene. I teorien skal du kigge på netop DE vilkår, der gjorde sig gældende da du selv blev medlem af EuroBonus programmet, eftersom det er disse vilkår, der regulerer forholdet mellem dig og SAS. Hvis SAS så ændrer betingelserne, skal dette varsles til dig i god tid, så du kan vurdere om du kan acceptere de nye vilkår. Hvis ikke vilkårene kan accepteres, skal du have mulighed for at melde dig ud af programmet. Hvis du den dag vælger at melde dig ind i EuroBonus-programmet, accepterer du således de nye vilkår, der er gældende fra den 31.10.2020. Det betyder derfor også, at du kan støtte ret på de betingelser, der var gældende indtil den dag, hvor SAS valgte at ændre vilkårene. Derfor er skillelinjen i juni 2020 vigtig at forholde sig til, med henblik på de point, der var optjent på det tidspunkt.

    I dit eksempel – og jf. noterne til Betalingslovens § 96, stk. 2 – vil værdien af gavekortet kunne indløses for 50 kr., selvom du har givet 100 kr. for det ved købet. De 50 kr. = den pålydende værdi, som gavekortet er udstedt til.

    Der kan sagtens have været nogle specielle omstændigheder, som gjorde at omvekslingskursen i dommen endte på 38 øre. Som nævnt ovenfor tages der udgangspunkt i EuroBonusmedlemmets status på tidspunktet for anmodningstidspunktet for udbetalingen. Ingen rejsemønstre er ens og dermed bliver optjeningen af point og dermed omvekslingskursen også forskellig. Så selvom SAS skulle modtage et hav af anmodninger af indløsninger, vil hvert tilfælde skulle behandles forskelligt.

    Hvis jeg var dig, ville jeg starte med at fremsætte anmodningen hos SAS og hvis ikke jeg ikke var tilfreds med svaret, ville jeg (hvis SAS ikke giver sig efter lidt debat) klage til Forbrugerombudsmanden, jf. artiklen herom.

    Jeg er i øvrigt meget spændt på at se, hvad @Schlandy får ud af sin anmodning.
     
    Convict, Henrik Olsen, Erwin Lansing og 5 andre "Synes godt om" dette.
  9. MortenS

    MortenS VIP medlem

    Beskeder:
    550
    "Synes godt om" modtaget:
    1,171
    Point:
    93

    Tak for er helt fantastisk svar:)
     
    Henrik Olsen, RasmusP, NielsC og 2 andre "Synes godt om" dette.
  10. determandag

    determandag Nyt medlem

    Beskeder:
    1
    "Synes godt om" modtaget:
    16
    Point:
    3
    Hej alle

    Det er mig, der har stævnet SAS og fået udbetalt mine EurroBonus-point.

    Jeg har læst denne tråd med stor interesse, og jeg vil gerne besvare nogle af jeres spørgsmål.

    For det første vil jeg gerne slå fast, at jeg ikke er Diamant-medlem (gid, at jeg var). Jeg er 19 år og har tjent mine point via Onlineshopping, så intet fancy over det, og jeg havde slet ikke forestillet mig, at nogle af jer har over 500.000 point :))

    Hvordan jeg kom frem til de 0,38 kr. pr. point? I min stævning skrev jeg:

    Det bør bemærkes, at en rejse fra København til Århus d. 2. marts 2020 med samme afgang i kroner koster 2299 og i point koster 6000. [Henvisning til bilag] Det giver en pointværdi på 0,38 kr.
    Det er altså alene pointværdien for en helt almindelig dødelig person uden nogle særlige medlemskaber.

    Da SAS havde fået forkyndt stævningen, men ikke vendt tilbage, blev der truffet afgørelse efter min påstand, som var begrundet i sagens oplysninger.

    Jeg kan i øvrigt oplyse, at det ikke er særlig nemt at få kontakt til SAS vedrørende dette. Hverken før eller efter. Jeg sendte et (rigtigt) brev med porto til den adresse, som stod i deres betingelser på daværende tidspunkt. Det har været helt umuligt for mig ellers at komme i kontakt med dem, og jeg havde forinden prøvet at kontakte dem via chat, telefon og e-mail, men de ville kun acceptere et rigtigt brev. Efterfølgende, da jeg vandt retssagen, var det også nødvendigt at tage sagen i fogedretten og kontakte deres advokat direkte, før de reagerede. Alt i alt er noget af en kamp.

    Afslutningsvis vil jeg sige, at da det stod direkte i SAS' betingelser, at Lov om betalingstjenester fandt anvendelse, var det ikke nødvendigt at argumentere yderligere i retten for, at loven skulle gælde, da det netop var aftalt mellem parterne.
     
    jespersm, asf, danielbirch og 13 andre "Synes godt om" dette.
  11. Kenneth K

    Kenneth K SAS Diamond, Hyatt Globalist, Lufthansa Senator

    Beskeder:
    1,098
    "Synes godt om" modtaget:
    4,320
    Point:
    113
    Tusind tak for at dele din oplevelse med at hive SAS i retten. Man kunne så håbe at SAS efterfølgende har taget sagen til efterretning og at den har dannet præcedens i deres organisation. Det har den ikke!
    Ej heller deres lyst til at tage en åben kommunikation med deres kunder ligger som en prioritet hos dem, der kan vi håbe at når de finder en ny CEO at han/hun/hen kan og vil løfte den opgave.
    Men, tillykke med at du fik dine points udbetalt, med den viden burde andre også kunne tage deres sager i retten og få medhold, det vil selvfølgelig nok kræve at du vil dele sagsnummeret med dem eventuelt i en PB.
     
    Henrik Olsen, Bekgaard, Beaglen og 2 andre "Synes godt om" dette.
  12. Sebastian011

    Sebastian011 VIP medlem

    Beskeder:
    713
    "Synes godt om" modtaget:
    1,229
    Point:
    93
    Jeg er faktisk lidt i tvivl om hvordan det forholder sig, nu når Eurobonus er udskilt i et svensk selskab pr. 31. Oktober 2020. Så kan det måske blive svært at anvende danske regler fra lov om betalinger?

    Fra en mail i oktober 2020:
    MEDLEMSVILKÅR

    Fra den 31. oktober vil SAS EuroBonus fungere som et separat selskab, mere præcist som et fuldt ejet svensk datterselskab af SAS AB og en del af SAS Group. Dette betyder, at vi har opdateret vores EuroBonus medlemsvilkår- og betingelser for at afspejle, at EuroBonus vil være ejet og drevet af det nye selskab. Du kan se vores gældende EuroBonus-vilkår og -betingelserhere. Vi har også foretaget ændringer til databeskyttelsespolitikken for EuroBonus-medlemmer for at reflektere, at SAS EuroBonus og SAS konsortium vil være dataansvarlige for al behandling af personoplysninger i programmet. Alle opdateringer gælder fra 31. oktober 2020.
     
    Henrik Olsen, NielsC, Bekgaard og 2 andre "Synes godt om" dette.
  13. MortenS

    MortenS VIP medlem

    Beskeder:
    550
    "Synes godt om" modtaget:
    1,171
    Point:
    93
    Mange tak for at fortælle om din oplevelse.
    Jeg kunne være meget interesseret i sagsnummeret. Vil det være muligt for dig at dele enten her i forum eller i en privat besked?
     
    Henrik Olsen, NielsC, Bekgaard og 2 andre "Synes godt om" dette.
  14. Alexander R. H.

    Alexander R. H. Nyt medlem

    Beskeder:
    5
    "Synes godt om" modtaget:
    5
    Point:
    3
    Spændende læsning og tak for deling af erfaring til dig, der har ført retssagen. Sådan helt lavpraktisk, hvordan foregik det i din situation? Hvis du da har lyst til at dele det.
    Jeg har selv lige sendt en mail til kundeservice og anmodet om at få udbetalt mine point med henvisning til Betalingslovens §96. Så må vi se hvad der sker.

    God dag!
     
    Henrik Olsen, NielsC, Beaglen og 1 anden person "Synes godt om dette".
  15. danielbirch

    danielbirch VIP medlem

    Beskeder:
    474
    "Synes godt om" modtaget:
    1,031
    Point:
    93
    @Beaglen - har du mon nogle guldkorn omkring de ændrede vilkår med svensk lovgivning og retten i Stockholm som værneting?
     
    Henrik Olsen, Henry og Beaglen "Synes godt om dette"
  16. Beaglen

    Beaglen VIP medlem

    Beskeder:
    532
    "Synes godt om" modtaget:
    1,849
    Point:
    93
    Jeg synes godt, at man argumentere for, at eftersom SAS er delvist ejet af den danske stat og har et dansk CVR nummer, vil danske forbrugere kunne anlægge sag i Danmark, hvilket også harmonerer med det, som juristen anfører i Ekstra Bladets artikel. @determandag anlagde jo også sagen mod SAS i Danmark, selvom vilkårene siger at sagen skal anlægges i Sverige og under svensk lovgivning.

    Ryanair har i flere sager forsøgt sig med, at sager mod dem skal anlægges i Irland, men EU Domstolen har afvist dette i sager angående arbejds- og ansættelsesforhold, eftersom arbejdstagerne i langt de fleste tilfælde hverken bor eller arbejder i Irland (her er det mere den base, der mødes ind på og arbejdes ud fra, der er relevant og den base kan jo godt ligge i Danmark). Samme argumenter kan godt overføres til sagen her, hvor @determandag anlægger sagen i Danmark. Så længe SAS er delvist ejet af den danske stat og har et dansk CVR nummer, skal dansk lovgivning overholdes, herunder også Betalingsloven.
     
    Nielspg, Henrik Olsen, NielsC og 6 andre "Synes godt om" dette.
  17. Sebastian011

    Sebastian011 VIP medlem

    Beskeder:
    713
    "Synes godt om" modtaget:
    1,229
    Point:
    93
    Spændende hvad folk melder tilbage med. Kan se at Ekstra Bladet også har en artikel om dette: https://ekstrabladet.dk/forbrug/din...elskabers-point-og-vouchers-til-penge/8418950

    Det kan naturligvis beløbe sig til mange penge for SAS, men når de lader point udløbe i en tid hvor det nærmest ikke kan bruges (og direkte begrænses i shoppen), synes jeg selv de er skyld i at forbrugerne søger andre løsninger.
     
    RasmusP, Erwin Lansing, Beaglen og 5 andre "Synes godt om" dette.
  18. Erwin Lansing

    Erwin Lansing Skribent

    Beskeder:
    2,191
    "Synes godt om" modtaget:
    6,479
    Point:
    113
    Eller endnu værre. Det kan være virkeligheden sætter ind hos SAS, og de måske opdager, hvorfor stort set alle deres konkurrenter har for længst forlænget points. Det er jo ikke udelukkende for at vinde lidt goodwill hos deres medlemmer, men helt simpelt god købmandskab.
     
    Henrik Olsen, Kenneth K, RasmusP og 5 andre "Synes godt om" dette.
  19. PENSIONISTEN

    PENSIONISTEN PENSIONISTEN EBD

    Beskeder:
    1,560
    "Synes godt om" modtaget:
    6,715
    Point:
    113
    Begrebet "god købmandskab" findes vist ikke i SAS 's ordbog, desværre.
     
    Henrik Olsen, Kenneth K, Nielspg og 5 andre "Synes godt om" dette.
  20. Erwin Lansing

    Erwin Lansing Skribent

    Beskeder:
    2,191
    "Synes godt om" modtaget:
    6,479
    Point:
    113
    Det står nok lige efter "goodwill".
     
    Henrik Olsen, jespersm, Kenneth K og 6 andre "Synes godt om" dette.

Del denne side