Grøn omstilling er vejen frem hos fremtidens flyselskaber

Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.

Årets World Travel Market er netop løbet af stabelen i London 6-8. november 2023 og det er ingen hemmelighed at den grønne omstilling og nye teknologier fylder meget hos mange flyselskaber – også hos to helt nystiftede flyselskaber. Dette var temaet i en paneldebat, der tog temperaturen på fremtidens rejser. 

InsideFlyer var igen i år med på årets World Travel Market i London. En af de interessante punkter er paneldebatter og vi var med da temperaturen blevet taget på fremtidens rejser.

InsideFlyers udsendte Lene Marie Seitzberg. Foto: Lene / InsideFlyer

Læs med her og hør hvad de forskellige flyselskaber, som deltog i debatten, havde at sige.

Heart Aerospace

Den svenske teknologivirksomhed Heart Aerospace med hovedsæde i Gøteborg er i gang med at udvikle et fuldt elektrificeret fly. Modellen hedder ES-30  og flyet forventes at veje 20 ton, heraf 5  ton batterier, der giver en samlet rækkevidde på 400 kilometer hvis der flyves med 30 passagerer og op til 800 kilometer, hvis der flyves med 25 passagerer. Med et fuldt elektrificeret fly skulle omkostninger til vedligeholdelse gerne blive færre og allerede nu er interessen for fremtidens elektrificerede fly enorm, da Heart Aerospace har 91 fly til levering i ordrebogen. Heart Aerospace har samarbejde med mange investorer, herunder Garmin, EARSA, flyselskaber og lufthavne. Københavns Lufthavne er i november 2023 trådt ind i selskabets Advisory Board, da lufthavnen fungerer som et stort knudepunkt for rejser i Skandinavien og for flyselskaber som SAS og Norwegian. Da den danske regering har planer om fossilfri fly senest i år 2030, så er det noget der taler direkte ind i missionen hos Heart Aerospace, der er gået skridtet videre med drømmen om at skabe fremtidens mest grønne og elektrificerede fly. 

Virgin Atlantic Airways

Det amerikanske flyselskab Virgin Atlantic Airways er også i gang med den grønne omstilling i form af at flyve med 100 % grønt brændstof (SAF) og det har bl.a. betydet at flyselskabet har skiftet flytype fra 4 motorer til nu kun 2 motorer. Der er dog ikke kun sket en omstilling hos selve flyvene – det sker også i flyselskabets personalepolitik, idet man begynder at have en mere afslappet holdning til, hvordan kabinepersonalet skal gå klædt og hvor mange tatoveringer der må være synlige. Om denne nye tendens vil være hilset hos både passagerer og i andre flyselskabers personalepolitikker kan kun tiden vise. 

Global Airlines

Det kan være svært for et flyselskab at overleve i rejsebranchen, men den 34-årige engelske iværksætter James Asquith stiftede i 2021 flyselskabet Global Airlines, da han ønsker et levere en flyrejse i topklasse på alle områder. Han har trods sin unge alder allerede rejst i mere end 196 lande og med sin brede rejseerfaring mener han at tiden er inde til at gøre op med dårlige oplevelser og produkter i rejsebranchen. Flyselskabet har indkøbt brugte Airbus 380 fly og har netop indledt et samarbejde med virksomheden JETMS om at indrette flyene med nyt interiør. De første rejser med Global Airlines forventes i 2024 og indtil videre har det nye flyselskab ingen gæld, da listen af investorer er lang. James Asquith har store forventninger til at have lave vedligeholdelsesomkostninger, selvom han godt er klar over at der kan være udfordringer med flykæmpen A380. Han har dog kig på de gode erfaringer, som flyselskabet Emirates har med sin flyvning med A380 og det er bl.a. på den baggrund at James netop har valgt denne flytype til sit nye flyselskab.  

Riyadh Airlines

Et helt nyt flyselskab har i 2023 set dagens lys i Mellemøsten. Riyadh Airlines ønsker ikke at sammenligne sig selv med andre mellemøstlige flyselskaber som Emirates og Qatar Airways. Mellemøsten er under kraftig forandring i de kommende år og den nationale turismeorganisation i Riyadh ønsker at tiltrække 100 millioner besøgende årligt pr. år 2030 til Saudiarabien. Flyselskabet forventer i samme år at kunne forbinde Riyadh med mere end 100 forbindelser verdenen over. Der findes mere end 25 lufthavne i golfregionen, men der er kun to større knudepunkter i Riyadh og i Jeddah. Derfor var det oplagt at oprette flyselskabet i netop byen Riyadh. De første flyvninger med det nye flyselskab forventes i 2025 og der er bestilt 39 fly af mærket Boeing 787-9 Dreamliner og 90 GEnx-1B motorer til at understøtte flyvningen. 

Foto: Lene / InsideFlyer



Husk at ved at følge os på Facebook og Twitter - Så får du besked så snart vi udgiver noget!


Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *