Fuel Matrix vil hjælpe flyselskaberne med at beregne passagerenes vægt

Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.

Hvad ville du sige til, at du før din flyafgang skulle vejes? Rigtig mange mennesker ville ikke føle sig tilpas ved at blive vejet før afgang, men ved du hvad vægten om bord på et fly betyder? Faktisk kan den helt rette vægt på flyet, være afgørende for f.eks. flyvesikkerheden om bord.

Det british firma Fuel Matrix, vil nu diskret veje passagerene for at hjælpe flyselskaberne med at spare på f.eks. brændstofudgifterne. Derudover vil den diskrete afvejning af passagerene hjælpe med, at man som passager ikke føler, at alle kender ens vægt.

Ifølge Lonley Planet, har direktør for selskabet Fuel Matrix, Roy Fuscone udtalt, at man ønsker at benytte metoder som trykpuder ved selvbetjenings bag-drop eller under sikkerhedstjek (full-body-scan), for at indsamle data om passagerenes vægt. Ligesom man kender det fra f.eks. ansigtsgenkendelse, vil informationerne om vægten automatisk blive sendt til flyselskaberne alene med henblik på brændstoføkonomien.

Hvad betyder vægten om bord?

Vægten om bord gælder alt fra bagage til udstyr og ja, selvfølgelig også vægten på passagerer. Dette er alt afgørende for, hvor meget brændstof et fly skal bruge for at komme fra A til B. Dette er noget, som man som passager nok ikke tænker særlig meget over i hverdagen, men det er faktisk noget som flyselskaberne skal tage højde for på alle afgange.
I øjeblikket bruger flyselskaberne en anslået vægt baseret på køn. Man går ud fra at mænd vejer omkring 93 kg og kvinder vejer 75 kg.

Selvfølgelig er dette kun et vægtoverslag og ofte er beregningen også højere end den faktiske passagervægt om bord på flyet. Det betyder altså, at flyet transportere langt mere brændstof end det egentlig har brug for og det betyder, at flyet bliver meget tungere. Jo tungere et fly er, jo mindre effektive er de og det betyder også, at de er langt mindre grønne.

Til Lonely Planet udtalte Fuscone følgende;

Det er afgørende for flyselskaberne at kende den faktisk vægt for at sikre sig, at man har den rette brændstof om bord.

COO hos Fuel Matrix, Nick Brasier har også udtalt, at firmaet anslår, at de fleste fly transporterer ca. 1% mere brændstof, end de har brug for. Det betyder, at de brænder ca. 0,3 til 0,5% mere brændstof af, på grund af den ekstra vægt.

Udover, at man ønsker at tilføje mindre brændstof til flyvningen, siger Fuel Matrix, at flyselskaberne også kan placere passagerene i flyet fordelt på vægt. Det betyder, at vægten om bord bliver jævnt fordelt under hele flyvningen. Den sidste del kan dog være svær at få til at gå op, da det betyder at man må skille passagerer der rejser sammen ad og det kan nok godt gå hen og skabe problemer.

Flere flyselskaber har allerede forsøgt at veje passager tidligere

Dette var dog med meget blandede resultater. Flyselskabet Finnair tilbød deres passagerer, at de kunne blive vejet frivilligt i gaten i Helsinki Lufthavn. Dette gjorde man for at indsamle data om den gennemsnitlige passagervægt. Men da dette var frivilligt, formoder man at der var en del der valgte ikke at blive vejet.

Flyselskabet Samoa Air gik dog endnu længere end Finnair for at veje passagerene. Her valgte man nemlig ikke kun at veje passagerene, men man valgte simpelthen at tage betaling alt afhængig af vægt. Og det russiske flyselskab Aeroflot opfordrede deres personale til at tabe sig og gjorde de ikke det, kunne de risikere bøder.

Heldigvis anbefaler firmaet Fuel Matrix ikke, at passagerene skal betale mere for deres flybillet pga. vægt. Ifølge Lonley Planet håber Fuel Matrix dog på, at de diskrete trykpuder vil blive introduceret i bestemte UK lufthavne. Dette er dog hidtil ikke blevet implementeret.

Hvad tænker du? Ville du have noget imod at blive vejet eller at opgive din vægt før afgang?

 

Kilde: Travelandleisure.com 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *