Havarikommisionen undersøger landingsuheld i Billund

Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.

Et fly fra Lanzarote fik d. 8. februar beskadiet halen under en landing i kraftig sidevind i Billund

En landing i kraftig sidevind på Billund Lufthavns bane 27, gik d. 8. februar galt for to piloter, på et svensk Novair-fly der fløj danske turister med Apollorejser hjem fra Lanzarote.

Det blot to år gamle Airbus A321neo-fly landede om aftenen i Billund lufthavn, og grundet dårlige vejrforhold skete der en fejl under landingen, der medførte skader på flyets haleparti, der ramte banen under en hård landing.

Flyet er ét af blot to fly af samme type som Novair flyver med, og har ikke fløjet siden ulykken. Til trods for de dramatiske omstændigheder, skete der blot materiel skade, og flyet kunne ved egen hjælp rulle ind til gaten, ligesom ingen passagerer kom til skade.

Det er nu op til havarikommisionen at belyse hvorfor ulykken præcist skete, og om den kunne have været undgået. Finder styrelsen det relevant, kan de også komme med anbefalinger til hvordan man i fremtiden håndterer landinger i sådanne vejrforhold.



Husk at ved at følge os på Facebook og Twitter - Så får du besked så snart vi udgiver noget!


Kommentarer

  1. Finn Albrechtsen siger

    Jeg var med Novair flyet den aften under den voldsomme landing, Sad på næstbageste række og var klar over at flyet blev skadet, Siden har jeg forgæves ledt efter en forklaring. Vejret var dårligt, men ikke værre en så ofte i Billund. Vinden på tværs. Havde flyet for lidt fart, pludselig faldt det. var det dårlig pilotarbejde eller hvad. Jeg håber der kommer svar. tænker en del på den landing. bedste hilsen Finn

    • Henrik Olsen Henrik Olsen siger

      Hej Finn,
      Tak for din mail.
      Der kommer en afklaring på dette. Men om det viser hele det billede du søger er ikke sikkert.
      Hvis du har lyst og mod, så kunne vi godt tænke os at høre din oplevelse af landingen.
      Om du vil så kan du kontakte os på [email protected]
      Mvh
      Henrik

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *